Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Grunnlag for å få angstdempende medisin

Anbefalte innlegg

Hei. Gidder ikke å skrive en 6 års historie om hvordan jeg har hatt det med angst osv så jeg går rett på sak. Har hver eneste angst lidelse du finner i boka og den som plager meg mest er panikk angst. Jeg merker som regel 30-40 min i forkant at jeg får det, vet ikke engang hvorfor jeg får det. Får det ca 3-4 i måneden. Har vært hos psykolog, prøvd ssri ditt og datt, naturmedisin osv. Jeg VIL ha angstdempende medisiner. Vil ikke se noe mas om "ikke gå inn i benzo helvete, da går du ned en mørk vei" Prøver ikke å være frekk, men er fullt klar over hvor avhengivskapende det kan være. Har ikke planer om å ta dette hver dag, eller for å ruse meg. Jeg føler at jeg virkelig trenger det siden alt annet er prøvd å det er ikke morsomt å ha panikk angst så jeg ser ikke noe problem i at jeg burde fått det. Fikk et panikkanfall hos bestemor for et år siden å da ga hun meg en sobril å det funket glimrende. Vet at det kanskje er litt dumt gjort å gi bort en slik pille, men det var jeg veldig takknemlig for.

Jeg er da 17(18 om 3 måneder) og har forstått hvor vanskelig dette er å få tak i, men det burde da være mulig i min situasjon? Det jeg da lurer på er om dere tror jeg har en godt nok grunnlag for å få tak i noe sånt?

Anonymous poster hash: f956a...676
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt bruke benzo, men du er nødt til å moderere bruken, ellers havner man fort på karusellen og får den nedturen etterpå når legen setter ned foten. Vett og viljestyrke er stikkord. Bruk det du kan av ikkesløvende triks som f.eks karnitin og kosttilskudd. Jeg pleier å gi sederende urtemedisin for egenbehandling til dem som er stresset. Har fått tilbakemelding på at det har effekt på angst/panikkangst. Det er jo ikke noe problem å dope deg helt ned på medisiner, men de færreste ønsker det.

Lenke til kommentar

Benzo kan absolutt forsvares, men da må det gis som del av et større behandlingsopplegg der målet er at du skal fungere bedre. Det tror jeg kan fungere godt i perioder. Men det er et opplegg for BUP/DPS, og ikke for fastlegen.

Benzo som monoterapi håper jeg ingen leger gir til en 17åring. Det er malpraksis og mot alle regler og helseråd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Visst det er snakk om panikkangst 4 ganger pr mnd så forsvarer jeg absolutt bruk av Benzo som kortvarig behandling. Tok også lang tid her før legen ville skrive ut Sobril til meg første gang å det var når jeg fikk et anfall når jeg var hos legen. Fikk skyhøyt blodtrykk å en puls på 196 som jeg regner med er svært nært smertegrensen. Husker jeg fikk en kanyl i armen å fikk et eller annet beroligende som gjorde at jeg sovnet av utmattelse. Fikk time hos Psykiatrien ganske raskt etter hendelsen å fikk Cipralex som jeg skulle gå på daglig samt Sobril eller Valium som skulle taes ved behov.

Ting som kan hjelpe med å holde angsten i sjakk er å ta en spasertur med full musikk på ørene når du kjenner angsten kommer, gå gjerne litt fortere enn vanlig. Hold deg langt unna alkohol eller andre rusmidler fordi de gjør ting 10 gang værre. Trening og godt kosthold hjelper på å hindre nye anfall i å komme. Begrens inntak av koffein fordi det kan fremtrigge angst. Jeg sliter enda med angst av og til, men har ikke hatt panikk angst etter jeg begynte med tingene over.

Få legen til å henvise deg til BUP (Barne og ungdoms Psykiatrien) da de kan lære deg andre teknikker for å hindre nye anfall eller at du skal lære å håndtere anfallene bedre.

Lykke til

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...