Gå til innhold

Trådløst nettverk begrenset til 1Mbps

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et lite problem med mitt trådløse nettverk.

Jeg har to trådløse routere. Den ene er Jensen AirLink 1000G, og den andre er en eldre Jensen Airlink somethingsomething (billig med en antenne 54mbit type).

Dette er situasjonen.

Før: ADSL 16/0.7 Mbit. Koblet fra modem til input på 1000G. Får full fart på kablet og trådløst.

Nå: Oppgradert til 100/100 fiber. Fibermodem koblet til input på 1000G. Får 1/1 Mbit på trådløst og 100/100 på kabel.

Altså... ALT er koblet opp likt, alle drivere er de samme, ingen firmware er endret. Det eneste som er forskjell er at det kommer internett fra et fibermodem i stedet for et ADSL modem inn til routeren min.

Hvorfor gir routeren min meg nå 1/1 Mbit trådløst når den har 100/100 inn, men ga meg full fart 16/0.7 Mbit før når jeg hadde ADSL?

Måten jeg har kommet rundt dette på er at jeg kobler en av portene på 1000G til internet inn på den andre routeren min som da gir 54MBit trådløst, men dette er ikke ideelt..

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jensen sine nettverks produkter hadde jeg styrt langt langt unna.. Bare ræl!
Asus sin RT-N66U er knall, er ikke forholda fæle (armert betong\mur) o.l dekker den 2-3 etasjers hus lett.
Du har rimeligere alternativer fra konkurrentene som er nesten like bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jensen sine nettverks produkter hadde jeg styrt langt langt unna.. Bare ræl!

Asus sin RT-N66U er knall, er ikke forholda fæle (armert betong\mur) o.l dekker den 2-3 etasjers hus lett.

Du har rimeligere alternativer fra konkurrentene som er nesten like bra.

Til nå har den vært helt knall, men har bare ikke klart å fikse dette. Har sett på den routeren på komplett og den ser jo bra ut den. Kjedelig å kjøpe ny bare...

Lenke til kommentar

Har du prøvd å resette ruter til fabrikkinnstilling og sett den opp på nytt?

Hvis du har oppdatert drivere og ruterens firmware så er det ikke så mye mer å gjøre...

Hvis man søker på Jensen AirLink 1000G så er det ikke så mye positive brukererfaringer... :evil:

Jepp, prøvd alt det. Synes det er veldig rart at hastigheten på trådløst endrer seg når den får en annen input.. Haha, ja ser det. Er ganske lenge siden jeg kjøpte den og fikk til forhandlerpris den gangen. Får vel bli en ny en fra Asus da tenker jeg.

Lenke til kommentar

Klargjør litt for meg:

Du får full hastighet med kabel fra PC inn på 1000G ruteren korrekt?

Men trådløs hastighet inn til samme ruteren gir deg bare 1mbit/sek?

Hvis så er tilfelle så er enten trådløs-senderen unbrennt (det kan skje over tid, eller om du har brukt feil adapter på ruteren) ellers er det noe seriøst rot med trådløs-instillingene dine.

Jeg ville i første omgang tatt en reset på 1000g ruteren din og satt denne opp på nytt. Om noe har gått i lås som ikke er direkte hardware-feil så fikser dette som regel biffen.

EDIT: ok ser at du sier du har prøvd dette. I så fall så virker det ikke helt usansynlig at det kan være hardware-feil. Det er verdt å teste om det har noe si om du låser wifi interfacet til den spesifikke 802.11 standarden du bruker, bare så vi er sikker på at det ikke det er der som det oppstår noe krøll.

Vær helt sikker på at du har testet hastighet på kabel, for om du ikke får riktig hastighet på kabel så kan det være et relativt enkelt feilkoblingsproblem i forhold til portene på ruteren.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...