Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støy måling eksos

Anbefalte innlegg

Hei, Er det noen som kan hjelpe meg med reglene angående støy test av eksos. Bilen er en 1990. Importert i 1998. Har som statens vegvesen kaller det uoriginal eksos og må etter hva de sier ha en rullende akselerasjons støy test. Men finner ikke noe spesifikt i lovdata om dette. Kun at en standstøy test kan tas dersom de er tvil.

Kan de forlange rullende støy test?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjeldende bestemmelse i kjøretøyforskriften pgf 24-5:

6. Bil tillates utstyrt med erstatningseksosanlegg som tilfredsstiller vedlegg II i direktiv 92/97/EØF.

Direktivet angir krav til akselerasjonsstøy.

Dokumentasjon som sannsynliggjør at eksosanlegget tilfredstiller kravene i direktivet bør følge eksosanlegget ved salg.

Når ble bilen utstyrt med erstatningseksosanlegget? Har du kvittering?

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar, men kvittering på eksos anlegg har ikke noe med saken å gjøre. Effektanlegget er flere år nå og fulgte nok ikke med noen papirer siden det er kjøpt i england..

Det originale eksos systemet består av rør fra hver side av motoren og ut og hver side har 1 katalysator, 1 mellom demper og bakpotte. totalt 2 katalysatorer, 2 mellom potter og 2 bakpotter.

Hvis jeg da setter på katalysatorer og mellom potter så burde de ikke kunne si noe såvidt jeg forstår av reglene... Da er det likt som originalt bare ca 7mm større diameter på rørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...