casus Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 På tide med ny pc til hjemmestudioet! Trenger hjelp til valg av deler. Er ute etter en kraftig og stillegående PC (skal stå i samme rom som brukes til innspillinger), som skal brukes primært til musikk. Denne skal ikke være tilkoplet nett, så trenger ikke wifi. Trenger ikke lydkort, da jeg bruker eksternt RME-lydkort. Ser for meg en i7-prosessor av noe slag, 16-32GB ram, ssd til OS og musikkprogram, stillegående disker (men kjappe, seff), stillegående skjermkort (må kunne kjøre to skjermer på det). Noen som har peiling? Begynner å bli lenge siden jeg bygde pc sist.. Ser for meg å bruke maks 15000,- Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Stillegående harddisker? Normaltsett umulig, men har hørt enkelte bruker strikker, og henger harddiskene i det, det hjelper jo litt. Ellers går det vel ann å bruke NAS i et annet rom, og koble på nettverket. Seagate NAS 4TB SATA3.0 om harddisken vil stå på kontunuelig. Om det ikke er aktuelt er Seagate Barracuda 4TB langt billigere alternativ. SSD disk kan jo du kjøpe på elkjøp 2x Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB i raid 0 gir veldig god ytelse. Virker ut som intel støter bruk av flere skjermer: http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-031040.htm så hvis ikke ytelsen er noe problem hvorfor ikke begynne der, og heller kjøpe nytt skjermkort når det er behov for mere. Endret 15. mai 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
casus Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Det er ikke aktuelt å bruke NAS. PC'en skal ikke være tilkoplet nettverk. Med stillegående mener jeg mest mulig stillegående. Ytelse ER viktig. Jeg er altså ute etter en komplett liste med komponenter for å få en pc som egner seg til mitt bruk. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Eg valde å putte inn ein 500GB SSD til os og programvare som er lydlaus, og to 4TB Red diskar i raid 1, til lagring. Valde også å gå for "server" maskinvare for stabilitet og ein betre brukaropplevelse. http://www.prisjakt.no/list.php?l=97183&view=b Lenke til kommentar
casus Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Takker for svar Noen som har forslag til komplett oppsett? Kabinett tenker jeg Fractal Define R4. CPU i7-4930K? Noen som har noen forslag til hovedkort, psu, ram, hdd? Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Jeg lagde en PC i januar som jeg hovedsaklig skulle bruke som en ekstern slave som tar seg av tyngre oppgaver som f. eks. symfoniske samplebibliotek. Altså ikke helt samme bruksområde som du har - men jeg var likevel interessert i at maskina skulle være så stille som mulig. Jeg kjøpte R4 med 4770K, en eller annen Corsair-psu jeg ikke husker navnet på og droppa å kjøpe dedikert grafikkort. Likevel synes jeg lydnivået er litt for høyt om jeg skulle ha spilt inn i samme rom (med mikrofon altså, elektrisk gitar og bass går selvfølgelig greit), så du bør nok sjekke ut det du kan av reviews av PSU-er, prosessorvifter og andre potensielle støykilder. Når det gjelder lagring, så bør du vel klare å lage et system som kun bruker SSD når du har et budsjett på 15 000? Eventuelt om du ikke har nok diskplass, så kan du vel ta backup til eksterne disker/NAS på slutten av hver studio-session? Lenke til kommentar
casus Skrevet 17. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2014 Jeg lagde en PC i januar som jeg hovedsaklig skulle bruke som en ekstern slave som tar seg av tyngre oppgaver som f. eks. symfoniske samplebibliotek. Altså ikke helt samme bruksområde som du har - men jeg var likevel interessert i at maskina skulle være så stille som mulig. Jeg kjøpte R4 med 4770K, en eller annen Corsair-psu jeg ikke husker navnet på og droppa å kjøpe dedikert grafikkort. Likevel synes jeg lydnivået er litt for høyt om jeg skulle ha spilt inn i samme rom (med mikrofon altså, elektrisk gitar og bass går selvfølgelig greit), så du bør nok sjekke ut det du kan av reviews av PSU-er, prosessorvifter og andre potensielle støykilder. Når det gjelder lagring, så bør du vel klare å lage et system som kun bruker SSD når du har et budsjett på 15 000? Eventuelt om du ikke har nok diskplass, så kan du vel ta backup til eksterne disker/NAS på slutten av hver studio-session? Takker for svar Har lest en del om at SSD ikke er helt pålitelig. Stemmer dette? Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 17. mai 2014 Del Skrevet 17. mai 2014 Nja, det var kanskje tilfelle i SSD-ens yngre dager - jeg har aldri hatt noe problem med dem personlig. Det er heller motsatt, siden roterende disker består av fysisk bevegelige deler som gjerne er den første delen i datamaskiner som ryker pga. slitasje. Passer dog på å alltid ha minst 10-20% ledig på SSD-diskene, men jeg vet ikke om dette er like nødvendig nå som med eldre SSD-er. Sikkert andre som kan svare på dette bedre enn meg. Tror ikke du trenger bekymre deg noe særlig for SSD, siden gevinsten til fordel for HDD er veldig stor. Backup er det viktig å ha uansett. Lenke til kommentar
casus Skrevet 19. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2014 Hva tror dere om dette oppsettet? Kommer selvfølgelig til å velge flere disker - og et OS osv, men ser dette greit ut? Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hva tror dere om dette oppsettet? Kommer selvfølgelig til å velge flere disker - og et OS osv, men ser dette greit ut? Du må velge eit lavare Minnesett. Den er som er valt tar opp i kjølaren. Følar også at du får lite for pengane med det oppsettet. Lenke til kommentar
casus Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Du må velge eit lavare Minnesett. Den er som er valt tar opp i kjølaren. Følar også at du får lite for pengane med det oppsettet. Takk for svar. Hva ville du endret på i oppsettet? Hvilke rambrikker bør jeg satse på? Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Tips: Får du vibrasjonsstøy fra harddiskene kan du kjøpe O-ringer hos en hvilken som helst rørleggerforhandler, stripse de fast til kabinettet og legge harddisken over. Jeg hadde en 10000 RPM raptor som bråkte noe hinsides, og da hjalp det veldig. Lenke til kommentar
casus Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2014 Tips: Får du vibrasjonsstøy fra harddiskene kan du kjøpe O-ringer hos en hvilken som helst rørleggerforhandler, stripse de fast til kabinettet og legge harddisken over. Jeg hadde en 10000 RPM raptor som bråkte noe hinsides, og da hjalp det veldig. Planlegger å bruke kun ssd, så det blir nok ikke noe problem Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Du må velge eit lavare Minnesett. Den er som er valt tar opp i kjølaren. Følar også at du får lite for pengane med det oppsettet. Takk for svar. Hva ville du endret på i oppsettet? Hvilke rambrikker bør jeg satse på? Eg hadde valt desse om du ønskar 2000Mhz+. elles har eg svært gode erfaringa med Kinston. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå