Gå til innhold

Er bønder mer barnslige en folk flest, og kan dette ha noe med manglende intelligens å gjøre?


Anbefalte innlegg

Dem stenger veier, blokkerer eggpakkefabriker, heller tusenvis av liter melk utover veiene, drar rundt på hengere med dritt, og dem bryter forhandlingene.

 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken, men det er ikke mange andre grupper i samfunnet som oppfører seg slik ved uenighet.

 

Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik? Er bønder mer barnslig en folk flest? Er dem mindre intelligente, eller er det bare manglende sosiale evner som fører til dette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stusset litt på dette da jeg så artiklene. En ting er å streike, det bør være en selvsagt rett, men å aktivt sabotere ved å blokkere anlegg og veier synes jeg blir for drøyt. Sabotasje burde strengt tatt være en politisak.

 

Så bøndene burde slutte å jobbe? Da dør kyrne og DU får ikke mat innen få dager!

DET hadde det blitt politisaker av og mattilsynet hadde mistet vettet(ytterligere, viss mulig!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Andre yrker streiker, men ingen sier noen ting.

 

Når bøndene klager på budsjettet og protesterer og aksjonerer ser folk rødt.

 

De lager maten vi spiser! De jobber mer og tjener mindre enn folk flest! Hør på bonden!

 

Og nei! -Vi kan ikke bare importere mat! Når det blir matmangel/krig så slutter folk å eksportere!

 

Det er vell først og fremst sabotasje og sperring av anlegg folk reagerer på, ikke at bønder benytter seg av retten til å streike.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dem stenger veier, blokkerer eggpakkefabriker, heller tusenvis av liter melk utover veiene, drar rundt på hengere med dritt, og dem bryter forhandlingene.

 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken, men det er ikke mange andre grupper i samfunnet som oppfører seg slik ved uenighet.

 

Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik? Er bønder mer barnslig en folk flest? Er dem mindre intelligente, eller er det bare manglende sosiale evner som fører til dette?

"Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik?" stakkar...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Stusset litt på dette da jeg så artiklene. En ting er å streike, det bør være en selvsagt rett, men å aktivt sabotere ved å blokkere anlegg og veier synes jeg blir for drøyt. Sabotasje burde strengt tatt være en politisak.

 

Så bøndene burde slutte å jobbe? Da dør kyrne og DU får ikke mat innen få dager!

DET hadde det blitt politisaker av og mattilsynet hadde mistet vettet(ytterligere, viss mulig!)

 

 

De kan velge om de vil levere varer eller ikke. Selvfølgelig trenger de ikke la dyrene dø av den grunn.

Lenke til kommentar

 

Andre yrker streiker, men ingen sier noen ting.

 

Når bøndene klager på budsjettet og protesterer og aksjonerer ser folk rødt.

 

De lager maten vi spiser! De jobber mer og tjener mindre enn folk flest! Hør på bonden!

 

Og nei! -Vi kan ikke bare importere mat! Når det blir matmangel/krig så slutter folk å eksportere!

 

Det er vell først og fremst sabotasje og sperring av anlegg folk reagerer på, ikke at bønder benytter seg av retten til å streike.

 

 

Bønder har ingen streikerett!

Lenke til kommentar

 

Dem stenger veier, blokkerer eggpakkefabriker, heller tusenvis av liter melk utover veiene, drar rundt på hengere med dritt, og dem bryter forhandlingene.

 

Jeg har ikke satt meg veldig inn i saken, men det er ikke mange andre grupper i samfunnet som oppfører seg slik ved uenighet.

 

Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik? Er bønder mer barnslig en folk flest? Er dem mindre intelligente, eller er det bare manglende sosiale evner som fører til dette?

"Jeg lurer egentlig på, hvorfor er det slik?" stakkar...

 

?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Andre yrker streiker, men ingen sier noen ting.

 

Når bøndene klager på budsjettet og protesterer og aksjonerer ser folk rødt.

 

De lager maten vi spiser! De jobber mer og tjener mindre enn folk flest! Hør på bonden!

 

Og nei! -Vi kan ikke bare importere mat! Når det blir matmangel/krig så slutter folk å eksportere!

 

Det er vell først og fremst sabotasje og sperring av anlegg folk reagerer på, ikke at bønder benytter seg av retten til å streike.

 

 

Bønder har ingen streikerett!

 

 

Hvem skal tvinge dem til å jobbe?

Lenke til kommentar

 

 

Andre yrker streiker, men ingen sier noen ting.

 

Når bøndene klager på budsjettet og protesterer og aksjonerer ser folk rødt.

 

De lager maten vi spiser! De jobber mer og tjener mindre enn folk flest! Hør på bonden!

 

Og nei! -Vi kan ikke bare importere mat! Når det blir matmangel/krig så slutter folk å eksportere!

Det er vell først og fremst sabotasje og sperring av anlegg folk reagerer på, ikke at bønder benytter seg av retten til å streike.

 

Bønder har ingen streikerett!

 

Ehm, jo. De kan slutte å levere. De er selvstendig næringsdrivende så kan ikke streike per se, men det gir dem åpenbart ingen rett til å blokkere andre.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Greia er vel at bønder ikke kan streike, ettersom de f.eks uansett må "melke" kyrne, "passe" sauene og passe på at kornet vokser.

Deres form for streik er dermed sabotering av bedrifter og infrastruktur generellt sett.

 

Joda, de lager maten vår, men er det ønskelig at her bonde har en 2-3 små jorder de forventer å kunne overleve av det?

 

Stordriftfordelene er enorme, selv om det er kjipt at mange bønder mister jobben, så kan man ikke forvente at man kan nærmest dyrke i hagen og leve av det...

 

 

Ellers produserer Norge mange ganger den maten vi trenger, selv uten bønder. Ved internasjonal matkrise kan Norge f.eks eksportere mat mot å få importere annen mat...

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En voksen og passende form for protest (som et alternativ til streik) hadde vært å nekte å levere varer. Det hadde jeg respektert.

 

Men når de tyr til ulovlige handlinger og handlinger som direkte går ut over andre som ikke har noe med konflikten å gjøre, så mister de all respekt fra meg. Det å blokkere andres arbeidsplasser, helle store deler melk ut over veier (melk surner og lukter vondt etter få timer i varmen) og å blokkere veiene for parter som ikke har noe med konflikten å gjøre er barnslig og de vil miste en stor del av befolkningens støtte.

 

På lang sikt er dette derfor en direkte uintelligent handling som vil gå sterkt ut over dem selv, så jeg kan forstå trådstarters spørsmål om bønder er mindre intelligente enn andre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vi produserer fem ganger mer fisk og sjømat enn vi trenger for å fø hele befolkningen. I krig og krise kan vi spise fisk og poteter.

 

Ellers reagerer jeg på de fleste som streiker med det jeg mener er urimelige midler, slik som her. Du må gjerne nekte å gjøre jobben din, men ikke nekt andre å gjøre deres.

 

Uavhengig av det så er norske bønder en sutrete gjeng som trenger å bli satt på plass, så her håper jeg Listhaug setter hardt mot hardt. Makan til oversubsidierte selvhøytidelige fjols.

 

Hvordan er fordeling mellom fiskeri og oppdrett? Hvor kommer råvarene til foret fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på om noen kommer til å gjøre noe når de blir utsatt for dette. Jeg kan se for meg frustrasjonen hvis du har dårlig tid og noen velger å blokkere veien for deg på grunn av en sak som ikke har noe som helst med deg å gjøre. Er det greit å "aksjonere" til bake for å komme seg hjem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...