Gå til innhold

Matproduksjon i Norge.


Anbefalte innlegg

Men om det ikke er hensiktsmessig med subsidier til landbruket, hvorfor er det da slik at New Zealand er et av få land i verden som ikke har det? Hvorfor har Sverige det? og Finland det, de som ikke er i nærheten av den pengekassa som det Norge har.

Jeg tror nok det er noen som er smartere en oss som har regnet på det og funnet ut at det er sammfunsøkonomisk riktig å gjøre det slik. Selv FRP vil jo fortsette å subsidiere bønderne selv om det ikke virker slik nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Aha, så det dreier seg mer om følelser og instinkter mer enn rasjonell tankegang! Da forstår jeg utbruddene og raseriet ditt bedre. :thumbup: Men du er utrolig driftig, det skal du definitivt ha! Hvis du klarer å formulere raseriet ditt på en mer rasjonell måte så kanskje du også vil møte mer imøtekommende diskusjon. ;)

Og ja, snev av hersketeknikk her i posten min, men er jo fristende å gi tilbake med samme mynt ;) Les deg opp om emnet!

 

 

Du fortsette å produsere glimrende stoff som tar opp plass på forumets web servere. Det dreier seg ikke om følelser og innstinkter, men begrunnede argumenter. Det samme kan vi vel ikke si om deg.

 

 

Jeg er fortsatt på vei ut.

Dessverre treffer posten til Lycantrophe ganske så blink. Du burde heller ta den til ettertanke istedet for å bli defensiv og legge deg ned i skyttergraven med hjelmen godt tredd nedover ørene.

 

Kan du begrunne og forklare hva Lycantrophe sier? I den minst dårlige posten har han limt inn en rekke irrelevante lenker som ikke har noe med temaet å gjøre.

 

Var det denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1581809&p=21655361

 

posten som ble for hard å fordøye for noen av dere? Den var bare et logisk svar til en som vil ha store konsentrerte sentrale løsninger.

 

Nå venter jeg på en god og utførlig begrunnelse på hva Lycantrophe har bidratt med til tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men om det ikke er hensiktsmessig med subsidier til landbruket, hvorfor er det da slik at New Zealand er et av få land i verden som ikke har det? Hvorfor har Sverige det? og Finland det, de som ikke er i nærheten av den pengekassa som det Norge har.

Jeg tror nok det er noen som er smartere en oss som har regnet på det og funnet ut at det er sammfunsøkonomisk riktig å gjøre det slik. Selv FRP vil jo fortsette å subsidiere bønderne selv om det ikke virker slik nå.

 

Fordi norske myndigheter ikke sammenligner seg med et land som befinner seg på 1990 stadiet og fordi svensk og finsk landbruk ikke gir bedre løsninger enn det norske. Hvorfor ikke like godt sammenligne med Danmark og Polen når man først skal sammenligne med andre land.

 

Det er symptomatisk her på forumet at når man ikke har mer å argumentere med, så må man ta seg en tur utenlands.

 

 

Jeg er fortsatt på vei ut.

 

Grunnen for den beslutningen har ikke blitt mindre etter de siste diskusjonene her inne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har ignorert deg, men du skal få en like kjapp kommentar som de du serverer. Har du ingen ting å tilføre temaet bør du kanskje pakke snipveska og holde deg unna. Kan du forklare meg saksinnholdet i Vice sine siste to poster?

 

Hva mener du å oppnå med metadiskusjonene dine?

Lenke til kommentar

Har du ingen ting å tilføre temaet bør du kanskje pakke snipveska og holde deg unna.

Something something flis i øyet.

 

Hva mener du å oppnå med metadiskusjonene dine?

Avkle billige hersketeknikker, logiske fallgruver og faktisk heve kvaliteten her inne.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så du har ingen ting annet å tilføre enn en diskusjon om diskusjonen? Pakk sammen unge mann. Du har møtt veggen.

 

heve kvaliteten her inne

 

Jeg har til gode å se en eneste god post av deg som holder seg til temaet. Det er et faktum! Står egoet i forhold til kunnskapene?

 

Metadebattant og manipulator.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vil nå påstå at det å fullstendig avvise samtlige av konklusjonene dine er et bidrag til diskusjonen.

 

Du har ikke avvist noe som helst. Den beste posten din var en med noen irrelevante lenker (se lenke til slutt i denne posten). Fortsetter du denne metadiskusjonen, kan du også puttes i kverulant båsen.

 

Der er en aktuell tråd om dette:

 

Den store metadiskusjonen – En tråd om hvordan vi diskuterer, og hvordan vi burde diskutere

 

Bortsett fra at dine poster ikke inneholder noe nytt om det teamet heller, kan du poste der i stedet for å bringe denne tråden ut på viddene. Det tar tid å lese tøvet ditt.

 

Nå er det lite nytt saksinnhold i denne tråden. Det er vel en grunn til det.

 

Tilføyd:

Noterte at Simen1 var innom og leste. Etter at han forlot tråden fikk du et nytt manipulator poeng. Regner med at det ble gitt av moderatoren Simen1. Glimrende moderering må jeg si.

 

Så du har en viss status på dette forumet, da du greier å lime inn lenker som hører hjemme i tråden lenket til ovenfor https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1581809&p=21662229 ?

 

Kun luft og tåkelegging fra deg med andre ord.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Men om det ikke er hensiktsmessig med subsidier til landbruket, hvorfor er det da slik at New Zealand er et av få land i verden som ikke har det? Hvorfor har Sverige det? og Finland det, de som ikke er i nærheten av den pengekassa som det Norge har.

Jeg tror nok det er noen som er smartere en oss som har regnet på det og funnet ut at det er sammfunsøkonomisk riktig å gjøre det slik. Selv FRP vil jo fortsette å subsidiere bønderne selv om det ikke virker slik nå.

Bøndene har ekstremt sterke incentiver for å kjempe politisk for subsidiene. Dette er snakk om levebrødet deres, og i snitt blir de støttet med over en halv million per person.

 

Resten av befolkningen har ikke like sterke incentiver for å kjempe mot. Joda, 25-30 milliarder er mye penger, men bare 10-12 av disse er direkte subsidier og med et budsjett på over 1 000 milliarder kroner gjør det ikke veldig stor forskjell.

 

Politikere kan dermed sikre seg massiv støtte fra en liten del av befolkningen uten å miste noe særlig støtte fra resten. Dette gjelder selvsagt ikke bare for bønder.

 

Dette kalles rent-seeking (visstnok "tilkarringsvirksomhet" på norsk), du kan få en oversikt her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Rent_seeking

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Her er mer norsk stoff:

 

https://www.google.no/search?q=avtaleinstituttet

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/sok.html?quicksearch=Jordbruksforhandlingene&id=87061

 

I dagens dagsrevy sies det at Listhaug ikke vil få flertall for regjeringens forslag. Jordbruksforhandlingene er nå inne i en avgjørende fase. Regjeringen forhandler med KrF og Venstre og vil sitte i forhandlinger i hele natt.

 

Så får vi se hvor langt KrF og småbedriftspartiet Venstre er villige til å strekke seg. Blir de fire partiene ikke enige, vil saken avgjøres i Stortinget. Dette er en veldig uvanlig prosess og situasjon i forbindelse med landbruksoppgjøret.

 

Dette kan være et veiskille for norsk landbruk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Så du har ingen ting annet å tilføre enn en diskusjon om diskusjonen? Pakk sammen unge mann. Du har møtt veggen.

 

heve kvaliteten her inne

 

Jeg har til gode å se en eneste god post av deg som holder seg til temaet. Det er et faktum! Står egoet i forhold til kunnskapene?

 

Metadebattant og manipulator.

Er vel lett og se hvem som har møtt veggen. ;) Ellers ser jeg nå også at du har lagt personangrep inn i "diskusjonsteknikken" din. Stå på! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva mener du å oppnå med metadiskusjonene dine?

Avkle billige hersketeknikker, logiske fallgruver og faktisk heve kvaliteten her inne.

 

Er vel lett og se hvem som har møtt veggen. ;) Ellers ser jeg nå også at du har lagt personangrep inn i "diskusjonsteknikken" din. Stå på! :thumbup:

 

Du fortsetter med å heve kvaliteten i denne tråden ser jeg :rofl: .

 

På de to siste sidene er dette

 

Umm..ja. Utgangspunktet for denne tråden er jo at Norges matproduksjon er en milliardsubsidiert katastrofe!!

 

ditt eneste bidrag til temaet

 

Matproduksjon i Norge

 

Har du noen gang skrevet en stil eller lignende og fått karakteren vitner om fundamental mangel på forståelse.

 

Må bli stryk!

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Har du noen gang skrevet en stil eller lignende og fått karakteren vitner om fundamental mangel på forståelse.

Må bli stryk!

Om kvaliteten på denne uttalelsen følger samme standard som resten av dine poster så må det jo faktisk tas som en hedersbetegnelse å få stryk fra deg :)
Lenke til kommentar

Tør å påstå at det er strengere krav i Norge når det gjelder matproduksjon enn i mange andre land, forskjeller i kultur osv. også.

Og jeg tror også at det er bedre for både dyrene og kvaliteten på maten, å bli produsert på et lite eller mellomstort bruk, enn noe industrialisert storfjøs med importert fôr.

 

Det at forbrukerne ikke ønsker det er litt vel generaliserende, sånn jeg har sett det er det en del som er for også. og jeg er ganske sikker på at etterpåklokskapen råder hvis man går inn for å "legge ned" Norsk jordbruk. Det er ikke bare å starte opp igjen.

 

Skjønner at mange synes at fritt marked høres veldig fint og vakkert ut, men det beste er "bestandig" den gyldne middelvei, der Norge har ligget trygt i mange år.

 

 

Redigert:

Siste nytt, brudd mellom regjeringen og KrF/Venstre

http://www.dagbladet.no/2014/05/23/nyheter/innenriks/landbruk/33453422/

Endret av SVD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt klart for et Norsk landbruk. Jeg ønsker at de som ønsker det skal få være bonde og ha muligheten til å levere til et marked som betaler en riktig pris. Og maten er da relativt billig i Norge om man ser på hva vi bruker av lønn på mat. Det er vel ikke mange her på forumet som trenger å nekte seg selv noe i matveien om man ikke har noen dyre matvaner.

Og Norge er vel ikke alene om å subsidiere landbruket?

På en annen side. Norge har hatt subisidiering i mange år nå uten at det skaper rekrutering til landbruket, gjør vi noe feil da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...