Gå til innhold

Tips til sparing

Slaskyy

Anbefalte innlegg

Hei, har etterhvert spart opp no penger som i alle år bare har stått på sparekonto i banken uten at jeg har tenkt særlig igjennom det.

Har i det siste funnet ut at det ikke akkurat er det mest gunstige stedet å ha penger med en lusen rente på 2.45% (veit det er banker med bedre rente også), så jeg ser etter andre muligheter for sparing.

Er student, og eier hverken hus/bil eller noe annet, så har forholdsvis lave kostnader og klarer meg fint på studielånet, så tenker å sette bort mesteparten, 130-140k på en eller annen måte, hvis jeg skulle ha bruk for noen av de, så vil jeg neppe trenge dem på minde enn noen ukers forvarsel i hvertfall. I utgangspunktet vil jeg ikke trenge de før om i hverfall et par år.

Noen som har noen tips om de beste måtene å få litt avkastning på pengene, helst uten alt for stor risiko. Er akjer det beste? Jeg kan ikke så alt for mye om askjer osv, så hvis noen har noen bra linker el. hvor jeg kan lese om det hadde det vært bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man ikke peiling på aksjer bør man ikke gamble med pengene sine. Det har jo litt med hvor risikovillig du er, men rådet fra en såpass risikoavers person som meg så bør man ikke drive med aksjer om man har ok peiling heller. Det er sikkert noen her inne som føler de har god peiling og vil si i mot meg. Sikkert flere som har tjent noen slanter på det også, men det finnes nok av literatur som tilsier at selv ikke profesjonelle aksjemeglere klarer å plukke vinnerakskjer gang på gang.

Fond er jo en sparingsform mange benytter seg av (meg inkludert). I stedet for å velge seg en håndfull aksjer kjøper man her en liten andel av veldig mange aksjer. Her er det selvfølgelig også mulig å gå på trynet, men risikoen er lavere enn ved en eller flere enkeltaksjer nettopp fordi spredningen er mye større. Med mindre man kjøper et fond som konsentrerer seg om relativt få selskaper i en utsatt bransje (på en annen side er det jo også her man kan gjøre greit med penger om det går riktig vei) vil det være begrenset med tap sett over en kortere periode.

Jeg anbefaler deg å lese Stock series av JL Collins. Her står det mye om fondssparing, hvorfor aksjer er noe man burde holde seg unna (det var nok til å overbevise meg, men det er jo igjen bare en persons mening så gjør opp din egen mening) og hva man burde satse på. Er du ikke enig med han har du hvert fall fått et noe mer solid grunnlag.

Lenke til kommentar

Jeg sparte 100 000 på et år =) Lønn 300k i året.. Sparte 10k i måneden :p

Det burde vel blitt 120 000 =)

Fortsatt 100k på et år e veldig bra når e har 300k i året :p

Ganske så fornøyd, de fleste andre greier vel ikke mer enn 2-4k i måneden :=)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som med all sparing gjelder regelen at økt forventet avkastning gir økt risiko for å tape penger. Et relativt trygt alternativt kan være f.eks. KLP kombinasjonsfond. De gir ikke allverden i avkastning, men sannsynligheten for at det går endel bedre enn bankinnskudd er stor. Jeg sparer der selv med delen av sparingen jeg vil ha lav risiko på.

Jeg vil ikke anbefale vanlige aksjefond om man ikke har minst 5 års sparehorisont med mindre man er risikovillig.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...