Gå til innhold

Hjelp til nytt digitalkamera. Med eller uten speil?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det siste året har jeg blitt veldig opptatt av fotografering og nå vurderer jeg å kjøpe mitt eget kamera. Tideligere har jeg brukt Nikon D60 med standard linse (18-55mm) og ein med lengre zoom (55-200mm). Til daglig bruker jeg min Nokia Lumia 1020.

Tar for det meste landskap og macro bilder. Kan kanskje bli noe "action"-bilder i sommer, men tviler på at det blir så veldig mye av det. Trenger heller ikke noe film-modus, fordi jeg filmer med mobilen dersom jeg skal filme noe.

Skal ha et kamera og objektiv for max 5000kr, men det kan gjerna koste mellom 3000-4000 slik at jeg kan kjøpe eit macro-objektiv senere.

Såg at Japan Photo hadde Fujifilm X-M1 m/16-55mm + 50-230mm på tilbud for 4490,-. (http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-m1-m-16-50mm--50-230mm-dobbelt-zoom-kit-sort-fujixm1160230b-007#.U3MeHK1_tHI) Er det noe å anbefale?

Siste spørsmål som også står i tittelen. Anbefaler dere med eller uten speil? Ser at det kommer mer og mer uten speil, så hva er fordelene og ulempene med speilløst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv kjøpt dette på samme kampanje. Jeg er knallfornøyd med bildene, spesielt med 50-230mm, som blir skarpe og fine (dette er tatt med nevnte oppsett): http://www.akam.no/bildekritikk/bilde/stell-i-tandem/1400654

Det eneste jeg virkelig savner så langt er søker, og jeg har derfor gått til anskaffelse av en X-T1 i stedet. Kommer likevel til å beholde X-M1 som supplement.

Dersom du er fortrolig med å knipse uten søker så vil du ikke ha noen problemer med X-M1.

Hvorvidt du velger speilrefleks eller ikke tror jeg er uvesentlig i denne sammenheng. Det kommer sikkert massevis av svar hvor man synes det ene og det andre om speil eller ikke, men du får ta det som du vil :)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg virkelig savner så langt er søker, og jeg har derfor gått til anskaffelse av en X-T1 i stedet. Kommer likevel til å beholde X-M1 som supplement.

Dersom du er fortrolig med å knipse uten søker så vil du ikke ha noen problemer med X-M1.

Har ikke helt kommet inn i foto-verdenen. Hva mener du med at den ikke har søker, og hva gjør søkeren i forhold til det å ta bilder?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Søker er det hullet du ser inn i. Med speilrefleks kamera så ser du det objektivet ser pga av speilet inni kameraet. Med speilløst så er det en elektronisk skjerm du ser på hvis det er søker på kameraet, noen har det og andre har det ikke. Med speilløst så har jeg forstått at man kan se det endelige resultatet før man tar bildet i søkeren. Søkeren har også den fordelen at kameraet blir mer stabilt pga du støtter det opp mot hodet i stedet for å holde det på strak arm.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Noen som har noe erfaringer med Nikon D3200, D3300 eller D5200 med standard linse? Har også sett en del på disse og er litt usikker på hva jeg skal kjøpe når den tiden kommer. Har ikke sett noe tilbud på disse, men etter det jeg har lest så skal alle være "greie" kameraer.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Noen som har noe erfaringer med Nikon D3200, D3300 eller D5200 med standard linse?

Vil nesten påstå et det gamle D60 er bedre på funksjoner men ikke på bildekvalitet, de ovenfornevnte kameraer er innstegsmodeller og bygget "simpelt" for og holde en lav pris. De er ikke dårlige kameraer, de har eksakt samme funksjoner som dyre kameraer men man må kanskje inn i menyene for og finne noen av funksjonene istedenfor flere knapper på kamerahuset også er de tregere på fokus/lagring.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vil nesten påstå et det gamle D60 er bedre på funksjoner men ikke på bildekvalitet, de ovenfornevnte kameraer er innstegsmodeller og bygget "simpelt" for og holde en lav pris. De er ikke dårlige kameraer, de har eksakt samme funksjoner som dyre kameraer men man må kanskje inn i menyene for og finne noen av funksjonene istedenfor flere knapper på kamerahuset også er de tregere på fokus/lagring.

Er det noe andre kameraer som du/andre kan anbefale for max 5000,-? Jeg er åpen for nesten alle forslag. Har ikke noe merke jeg er glad i enda og tar også gjerne i mot tips på hvilket merke som er lett å bruke med manuelle innstillinger :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Noen som har noe erfaringer med Nikon D3200, D3300 eller D5200 med standard linse? Har også sett en del på disse og er litt usikker på hva jeg skal kjøpe når den tiden kommer. Har ikke sett noe tilbud på disse, men etter det jeg har lest så skal alle være "greie" kameraer.

D3000 var erstatningen for D60(x), så synes du D60 er OK vil D3200 og D3300 (som er ennå 2-3 generasjoner nyere) være på samme nivå, men med mye bedre elektronikk. D5200 er et nivå opp, litt større, noen flere funksjoner og skjerm som kan vris ut til siden. Alt dette er meget bra begynnermodeller.

Canons tilsvarende er 600D/650D/700D, og av speilløse på omtrent same nivå kan du for eksempel se på Panasonic G5 eller G6, Sony NEX6 og Olympus E-M10, men det sist er såpass nytt at prisene fortsatt er noe høyere.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...