KFoldoy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Ettersom at min gode gamle laptop strøk med etter 4 års bruk, er det på tide å kjøpe en ny en. Med mitt studentbudsjett ser jeg etter en billig, men solid PC. Endte opp på Mulicoms gaming PC (http://www.multicom.no/Xishan-W355S-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i5-4200Me-8GBe-128GB-SSD-1TB-7200e-GeForce-GTX-765Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10627336). Ser først nå at den ikke er på lager, og vurderer nå å heller kjøpe en litt billigere PC av samme sort, bare uten SSD. Da blir mitt spørmål: er det lett og lurt å bare kjøpe den PC'en (http://www.multicom.no/Xishan-W350S-15e6-Full-HD-Matt-Intel%C2%AE-Core%E2%84%A2-i5-4200Me-8GBe-750GBe-GeForce-GTX-760Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10627275) uten SSD og heller bare kjøpe en ekstra SSD samtidig som jeg selv kan installere (http://www.multicom.no/Xishan-W350S-15e6-Full-HD-Matt-Intel%C2%AE-Core%E2%84%A2-i5-4200Me-8GBe-750GBe-GeForce-GTX-760Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10627275)? Lenke til kommentar
KFoldoy Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Ser nå at det er mSata jeg bør kjøpe isåfall.. http://www.multicom.no/HDSSD-mSATA-120GB-Kingston-mS200-KINGSTON/cat-p/c/p6274146 Endret 14. mai 2014 av KFoldoy Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Det er rimelig problemfritt i de fleste tilfeller ja. Det eneste du må se til er at SSDen du kjøper har samme fysisk tilkobling som den som står i maskinen du kjøper. Normalt er dette ganske standard, men verdt å dobbeltsjekke. Etterpå kan du bare overføre hele innholdet av gamle disken over på den nye ved å ta et "image" av harddisken. Det finnes masse software som gjør dette (gratis og betal) men det enleste på en nyere windows maskin (vista/win7/win8) er å bruke windows sin innebygde funksjon for det. Det eneste du må tenke på er at du vil trenge en ekstern disk eller noe å mellomlagre harddisk-bildet på. Eller alternativt så bare installerer du windows fra scratch etter du har installert den tomme SSDen... det er også problemfritt om du er komfortabel med å gjøre en normal windows installasjon. EDIT: Jeg gjorde forøvrig dette selv på maskinen jeg skriver på nå. -Stigma Endret 14. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Burde ikke vere noe problem å kjøpe en mSata etterhvert om du ønsker det.Kan jo vere verdt å sende en mail for å vere sikker, men mSata er jo en standar, så burde ikke vere noe problem Lenke til kommentar
KFoldoy Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Det er rimelig problemfritt i de fleste tilfeller ja. Det eneste du må se til er at SSDen du kjøper har samme fysisk tilkobling som den som står i maskinen du kjøper. Normalt er dette ganske standard, men verdt å dobbeltsjekke. Etterpå kan du bare overføre hele innholdet av gamle disken over på den nye ved å ta et "image" av harddisken. Det finnes masse software som gjør dette (gratis og betal) men det enleste på en nyere windows maskin (vista/win7/win8) er å bruke windows sin innebygde funksjon for det. Det eneste du må tenke på er at du vil trenge en ekstern disk eller noe å mellomlagre harddisk-bildet på. Eller alternativt så bare installerer du windows fra scratch etter du har installert den tomme SSDen... det er også problemfritt om du er komfortabel med å gjøre en normal windows installasjon. EDIT: Jeg gjorde forøvrig dette selv på maskinen jeg skriver på nå. -Stigma Takk for svaret. Heller mer over på å kjøpe mSata SSD i tillegg. PC'en kommer nemlig ikke med operativsystem, så da kan det være like greit å kjøpe ekstra SSD. Lenke til kommentar
KFoldoy Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Ser igjen det at PC'en har ledig plass til både mSata og 2.5" ekstern SSD. Da vil det være like greit med en ekstern SSD. :-D Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Ser igjen det at PC'en har ledig plass til både mSata og 2.5" ekstern SSD. Da vil det være like greit med en ekstern SSD. :-D Jeg ville ikke kjørt SSDen ekstern. Du vil vel bruke den som OS disk - og OS disken bør absolutt være intern. Det er vel teknisk mulig å boote fra ekstern disk men... huff så upraktisk. Det jeg gjorde med min maskin som hadde plass til 1x2.5" harddisk + DVD-drev var at jeg installerte en SSD som erstattet gamle harddisken, og så installerte jeg den gamle harddisken i plassen som DVD-drevet brukte. Dette trenger du bare en 2.5" caddy for som du kan få fra ebay for skampris. Dermed har jeg en rask SSD systemdisk + en normal harddisk som jeg kan bruke til lagring av litt større ting som jeg ikke bruker så ofte. Den disken spinner ned og ligger i ro mesteparten av tiden uansett, men da har jeg en del mer plass å rutte med enn om jeg bare bruke SSD. DVDen la jeg inn en ekstern DVD caddy med USB kontakt. Dette får du igjen på ebay for bare et par kroner siden det i praksis bare er en plastboks med en USB kontroller inni. Logikken min er at jeg vil bruke SSDen og harddisken mest, mens DVDen bruker jeg lite, g det er jo ingen stress å koble den på USB når jeg en gang i blandt faktisk skal bruke DVD plater (for det brukes jo ikke så ofte lenger - for min del ihvertfall). liten og mobil er den eksterne DVDen også så den går veldig lett med i PC-sekken når jeg er på farten. Alt det jeg trengte for dette kostet meg knappe 150'ish kroner fra ebay inkl. frakt samt under en times arbeid med å fysisk installere og flytte enhetene. Så lenge du har åpnet en datamaskin før og ikke er redd for det så er det en veldig enkel og god løsning - og du må jo uansett åpne maskinen om du har tekt å installere SSDen så du kan like godt gjøre dette synes jeg Merk at noen (få) maskiner har en ekstra plass til en sekundær 2.5" harddisk. I så tilflle kan du jo beholde alt intern i maskinen inkl. DVD-drevet, men det er ikke så vanlig. -Stigma Endret 14. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Kjøp en mSata på 120GB til 6-700,- http://www.prisjakt.no/product.php?p=1769975 Så installerer du Windows på "den" og har den 750GB HDD som følger med fremdeles i 2.5 sata bay installert i maskinen. Da har du en kjapp laptop (SSD til OS) og uten plassmangel (HDD lagring/spill) Det er hva jeg ville ha gjort om det var trangt med cash. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå