Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryke med vilje


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal stryke med vilje på en eksamen i morgen. Dette fordi jeg ikke har fått forberedt meg noe som helst pga en skade. Planen er derfor å stryke med vilje, for og lese meg opp i sommer og ta konte-eksamen når den er i starten av neste semester.

 

Spørsmålet er; hvor mye må man egentlig skrive for at sensor skal vurdere den til ikke bestått? Vet at om man bare skriver noen linjer så kan de sette den til ikke forsøkt, og da har man ikke krav på konte-eksamen.

 

Jeg kunne selvsagt ha forsøkt meg, men jeg samler ikke på E, og hvis man leverer skjema for å ikke forsøke seg, har man ikke krav på konte, og man må vente til neste vår-semester for å kunne ta eksamen.

 

Jeg vil ha meg frabedt folk som skal rakke ned på meg mtp at jeg ikke er forberedt. JA, jeg kunne kanskje prioritert annerledes, men slik ble det ikke.

 

Vi snakker her om bachelor på universitet-nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette på et universitet?
EDIT: Nvm, så slutten av posten din nå.

På universitet så skal man etter hva jeg vet ha muligheten til å gi beskjed om at man vil bruke et forsøk, men gi seg før fristen. Da får man registrert oppmøte, men kan ta konteeksamen. Har aldri hørt om at man kan få for ikke forsøkt ved å skrive lite, og jeg gikk fra den ene eksamenen min i fjor som jeg overhodet ikke var forberedt til.

Endret av Makri
Lenke til kommentar

Trodde det var samme krav for å ta konten om du strøk som når du leverer blankt. I utgangspunktet er konten satt opp for alle som har gyldig fravær, (sykdom etc.) men alle som ikke har bestått får lov å delta fordi det ikke koster noe ekstra. I større fag setter de opp kont uansett av praktiske grunner.

Lenke til kommentar

Jeg undersøkte dette for tre dager siden.

 

 

§ 16. Trekk fra eksamen
Studenter som ikke møter til eksamen, ikke leverer deleksamen innen fristen, eller trekker seg etter at annulleringsfristen er utløpt, regnes for å ha framstilt seg til eksamen. Kandidater som møter, men som trekker seg under eksamen, regnes også for å ha framstilt seg til eksamen.
Kandidater som framstiller seg til skoleeksamen, men som likevel ikke vil levere besvarelse, må fylle ut og levere trekkskjema før lokalet forlates. Ved andre typer eksamen hvor det er satt frist for innlevering, må trekkskjema leveres innen denne fristen.
Kandidater som leverer blank besvarelse, eller besvarelse som åpenbart ikke er et forsøk på en faglig besvarelse, anses også for å ha trukket seg fra eksamen.
Du har rett til utsatt eksamen dersom du oppfyller noen kriterier, jfr. § 17. Da må det fremskaffes legeattest/dokumentasjon senest 2 døgn etter eksamen.

"Kandidater som anses for å ha trukket seg fra eksamen etter § 16, har ikke rett til kontinuasjonseksamen."

Lenke til kommentar

Vel, ville uansett hørt med studentforeningen din. Jeg studerer ved UiO, og der er det ihvertfall slik at man kan si ifra om at man gir seg, så skriver man bare at man gir seg, man slipper å levere noe og får innkallelse til nesten konteeksamen.

Lenke til kommentar

Dette fikk jeg fra rådgiveren for bacheloren jeg går på. Vi har tydeligvis andre regler enn dere, og det er for meg utrolig at vi må skrive noe vrøvl for å kunne ta konten, i stedet for å spare alle for verdifull tid ved å levere blankt med skjema.

Lenke til kommentar

Problemet er som sagt, at jeg da ikke får gå opp til konte-eksamen. Jeg akter ikke å vente helt til neste vår-semester for å ta opp faget. Jeg må mao stryke på vanlig vis for å kunne ta konten som kommer i starten av neste semester.

Lenke til kommentar

Undersøk hvilke krav som stilles for å oppnå E i kurset og skriv akkurat så mye du kan uten å møte dem. Atakelig heter det noe sånt som "må ha et minimum av forståelse for..." eller liknende.

 

Høres ganske usærriøst av et universitet å holde på slikt

 

Jeg vet ikke hvor trådstarter studerer, men jeg har hørt nesten tilsvarende rare historier fra jussen på UiB. Der er det visst sånn at folk har inntil to forsøk på en eksamen, mens det ikke telles som et forsøk hvis man stryker. Derfor stryker enkelte studenter med vilje fordi de ikke vil ha en E eller D i et kurs, slik at de fortsatt har to muligheter til å gjøre et skikkelig forsøk senere. Jeg kan ikke se at et slikt system er en fordel for verken studentene eller skolen.

 

Jeg tror at reglene på høyskolen min er mer fornuftige. Her kan vi melde oss opp til samme eksamen inntil to ganger (eller tre, jeg er usikker) i hvilket som helst semester uavhengig av hvilke karakterer vi får. Så studentene har ingenting å tape på å gjøre sitt beste hver gang.

Lenke til kommentar

Her jeg går har alle én sjanse. Eneste måten du får ta den på nytt er:

- Om du er syk når eksamen er og har legemelding - når du tar den på nytt vil den telle 100% av faget.
- Om du stryker på eksamen, men selv om du svarer riktig på alt på den nye eksamenen vil karakterern din bare bli satt til bestått (40%).

 

Stryker man andre gangen må du ta hele året på nytt. Litt strengere her. ;)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Skal skrive bare piss. Men jeg lurte på om at hvis det man skriver ikke har NOEN som helst sammenheng med pensum, så kan sensor velge å sette det som ikke forsøk, og ikke ikke bestått? Skal selvsagt ikke skrive om sykler eller epler, men noe som ikke har hold i pensum.

 

Så hvis jeg skriver to sider så skal det holde inn til en høggrolig ikke bestått?

Lenke til kommentar

Hvilket universitet går du på? Ved NTNU har man rett til å ta konten dersom man trekker seg fra eksamen eller stryker. Kravet er at man må møte opp, eller levere legeerklæring på sykdom. Følgelig er det ved noen eksamener mange som møter opp og sitter en time (man har ikke lov til å levere før etter minimum én time), og så skriver de under på at de trekker seg så universitetet slipper å bruke ressurser på å la en garantert underkjent besvarelse gå til sensur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...