Gå til innhold

Kreatin-perioder

Anbefalte innlegg

Har den siste halvannen mnd. trent mer hypertrofi på lavere vekt (ca. 70-80% av maks), og kjørt med rep-ranges på 8-12 på de fleste øvelser. Har i samme periode også tatt kreatin daglig før trening, og har gått opp i kroppsvekt på en rolig og kontrollert måte (kosthold).

Mot slutten av mai skal jeg begynne igjen med høyere intensitet, og jobbe mot nye personlige rekorder, men jeg lurer på om jeg skal fortsette å ta kreatin.

Jeg har tidligere hatt bra utbytte av kreatin, men jeg er usikker på hvor lange perioder man egentlig bør ta kreatin på. Når jeg har brukt det i 6-8 uker, er det da vanlig å gå en periode uten? Og siden jeg nå skal gå over til å trene tungt igjen, så virker det naturlig å fortsette.

Har dere noen erfaring med dette? Bør man unngå å bruke det i lengre perioder?

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at man skal gå av kreatin etter en viss periode er nok en myte som stammer fra steroidemiljøet hvor det er vanlig blant useriøse brukere å kjøre "kurer" for så å gå av.

Det er i hvert fall ingen grunn til at du skal måtte slutte med kreatin etter et visst antall uker.

Lenke til kommentar

Det at man skal gå av kreatin etter en viss periode er nok en myte som stammer fra steroidemiljøet hvor det er vanlig blant useriøse brukere å kjøre "kurer" for så å gå av.

Det er i hvert fall ingen grunn til at du skal måtte slutte med kreatin etter et visst antall uker.

Mitt tips: følg pakningsvedlegget.

Lenke til kommentar

:closedeyes: Så får man håpe de har skrevet rett^^

Sant nok..

Jeg er ingen ekspert, men jeg tenker at det er et godt utgangspunkt. Produsentene vil sannsynligvis informere slik at folk ikke blir skadet av produktet, og søksmål kan bli et problem. Samtidig kan denne bekymringen dette føre til at produsenten er mer forsiktig enn nødvendig.

Forresten, når man snakker om hvor mye kreatin man tåler, snakker vi da om SELVE stoffet kreatin (nitrogenholdig organisk syre) eller kreatin + tilleggsstoffer fra produsentene? Det kan tenkes at produsentene tilsetter ting i produksjonen som helst ikke bør inntas sammenhengende i lengre perioder.

Lenke til kommentar

Perioder ble innført da man ikke visste noe om det vil senke kroppens egenproduksjon.

Føre-var-prinsipp.

Men hadde det evt gjort noe? Kommer jo til å ta kreatinen hele tiden uansett?

Nyere forskning viser at dette ikke er nødvendig, men det henger fortsatt igjen fra gamledager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...