Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hest gis bort?

rosa

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en hest som ble gitt bort i januar, nå vil den forrige eieren ha hesten tilbake. Vi skrev aldri noen kontrakt, alt foregikk muntlig. Forrige eier har også alle pappirene på hesten og står som eier av den ennå. Har jeg noen rett til å beholde hesten, eller er forrige eier juridisk eier av hesten ennå og kan hente den når han vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke være med på kurs, stevner. Du har heller ikke noe historikk eller familetre på hesten som gjør at sykdommer ol kan avdekkes.

Nå var jo hesten gratis, men for alt man vet kan også hesten være stjelt. De færreste kjøper/tar i mot hester med Hvitt pass.

Uten papirer kan du heller ikke gjøre noe særlig mye annet med hesten enn å mate den og ri den i ny og ne. Det er stort sett en grunn til at folk ikke ønsker å gi fra seg papirer på hesten.

Endret av Priim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten papirer kan du heller ikke gjøre noe særlig mye annet med hesten enn å mate den og ri den i ny og ne.

Du kan vel levere den til slakt og få noen tusenlapper...eller krever slakteriene papirer?

Nei, du kan ikke levere den til slakt heller.

Hvorfor ikke?
Lenke til kommentar

Uten papirer kan du heller ikke gjøre noe særlig mye annet med hesten enn å mate den og ri den i ny og ne.

Du kan vel levere den til slakt og få noen tusenlapper...eller krever slakteriene papirer?

Nei, du kan ikke levere den til slakt heller.

Hvorfor ikke?

Å herregud.. Fordi av samme grunner som nevnt over så vet man for lite om hesten til å kunne ivareta andre dyr og mennesker sin sikkerhet.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/hest/hvilke_regler_gjelder_for_slakting_av_hest.13079

Endret av Priim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt ang dette, jeg har på en måte stjålet hesten?

Nei, du har ikke stjålet hesten. Du har fått den, og den er din. Men med mindre du får papirarbeidet i orden (hvilket du ikke nødvendigvis har krav på) får du ikke slaktet den, og heller ikke deltatt på en del arrangementer i regi av seriøse aktører. Men du kan beholde hesten og ri på den så mye du ønsker, og ellers gjøre hva du vil med den innenfor grensene for dyrevelferdsloven. Og jeg antar at det ikke er krav om å ha disse papirene i orden for å få nødvendig veterinærhjelp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg fikk den. Og har ingen pappirer på den. Men har jeg rett til å beholde hesten når jeg ikke står som eier? Hva om jeg blir anmeldt for tyveri, jeg har jo ingen pappirer på noe.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vil tro det blir ditt ord mot eiers, og uten kjøpsbevis, kontrakt, eierskifte ol stiller du ikke veldig sterkt..

Lenke til kommentar

Så jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt ang dette, jeg har på en måte stjålet hesten?

Nei, du har ikke stjålet hesten. Du har fått den, og den er din. Men med mindre du får papirarbeidet i orden (hvilket du ikke nødvendigvis har krav på) får du ikke slaktet den, og heller ikke deltatt på en del arrangementer i regi av seriøse aktører. Men du kan beholde hesten og ri på den så mye du ønsker, og ellers gjøre hva du vil med den innenfor grensene for dyrevelferdsloven. Og jeg antar at det ikke er krav om å ha disse papirene i orden for å få nødvendig veterinærhjelp.

Ta en hest uten papirer til vetrinæren kan bli dyrt.

Lenke til kommentar

Nei, jeg fikk den. Og har ingen pappirer på den. Men har jeg rett til å beholde hesten når jeg ikke står som eier? Hva om jeg blir anmeldt for tyveri, jeg har jo ingen pappirer på noe.

Hvor lenge har du hatt hesten?

Ingen som plutselig oppdager at hesten er vekke. Det oppdages som regel samme dag. Har du hatt hesten i noen uker/måneder så har i utganspunktet den formelle eier et forklaringsproblem. Hvorfor har plutselig hesten havnet i din varetekt?

Hva er forrige eiers påstander?

Har du evt vitner som kan bekrefte hva som ble sagt?

Har du kommunikasjon muntlig over telefon eller sms?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt hesten siden 4.januar, og har ikke hørt noe fra forrige eier på den tiden annet enn nå. Han har hele tiden halt ut med å sende pappirene på hesten. Han påstår at han ikke har gitt bort hesten, men at den er satt bort på for. Nå vil han ha den tilbake uten noen spesiell grunn annet enn at det er han som står som eier og da bestemmer over hesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...