Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om det var mulig å få litt hjelp iht. til å kjøpe et media center eller lignende.

Det jeg ønsker er å kunne ha en maskin som kan kobles til en TV å kjøre XBMC og ha usb innganger til eksterne harddisker som jeg har filmer og musikk på.

Meningen med dette er så jeg kan spille av filmer og musikk på TVen min.

Jeg har sett litt på Amazons Fire TV, da jeg har lagt merke til at det er mulig å få XBMC applikasjon på den, og den kan kobles til tven. Det eneste jeg er usikker på med denne er at det kun er EN usb inngang (2.0) og jeg har gjerne 2-3 eksterne harddisker.

Det positive er også at den er relativt billig.

Er det noen andre forslag hva jeg kan bruke her?

Det er ønskelig at den er ikke er alt for stor, og kan passe fint inn i en TV-benk.

fortsatt fin dag! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hvis du vil ha noe kraftigere med flere utganger vil jeg foreslå en Intel NUC.

Merk at XBMC på android/ios/linux har en del begrensninger på lyd-formater og bitrate som ikke støttes, med en NUC med windows eller Openelec unngår du dette.

f.eks en slik;

https://www.komplett.no/intel-next-unit-of-computing-dc3217iye/774863

med en minnebrikke og en USB-stick som boot-disk.

(Du klarer deg sikkert med en Celeron-modell også)

Lenke til kommentar

Har du noen forslag hvor jeg ikke trenger å bygge den selv? tenker mer å kjøpe en som er komplett og plug&play

har nesten ingen kunnskap innenfor det å "bygge" selv etc

Det eneste du trenger å gjøre på en Intel NUC er å sette inn minnebrikken, og det tror jeg er beskrevet i manualen. (og å installere/lage USB-sticken)

Du kan jo gå for en ferdigbygget; https://www.komplett.no/komplett-media-center-mini/10905

eller noe slikt; https://www.komplett.no/acer-revo-l80/793516

http://www.dustinhome.no/product/5010758045/asus-vivopc-ci3-2-4-4gb-500-w8/?s=c&c=0#intcmp=Flik_home

Men da blir det dyrere....

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Har du noen forslag hvor jeg ikke trenger å bygge den selv? tenker mer å kjøpe en som er komplett og plug&play

Fire skruer i bunn, av med lokket, klikke på plass minne-modul, løssne 2 skruer, klikke på plass mSATA SSD, feste denne med to skruer, lokket på og feste de første 4 skruene igjen. Ikke noe "rocket science" akkurat! :-) Veldig enkelt og gjort på under 10 minutter! Om du vil ha i et trådløst nettverskort også, så er det en skrue til som først skal ut, klikke på plass kortet, feste skruen igjen. Deretter feste antennen, noe som er litt knotete om du har store fingre, men ikke spesielt vanskelig det heller.

En annen fordel med en "ordentlig" PC er jo mulighet for å streame NRK, TV3, TV2 osv i en nettleser!

Lenke til kommentar

Fire skruer i bunn, av med lokket, klikke på plass minne-modul, løssne 2 skruer, klikke på plass mSATA SSD, feste denne med to skruer, lokket på og feste de første 4 skruene igjen. Ikke noe "rocket science" akkurat! :-) Veldig enkelt og gjort på under 10 minutter! Om du vil ha i et trådløst nettverskort også, så er det en skrue til som først skal ut, klikke på plass kortet, feste skruen igjen. Deretter feste antennen, noe som er litt knotete om du har store fingre, men ikke spesielt vanskelig det heller.

En annen fordel med en "ordentlig" PC er jo mulighet for å streame NRK, TV3, TV2 osv i en nettleser!

fant ut at jeg har lyst på en "vanlig" pc :tease: men er usikker på om komplett media center mini er god "nok" ?

Lenke til kommentar

fant ut at jeg har lyst på en "vanlig" pc :tease: men er usikker på om komplett media center mini er god "nok" ?

Er det denne du snakker om?

https://www.komplett.no/komplett-media-center-mini/10905

Dette er i praksis en fullverdig PC, bare i et kompakt format. Det er absolutt godt nok. Du kan bygge det du trenger billigere enn dette også, men dette er absolutt en fin pakke om du vil ligge såpass mye penger i det. Det viktigste er at du har en CPU som har integrert GPU med HW decoding for video - og dette har denne i3 prosessoren. Den vil da avlaste 95% av det som videoavspillingen krever - slik at maskinen knapt nok trenger å jobbe for å spille av full HD i tunge formater. Det er kjekt for det resulterer i veldig lite støy/strømforbruk/varme.

Så ja, "godt nok" er dette absolutt. Du må ikke kjøpe noe mer high-end enn dette for mediaPC, for det trenger du ærlig talt ikke.

-Stigma

Lenke til kommentar

En annen stor fordel med den som Stigma linker til her, er at den har IR-mottager, så du kan bruke en MediaCenter fjernkontroll (eller f.eks. Logitech Harmony) til den!

IR mottaker kan du legge til enkelt på alle PCer billig via USB - men ja, det er jo selvfølgleig fint å ha det innebygget i dette tilfellet. Når det er såpass mye penger så må man vel forvente et par slike ting er innbygget.

-Stigma

Lenke til kommentar

En annen stor fordel med den som Stigma linker til her, er at den har IR-mottager, så du kan bruke en MediaCenter fjernkontroll (eller f.eks. Logitech Harmony) til den!

IR mottaker kan du legge til enkelt på alle PCer billig via USB - men ja, det er jo selvfølgleig fint å ha det innebygget i dette tilfellet. Når det er såpass mye penger så må man vel forvente et par slike ting er innbygget.

-Stigma

Det var ikke med i de første NUC'ene, men har først kommet med nå. Helt enig at det burde vært standard fra begynnelsen av, men det var det jo ikke. Derfor greit å presisere syns jeg! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...