herzeleid Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hverken ransofferet eller voldtektsofferets sin bekledning el. fratar gjerningspersonen noe ansvar, men det er samtidig klart at det er lurt å ta vare på seg selv og at det kan utgjøre forskjellen mellom at du blir utsatt for noe eller ikke. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hverken ransofferet eller voldtektsofferets sin bekledning el. fratar gjerningspersonen noe ansvar, men det er samtidig klart at det er lurt å ta vare på seg selv og at det kan utgjøre forskjellen mellom at du blir utsatt for noe eller ikke. Det er det, men det er det vel få som protesterer på? Videre, hvor mye har bekledningen egentlig å si for hvem som blir voldtatt? Hadde vært interessant å se noe statistikk på det, jeg tror ikke det er så relevant som endel virker til å tro. AtW Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hverken ransofferet eller voldtektsofferets sin bekledning el. fratar gjerningspersonen noe ansvar, men det er samtidig klart at det er lurt å ta vare på seg selv og at det kan utgjøre forskjellen mellom at du blir utsatt for noe eller ikke. Det er det, men det er det vel få som protesterer på? Videre, hvor mye har bekledningen egentlig å si for hvem som blir voldtatt? Hadde vært interessant å se noe statistikk på det, jeg tror ikke det er så relevant som endel virker til å tro. AtW Fleskvik så ut til å mene at man legger skylden på offeret ved ran i større grad, en side tilbake. Andre igjen blir skrekkelig provoserte om noen oppfordrer jenter til å ta forholdsregler. Hvor mye bekledning har å si vet jeg ikke, men det virker åpenbart at adferd har mye å si. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Men hva om din mor eller søster hadde oppført seg, eller kledd seg, på en måte som førte til del-skyld i voldtekten? Å oppfordre til forhåndsregler er det ingen som har reagert på. Det er en forskjell på å oppfordre til forhåndsregler, eller i etterkant påstå at offeret hadde skyld, i voldtekten, noe som det ser ut til at enkelte på forumet mener at man kan ha. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Er det opplagt? Jeg har da flere ganger i min oppvekst blitt advart mot å oppføre meg dumt i fylla / ikke drikke for mye, ikke provosere folk og ikke vifte rundt meg med verdisaker. Geir svarte greit på dette. De fleste oppfordres til å unngå farer, men de færreste blir fortalt at det er deres skyld om de utsettes. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Er det opplagt? Jeg har da flere ganger i min oppvekst blitt advart mot å oppføre meg dumt i fylla / ikke drikke for mye, ikke provosere folk og ikke vifte rundt meg med verdisaker. Geir svarte greit på dette. De fleste oppfordres til å unngå farer, men de færreste blir fortalt at det er deres skyld om de utsettes. Og det blir voldtektsoffere? Vis meg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Den holdningen tilhører heldigvis et lite mindretall, men du kan for eksempel se her: http://www.p4.no/story.aspx?id=272134 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 I undersøkelsen, hvor 1565 nordmenn er intervjuet av Ipsos MMI for Amnesty, kommer følgende holdninger frem: 28 prosent av norske menn mener en voldtektutsatt kvinne er delvis ansvarlig dersom hun i forkant har flørtet åpenlyst med mannen. 1 av 10 menn mener kvinnen er delvis ansvarlig for å ha blitt utsatt for en voldtekt dersom hun er kjent for å ha hatt mange partnere. Om kvinnen flørter eller er kjent for å ha mange seksualpartnere, er hun selv delvis ansvarlig for voldtekten. Denne undersøkelsen fra TNS (PDF) forteller oss at mange mener at berusede og/eller "utfordrende" kledde jenter har delansvar hvis de blir voldtatt, og har grunn til å føle skam. Endog om hun bare går alene på gaten på nattestid. Bare 60% mener at en voldtatt kvinne ikke har noen spesielle egenskaper som bidrar til voldtekten. Kvinner som er beruset og blir med noen hjem, har delvis skyld hvis de blir voldtatt. Det sier én av fire nordmenn i en ny rapport. En britisk undersøkelse har nylig avdekket lignende holdninger hos landets unge menn, i alderen 18 til 25 år: *48 prosent av de spurte mener det ikke er voldtekt, selv om kvinnen de har sex med er så full at hun ikke klarer å gjøre rede for seg. *46 prosent mener det ikke er voldtekt, selv om kvinnen ombestemmer seg etter at samleiet har startet. *Selv om jenta eller kvinnen sier nei helt fra starten, mener 23 prosent av de unge mennene at sex etter det ikke er det samme som voldtekt. IKKE VOLDTEKT DERSOM HUN ER FULL Og for å sitere den anonyme, men slett ikke tause, forumminoriteten: "Ja, det er helt på tryne. Den som har drukket seg full har minst 50 % skyld at vedkommende har stilt seg i posisjon som et lett offer." Innlegg på Kvinneguiden Geir 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Men hva om din mor eller søster hadde oppført seg, eller kledd seg, på en måte som førte til del-skyld i voldtekten? Å oppfordre til forhåndsregler er det ingen som har reagert på. Det er en forskjell på å oppfordre til forhåndsregler, eller i etterkant påstå at offeret hadde skyld, i voldtekten, noe som det ser ut til at enkelte på forumet mener at man kan ha. Ikke bare noen. Det kryr av dem. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Denne undersøkelsen fra TNS (PDF) forteller oss at mange mener at berusede og/eller "utfordrende" kledde jenter har delansvar hvis de blir voldtatt, og har grunn til å føle skam. Endog om hun bare går alene på gaten på nattestid. Bare 60% mener at en voldtatt kvinne ikke har noen spesielle egenskaper som bidrar til voldtekten. Kanskje du skal lese undersøkelsen du selv har linket til og se om det er noe mer du finner ut av den? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Kanskje du skal lese undersøkelsen du selv har linket til og se om det er noe mer du finner ut av den? Det er det helt sikkert. Jeg tok bare utgangspunkt i spørsmålet ditt. Hvis det er noe du mener er relevant for poenget (om voldtektsofre blir fortalt at det er deres skyld) så kan jo du fortelle meg hva det er, så sparer vi tid... Geir Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Kanskje du skal lese undersøkelsen du selv har linket til og se om det er noe mer du finner ut av den? Det er det helt sikkert. Jeg tok bare utgangspunkt i spørsmålet ditt. Hvis det er noe du mener er relevant for poenget (om voldtektsofre blir fortalt at det er deres skyld) så kan jo du fortelle meg hva det er, så sparer vi tid... Geir Tja det var jo mye man kan sette fingeren på i den undersøkelsen. Men det er vel ikke interessant for deg tenker jeg. Så du har aldri hørt noen kommentere at noen har "vært idiot" eller "du skulle ikke ha....." og liknende når de har opptrådd uforsvarlig og dermed har blitt utsatt for en forbrytelse altså? AKA skylde på offeret. F.eks hvis de ikke har tilstrekkelig sikret eller låst en eiendel og fått den stjålet, har drukket seg bevisstløs full og blitt ranet eller banket opp, oppført seg provoserende eller ikke unnskyldende mot feil folk og blitt banket opp, ol. Dette har du altså aldri hørt? Det er veldig merkelig at jeg tydeligvis lever i en helt annen verden enn deg og at slikt ikke skjer i din verden syns jeg. Endret 20. mai 2014 av flesvik Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Tja det var jo mye man kan sette fingeren på i den undersøkelsen. Men det er vel ikke interessant for deg tenker jeg. Du får sette fingeren på det da, siden det var du som antydet at det var noe mer jeg burde funnet ut. Ellers kan jeg vanskelig vurdere om det er interessant for meg. Så du har aldri hørt noen kommentere at noen har "vært idiot" eller "du skulle ikke ha....." og liknende når de har opptrådd uforsvarlig og dermed har blitt utsatt for en forbrytelse altså? AKA skylde på offeret. F.eks hvis de ikke har tilstrekkelig sikret eller låst en eiendel og fått den stjålet, har drukket seg bevisstløs full og blitt ranet eller banket opp, oppført seg provoserende eller ikke unnskyldende mot feil folk og blitt banket opp, ol. Dette har du altså aldri hørt? Hvor sa jeg at jeg aldri hadde hørt det? Selvsagt har jeg det. Jeg har endog hørt offeret si det selv. Tvert om, jeg dokumenterte nettopp i innlegget du svarte på at ofrene stadig blir tildelt skyld. Poenget mitt er ikke at ingen skylder på dem, det er at de ikke har skyld i gjerningsmannens overgrep. Det er veldig merkelig at jeg tydeligvis lever i en helt annen verden enn deg og at slikt ikke skjer i din verden syns jeg. Vi lever i akkurat den samme verden, om enn kanskje i litt forskjellige miljøer. Men vi tolker nok det som skjer der litt forskjellig, og har forskjellig oppfatning av hva som er galt og riktig i den. Geir Endret 20. mai 2014 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) At det ikke hadde tatt fra ransmannen skylden, kanskje? Geir Så det hadde du sagt i virkeligheten altså? Det er veldig merkelig for jeg har ALDRI noen gang lest på dette forumet eller noe annet "det er aldri ransofferets skyld selv om han vifter rundt seg med penger på byen". Mens dette som du også nå har skrevet om voldtekt leser jeg utallige ganger på div forum hver eneste uke. Så hvorfor er det slik trur du? Kan du finne noen eksempler som motbeviser meg her? Hvorfor er det merkelig? Det har vel med å gjøre at det er en ganske utbredt oppfatning at man har deler av skylda om man går rundt i feil klær. Det er nok derfor folk så ofte føler for å påpeke det. AtW Kan du komme med noen bevis på denne påstanden? F.eks en tråd om en voldtekt på dette eller andre forum hvor mange brukere legger skylda på offeret pga feil klær. Endret 20. mai 2014 av flesvik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Du føler ikke dette har blitt ganske ettertrykkelig bevist av flerfoldige lenker i denne tråden som viser at slike holdninger er vanlige? Sågar eksempler fra andre forum? AtW Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Du føler ikke dette har blitt ganske ettertrykkelig bevist av flerfoldige lenker i denne tråden som viser at slike holdninger er vanlige? Sågar eksempler fra andre forum? AtW Nei det føler jeg ikke. Så hvis det er så utbredt som du påstår burde det jo ikke være noe som helst problem for deg å vise til noen slike tråder. Ikke sannt? Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Du føler ikke dette har blitt ganske ettertrykkelig bevist av flerfoldige lenker i denne tråden som viser at slike holdninger er vanlige? Sågar eksempler fra andre forum? AtW Nei det føler jeg ikke. Så hvis det er så utbredt som du påstår burde det jo ikke være noe som helst problem for deg å vise til noen slike tråder. Ikke sannt? Hvorfor bla seg gjennom masse tråder når man har bevis som dette? I undersøkelsen, hvor 1565 nordmenn er intervjuet av Ipsos MMI for Amnesty, kommer følgende holdninger frem: 28 prosent av norske menn mener en voldtektutsatt kvinne er delvis ansvarlig dersom hun i forkant har flørtet åpenlyst med mannen. 1 av 10 menn mener kvinnen er delvis ansvarlig for å ha blitt utsatt for en voldtekt dersom hun er kjent for å ha hatt mange partnere. - Både som mann og som politimester stiller jeg meg helt avvisende til slike holdninger. Mannen har uansett ansvaret, og kvinnen kan si nei på ethvert tidspunkt, sier Geir Gudmundsen, politimester i Hordaland. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/voldtektsundersoekelse-mener-kvinnen-kan-skylde-seg-selv-hvis-hun-floertet/a/10101300/ Kvinner må selv ta ansvaret for hvilke signaler de sender ut, sier Ellingsen til VG. Av de spurte i undersøkelsen svarer hele 48 prosent av norske menn at kvinnen er helt eller delvis ansvarlig for overgrepet dersom hun flørter åpenlyst i forkant. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sex-og-samliv/kvinner-som-floerter-har-skyld-i-voldtekt/a/150532/ Jeg håper virkelig at det er første undersøkelsen som er riktig. Endret 20. mai 2014 av Andeith Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Du føler ikke dette har blitt ganske ettertrykkelig bevist av flerfoldige lenker i denne tråden som viser at slike holdninger er vanlige? Sågar eksempler fra andre forum? AtW Nei det føler jeg ikke. Så hvis det er så utbredt som du påstår burde det jo ikke være noe som helst problem for deg å vise til noen slike tråder. Ikke sannt? Det har blitt vist til relativt grundige undersøkelser her, og dessuten konkrete utsagn på forum, hva konkret vil endre seg for din del om jeg viser til flere forum-eksempel? Jeg synes dette lukter av bortkastet tid for min del, når du ikke synes det er tilstrekkelig med vesentlig mere grundige undersøkelser enn noen forumposter gir. AtW 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Du føler ikke dette har blitt ganske ettertrykkelig bevist av flerfoldige lenker i denne tråden som viser at slike holdninger er vanlige? Sågar eksempler fra andre forum? AtW Nei det føler jeg ikke. Så hvis det er så utbredt som du påstår burde det jo ikke være noe som helst problem for deg å vise til noen slike tråder. Ikke sannt? Det har blitt vist til relativt grundige undersøkelser her, og dessuten konkrete utsagn på forum, hva konkret vil endre seg for din del om jeg viser til flere forum-eksempel? Jeg synes dette lukter av bortkastet tid for min del, når du ikke synes det er tilstrekkelig med vesentlig mere grundige undersøkelser enn noen forumposter gir. AtW Undersøkelser hvor en stor anndel f.eks mener kyssing er voldtekt? Og hvor spørsmål er kjønnsspesifikke hvor enkelte spøsrmål utpeker kunn menn som gjerningspersoner og kun kvinner som offer? Og hvor det står at menn er skyldig hvis de er offer for seksuelle overgrep? De undersøkelsene mener du? Undersøkelsene hvor blandt annet slik finnes: Er det de undersøkelsene du mener? Nei hvis det er så utbredt som du påstår burde det være INGEN problem for deg og linke til noen slike tråder. Da burde det være bare noen sekunders søk unna for deg. Endret 20. mai 2014 av flesvik Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Snakk om kverulering, det vist til flere undersøkelser som viser at mange menn mener kvinner selv har skyld i voldtekt, det er også nevnt i denne tråden, at du forsetter å krangle på hvor mange innlegg på forum som legges fram viser vell at du ikke har så mye mer å komme med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå