Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt hus. Samboerkontrakt? Rekkefølge på ting?

KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har samboer og et barn. Har akkurat fått tilslaget på et hus. Kjøpekontrakt skrives under i løpet av de neste dagene. Overtagelse er i midten av august.

Da trenger vi å få laget en kontrakt i tilfelle død, brudd eller andre ting som kan ramme oss i forhold til økonomi og arv.

Hvordan går vi frem? Når skal vi ta kontakt med advokat? (Før kontrakt underskrives? Før lån blir opprettet? Før overtagelse av hus? Etter at alt er ordnet og vi har flyttet inn?) Hvilken advokat? Hvilke momenter må vi få med i denne kontrakten?

Noen med erfaring og peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samboer som flyttet inn hos meg, jeg eide leiligheten.

Vi valgte å gå til advokat for å få utformet kontrakt, men jeg ser i etterkant at standard samboerkontrakt dekker det meste av kontrakten vi fikk utformet av advokaten. Jeg synes det likevel var greit å ta det gjennom advokat, da vi brukte en god time på spørsmål og svar. Fikk også orientering om en del ting vi ikke var klar over selv.

Dersom jeg ikke husker helt feil så stadfester en samboerkontrakt ikke hva som skjer ved eventuelt dødsfall, men dersom dere har barn sammen så er det likevel slik at lovverket regulerer arv i hennes favør og motsatt. Det kan likevel være nyttig å sette opp et tillegg til samboerkontrakten hvor man enes om slikt. Hva eventuelle forsikringer ved dødsfall angår så mener jeg å huske at forsikringsselskapet må få opplyst (av deg) at dere nå går inn i et samboerskap dersom hun skal få noe utbetalt (og motsatt).

Jeg betalte 1600,- for en time hos advokat, fikk masse hjelp, pluss at advokaten har bevaringsplikt på 10 år hva kontraktene angår. Dere sitter begge igjen med hver deres kopi, men skulle en av dere miste den så går dere bare tilbake til advokaten og henter ut ny kopi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det samboerkontrakten bør regulere er hvem som eier hva, og eventuelt krav på tilbakebetaling av ett eller annet dersom dere går fra hverandre dersom det er skjev eierbrøk/betaling. Dersom dere har noenlunde lik økonomiske evne bør dere eie 50/50 da det gjør det meste enklere, og da er det egentlig ikke så veldig mye mer å regulere i en samboerkontrakt enn nettopp det: Dere eier boligen 50/50, og en opplisting av andre viktige ting som tilhører den ene, den andre eller begge. Få i tillegg med en klausul om at enkelte typer betalinger skal anses som lån, dersom dere mener dere bør ha krav på tilbakebetaling av enkelte typer utgiftsdekning mv. dersom det blir brudd.

Så kan dere også opprette et gjensidig testamente.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Det som gjør at jeg lurer på om det er greit å vente til huset er tatt over og alle lån er inngått er:

Samboer prøver å skaffe lån på deler av boligen i statens pensjonskasse. Vi vet ikke hvor mye dette blir enda. Dette står på henne. Det resterende vil vi låne i en annen bank. Så lånefordelingen er usikker foreløpig.

Jeg går inn med 6-700k, mens hun går inn med 100k. Jeg vil gjerne ha ut egenkapitalen min hvis dette skulle skjære seg en gang i fremtiden (regner med at det ikke skjer, men man vet jo aldri...)

Vil gjerne unngå å betale en advokattime og få beskjed om at vi må finne ut av dette først. Eller er dette irrelevant i forhold til det vi trenger advokat til eventuelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...