Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våknet med hard og høy puls[>180]

Gjest Slettet-INkUtP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-INkUtP

Drømte noe merkelig i dag. Drømmen endte med at jeg fikk en adrennalin sprøyte, så blir jeg halv-våken og merker pulsen banker som f*en og sliter med å puste, pulsen var type 180+. Jeg kjente også at føttene "sov" i det jeg våknet men kom tilbake etter litt. Trodde hjertet skulle stoppe elns. Jeg bare lå i senga å ventet på at noe skulle skje, men pulsen roet seg og jeg gikk forsiktig ut av rommet mitt.

Jeg har sluttet med brus, etter flere år med myre brus hver dag og lurer på om mitt lave blodsukker gir meg disse sprøe drømmene.

Etter jeg kom hjem fra skolen la jeg meg ti lå sove siden jeg våknet så tidlig i dag og fikk igjen en helt sprø drøm, denne gangen uten no banking. På dette tidspunktet hadde jeg ikke spist enda heller.

Jeg våknet av å høre fjerene i senga vibrere når hjertet banket(første gang jeg våknet).

Ellers er jeg ikke trøtt i hverdagen. Men har hatt noen rare drømmer, som føles levende og som smrten i drømmen er virkelig.

Mann 23, trener 3 ganger i uka. Normal vekt.

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kollega av meg hadde et problem med halsen som gjorde at luftveiene ble tett hvis han bøyde hodet bakover. Hvis dette skjedde om natten, fikk han ikke puste, og da våkner han etter en stund med veldig høy puls. Vet ikke om det kanskje er oksygenmangel som gjør at pulsen øker, fordi kroppen prøver å pumpe mer oksygen rundt. Er ikke lege, så... Kan det være du har noe lignende?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

^ aner ikke, jeg våknet med hodet ned i senga. Lå på magen da jg våknet. Det var sykt ubehaglig hvertfall. Like før jeg ringet legevakt.

Jeg vet ikke om drømmen var respons ti lnoe som faktisk skjedde i kroppen eller om drømmen lagde disse symptomene.

Hvis det skjer en gang til tar jeg turen til legen. har lest om noe som heter "night terrors" virker likt.

Lenke til kommentar

Sorry, leste førsteposten din igjen, og jeg tror jeg overså store deler av den. Tviler på det har noe med pusteproblemer å gjøre som jeg først sa.

Jeg har også hatt noen perioder der jeg skvetter i drømmer og våkner med hjertet i halsen, ofte flere ganger om natten, men til vanlig sover jeg som en stein. Det kan godt være det går over av seg selv, men er du i tvil så snakker du med en lege og ikke med meg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Mye prøver/eksamener for tiden? Kan være stressindusert

Ja har 3 av 4 eksamner igjen + bacheloroppgave igjen. Men jeg skjønner ikke hva som skjedde.

Det var helt ubeskrivelig, har aldri opplev noe slikt før. Helt sykt noia for å sove egenlig lol.

Det jeg vil er egentlig å utelukke noe alvorlig. Det her var ikke bare høy puls. Våknet som jeg var i ferd med å besvime og gispet etter luft. når jeg endelig våknet gikk pulsen ned til sikkert 120 og jeg fikk følse i føttene igjen.

Endret av Slettet-INkUtP
Lenke til kommentar

Noen ganger kan drømmene være ganske heftige, rett og slett, det skjer. Hvis dette er noe som ikke stadig gjentar seg, men skjedd én gang, ville jeg i utgangspunktet ikke vært så veldig bekymret.

Men du sier pulsen var på 180+, tok du pulsen da du våknet, eller tipper du på 180? Hvis man kjenner hjerteslagene i brystet og har en noe høy puls, så kan det kjennes verre ut enn hva det er, spesielt i det man våkner, når man ikke har mange andre støyende kilder rundt seg.

Hvis du er under stress for tiden, så kan dette påvirke nattesøvnen, du kan jo se når du er ferdig med eksamener om nattesøvnen blir bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...