Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Juridisk ansvar som grunneier


Storøien

Anbefalte innlegg

På min eiendom finnes 14 selveierhytter som alle har en leiekontrakt som ble tegnet i 1976 da min far hadde bruket. Disse leiekontraktene har jeg altså ført videre.

Det jeg lurer på er hvilket ansvar som hviler på grunneier med hensyn til liv og helse for de som sessongmessig oppholder seg i hyttene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt bekymret for at det er ikke så enkelt som så. Dette er 14 enkelthytter som står klint inntil hverandre. Eierne har for en stor del bygd, bygd på og bygd på stort sett uten tillatelse. Det finnes ingen reell brannsikring mellom hyttene og mellom enkelte skiller det mindre enn halvmeteren, brenner ei, brenner alle. Jeg tok over bruket for to år siden og har gjort hytteeierne oppmerksomme på at de antakelig bor i rene brannfeller, men så langt til ingen nytte, kostnaden for adekvat brannsikring avskrekker eierne, jeg tror det ligger der.

 

Det er her jeg lurer på hva mitt ansvar som grunneier kan være for beboernes liv og helse om jeg ikke tar affære, enten ved å kreve at brannsikring blir utbedret, eller - om så ikke skjer - levere inn en anmeldelse.

Endret av 0__o
Lenke til kommentar

Dette må vel med andre ord være snakk om de facto tomtefeste, hvor det er tomtene som er leid ut, og hyttene eid og bygd av tomtefesterne. I tilfelle, så er det helt åpenbart de som eier og har bygd (og/eller utvidet, i strid med nyere byggeregler) hus/hytte som har ansvaret for alle problemer relatert til (manglende) byggetillatelse, nabovarsel, avstand til naboeiendom, osv osv.

Lenke til kommentar

Dette må vel med andre ord være snakk om de facto tomtefeste, hvor det er tomtene som er leid ut, og hyttene eid og bygd av tomtefesterne. I tilfelle, så er det helt åpenbart de som eier og har bygd (og/eller utvidet, i strid med nyere byggeregler) hus/hytte som har ansvaret for alle problemer relatert til (manglende) byggetillatelse, nabovarsel, avstand til naboeiendom, osv osv.

Du misforstår litt; status er at jeg kjenner til at brannsikringen er mangelfull på bygninger som ligger på min eiendom. Kan jeg trekkes til ansvar om noen skulle omkomme i brann her?

Lenke til kommentar

Det kan jeg overhodet ikke tenke meg, ikke så lenge du verken eier eller har bygd bygningene (og når du kaller det "selveierhytter" som er eid og bygd av "leierene", så er det nødvendigvis snakk om tomtefeste (i motsetning til hytteutleie), men det kunne sikkert være interessant å vite nøyaktig hva som står i avtalene), som Krikkert allerede har nevnt.

Lenke til kommentar

Det kan jeg overhodet ikke tenke meg, ikke så lenge du verken eier eller har bygd bygningene (og når du kaller det "selveierhytter" som er eid og bygd av "leierene", så er det nødvendigvis snakk om tomtefeste (i motsetning til hytteutleie), men det kunne sikkert være interessant å vite nøyaktig hva som står i avtalene), som Krikkert allerede har nevnt.

Problemstillingen jeg tar opp i denne tråden er overhode ikke nevnt i leiekontraktene.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er enkelt og greit om du leier ut hytter, eller hyttetomter. Du sier vel egentlig det sistnevnte, men uten å faktisk bruke den korrekte betegnelsen; tomtefeste. Uansett, så er det den/de som faktisk eier bygningene på tomtene som har ansvaret for å overholde byggereglene, enten det er avstand, brannisolering eller byggetillatelse det gjelder.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Spørsmålet er enkelt og greit om du leier ut hytter, eller hyttetomter. Du sier vel egentlig det sistnevnte, men uten å faktisk bruke den korrekte betegnelsen; tomtefeste. Uansett, så er det den/de som faktisk eier bygningene på tomtene som har ansvaret for å overholde byggereglene, enten det er avstand, brannisolering eller byggetillatelse det gjelder.

Hytteeierne har leiekontrakter, ikke festekontrakter, har en fagmann forklart meg, derfor kan det vel heller ikke være snakk om tomtefeste?

Lenke til kommentar

En festeavtale er en avtale om leie av grunn det skal bygges hus på. Uten at det får noen betydning - pliktene i brannvernloven ligger på eieren av bygningen. Eieren av tomta har i høyden en plikt til å melde fra til brannvesenet om forholdene, men det blir en for fjerntliggende sak til at det vil være aktuelt å ilegge (strafferettslig eller erstatnings-) ansvar for eventuell brann som skyldes manglende brannsikkerhet i/mellom bygningene. Forskrift om brannforebygging pålegger også bygningenes eier plikter, fordi en tomt ikke er et brannobjekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En festeavtale er en avtale om leie av grunn det skal bygges hus på. Uten at det får noen betydning - pliktene i brannvernloven ligger på eieren av bygningen. Eieren av tomta har i høyden en plikt til å melde fra til brannvesenet om forholdene, men det blir en for fjerntliggende sak til at det vil være aktuelt å ilegge (strafferettslig eller erstatnings-) ansvar for eventuell brann som skyldes manglende brannsikkerhet i/mellom bygningene. Forskrift om brannforebygging pålegger også bygningenes eier plikter, fordi en tomt ikke er et brannobjekt.

Beklager at jeg har vært litt fraværende her en periode, men det synes jeg var et fyldig og godt svar.

Jeg har i mellomtiden hatt kommunens folk på besøk - inkludert brannsjefen - og hytteeierne kan vente seg pålegg til utbedringer i løpet av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...