тurbonєℓℓo Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Her tømmer bøndene skattepengene dine på gata i protest mot at de ikke får lov til å forsyne seg enda grovere av lommeboka di. Her tømmer bøndene melk i protest Bondeorganisasjonene brøt i ettermiddag forhandlingene med staten. Nå... TV2.NO 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Blir direkte kvalm av oppførselen deres. Om jeg hadde hatt noe som helst respekt og lidenskap for det jeg produserte hadde jeg aldri behandlet det slikt. Med slik oppførsel kan de rent sagt dra til helvete! 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Dette er overfladiske betraktninger. Jeg er bevisst på hva jeg spiser, og unner meg derfor pinnekjøtt i julen og fårikål om høsten. Vis meg alle (også miljø)kostnader for produksjon av de varene du nevner opp. Du kommer stort sett bare med udokumenterte påstander i dine to siste innlegg. Overfladisk? Fordi du ikke liker det eller fordi du har saklige motargumenter? Det blir litt mye å skrive doktoravhandling på sparket, er det noen konkrete detaljer fra innlegget du lurer på? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Dette er overfladiske betraktninger. Jeg er bevisst på hva jeg spiser, og unner meg derfor pinnekjøtt i julen og fårikål om høsten. Vis meg alle (også miljø)kostnader for produksjon av de varene du nevner opp. Du kommer stort sett bare med udokumenterte påstander i dine to siste innlegg. Overfladisk? Fordi du ikke liker det eller fordi du har saklige motargumenter? Det blir litt mye å skrive doktoravhandling på sparket, er det noen konkrete detaljer fra innlegget du lurer på? At du dokumenterer dine påstander, gjerne med lenker til forhåpentligivsi autoritative kilder. Dine tall, henvisninger og kilder vil bli gransket med en økonoms øyne, så vennligst spar meg for useriøse avisartikler. Avis er vanigvis ikke bevis. Journalister har som fag å skrive og ikke foreta vitenskapelige analyser. Dermed påstår jeg ikke at avisartikler kan benyttes som kilde, men .... Endret 14. mai 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) kgun: Du ber om alt for mye. Jeg må nemlig sove snart for jeg skal tidlig opp og generere skattepenger til staten og bøndene. Begrens forespørselen så skal jeg se om jeg kan få dokumentert det. Nå kjenner ikke jeg detaljene ved årets oppgjør, men jeg oppfattet lederen for Norsk Bondelag(?) slik at årets oppgjør var mest gunstig for de med stor produksjon og dermed stimulerte til å drive større mer effektive gårder, på bekostning av småbruk. For meg høres det i utgangspunktet ut som en fornuftig retning men det er mulig jeg har missforstått?Du har forstått riktig. De ønsker ikke effektivitet. De ønsker seg lengst mulig avstand til naboen og butikken, med mindre butikken er knøttliten og så ineffektiv at den må ha skyhøye priser. Sp, bondelaget og småbrukarlaget (ja, de er er ikke så lett å se forskjell på) har en aktiv spredning av bosettings-politikk og ineffektivitetspolitikk. Byfolk med deres caffe latte-vaner er skrekken og fienden. Hvorfor er et godt spørsmål. Det handler nok mest om at forandring ikke fryder. Endret 14. mai 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
SVD Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Jeg synes absolutt vi bør sørge for å vedlikeholde et visst nivå av matproduksjon innenlands, for å sikre at vi har mat på lang sikt (>50 år), evt. har noe å falle tilbake på i en midlertidig krise. Og jeg har ikke noe imot å subsidiere småbruk, så lenge det er verdi i hva pengene går til. Men jeg har heller ikke noe spesielt imot å importere billig mat, og utnytte de mulighetene som er på det globale markedet. Jeg håper vi kan få til løsninger som er til det beste for framtiden, ikke bare det som er det beste for dagens politikerstab. Videre handler det også om helsepolitikk der også kjøtt- og meieri-produkter skiller seg ut. Mettede fettsyrer til det tyter ut av ørene under nasjonalromantiske slagord som tradisjon. Fårikålsesong, Svineribbe til jul, melk, fløte og ost i lange baner, helst til vi blir fetere enn amerikanerne og kar-sykdommer tar livet av gjennomsnittsnordmannen før første pensjonsutbetaling. Dvs. god økonomipolitikk? Ganske enig i det du sier, jeg er egentlig ganske moderat på dette området. men blir så oppgitt av uttalelser som om at det er bare å legge ned landbruket, for det trenger vi ikke. Når det gjelder det Simen sier om fisk, så er det greit nokk det, kan godt være vi produserer fisk nokk for at både Norge og Sverige kunne ha levd på det, og det er vel og bra. men det er ikke selvsagt at vi klarer det i alle situasjoner. Og vi trenger mer enn bare fisk i sunt kosthold. Og hvis folk skulle ha gått over på feks. Svensk melk, så lykke til, det smaker **** Endret 14. mai 2014 av SVD 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Du har forstått riktig. De ønsker ikke effektivitet. De ønsker seg lengst mulig avstand til naboen og butikken (...) Der gikk du på trynet så det sang. En utvikling med større avstand mellom naboene, og 10x mer saktegående (ineffektiv) traktorkjøring langs trafikkerte veier, er det Sylvi Listhaug som ønsker seg, definitivt ikke bondeorganisasjonene. Endret 14. mai 2014 av Inge Rognmo 2 Lenke til kommentar
SVD Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Det jeg viste til var at de aller største sultkatastrofene i verden skjedde på grunn av staten(e) og feilet sosialistisk landbruks-politikk. Ja, men jeg forsvarer ikke den typen styring av landbruket... Det er ikke det som skjer i Norge. Med subsidier så stimulerer man heller for høyere produksjon. bla. ved at flere små og mellomstore landbruk ikke blir nedlagt, samtidig som det blir bygget større landbruk fordi det faktisk er noe man kan leve av. Så jeg ser ikke hvorfor du hinter til at vi skal få massedød i Norge fordi staten substituerer bønder. Edit: Når det gjelder bildet turbonello viser, så er det bare en brøkdel som er melk, den der er veldig utvannet. Endret 14. mai 2014 av SVD 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Edit: Når det gjelder bildet turbonello viser, så er det bare en brøkdel som er melk, den der er veldig utvannet.Bare det at de har råd til å kaste bort maten de produserer og behandler det de produserer på en slik måte sier ganske mye om disse idiotene. 2 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Det bønderne holder på med i Norge er jo en nærmest harmløs lek i forhold til hva de gjør i f.eks. Frankrike når de protesterer der. Hvordan skal de ellers få vist sin frustrasjon her i Norge? Vi er en nasjon som ikke bare bør bestå av olje og fisk. Og da bør det være plass til at de som vil være bønder og leve av det jorda gir, skal få lov til det. Og bør vi ikke ha råd til det? Norge som subsidierer el-biler med mer en 3 milliard per år. Norge som pumper opp så store verdier fra havbunnen at normale mennesker har vanskelig å ta innover seg hva tallene innebærer. Det er jo ikke bare bonden som nyter godt av subsidiene. For hva om vi fjernet subsidiene. Ville det blitt bedre av den grunn? Og hva hadde blitt bedre? 4 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Det jeg viste til var at de aller største sultkatastrofene i verden skjedde på grunn av staten(e) og feilet sosialistisk landbruks-politikk. Ja, men jeg forsvarer ikke den typen styring av landbruket... Det er ikke det som skjer i Norge. Med subsidier så stimulerer man heller for høyere produksjon. bla. ved at flere små og mellomstore landbruk ikke blir nedlagt, samtidig som det blir bygget større landbruk fordi det faktisk er noe man kan leve av. Så jeg ser ikke hvorfor du hinter til at vi skal få massedød i Norge fordi staten substituerer bønder. Jeg hintet ikke til det. Jeg nevnte det siden du sa noe om historiekunnskapene til unge FpUere, og sånt som forklart tidligere. Jeg er ganske enig med denne professoren: Se fra 1:50 og utover. Han plukker vel argumentene til de politiske bøndene ganske greit... 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Her tømmer bøndene skattepengene dine på gata i protest mot at de ikke får lov til å forsyne seg enda grovere av lommeboka di. Her tømmer bøndene melk i protest Bondeorganisasjonene brøt i ettermiddag forhandlingene med staten. Nå... TV2.NO Blir kvalm av disse bøndene som krever og krever. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Du hadde mange spørsmål og skal få mange svar. For å ta det i rekkefølge: Det bønderne holder på med i Norge er jo en nærmest harmløs lek i forhold til hva de gjør i f.eks. Frankrike når de protesterer der. Hvordan skal de ellers få vist sin frustrasjon her i Norge? Det er ille i Norge selv om det er ennå værre i Frankrike. Frustrasjonen får de takle på privaten uten å plage naboer, familie, ukjente og andre næringer. Folk har faktisk jobber å gjøre og det blir ikke bedre av at bøndene plager de med køer og andre aksjoner. Det skaper bare unødvendig harme. Vi er en nasjon som ikke bare bør bestå av olje og fisk. Nå har jeg ikke tallene for hånden, men Olje og Fisk utgjør til sammen rundt 50% av Norsk næringsliv målt i omsetning og rundt 20% målt i sysselsetting. Landbruket sysselsetter i underkant av 2% av alle arbeidsaktive. Norge består med andre ord av svært mye annet enn olje og fisk og det er ikke landbruket som "redder" oss fra å bare drive med olje og fisk. Tvert i mot. Landbrukspolitikken ødelegger for annet norsk næringsliv ved å utsette de for unødvendig høyt norsk kostnadsnivå på mat og ved å legge beslag på bortimot 50 000 årsverk med arbeidskraft. Og da bør det være plass til at de som vil være bønder og leve av det jorda gir, skal få lov til det. Selvsagt. Det er vel ingen av oss som vil sette kjepper i hjulene for bøndene, bare redusere eller frata de subsidiene slik at de kan drive på like vilkår som øvrig næringsliv. Og bør vi ikke ha råd til det? Det bør være opp til hver enkelt forbruker å vurdere, ikke overformynderiet. Norge som subsidierer el-biler med mer en 3 milliard per år. Tja, det er nå en halvsannhet. Elbilisteneene får ingenting fra staten, men de slipper å betale en hel del avgifter man må betale på andre biler. Bøndene får en hel del fra staten både direkte og indirekte (skjermingsstøtte), i tillegg slipper de en hel del avgifter (blant annet redusert mva og drivstoffavgifter på en del maskiner) Det er jo ikke bare bonden som nyter godt av subsidiene. For hva om vi fjernet subsidiene. Ville det blitt bedre av den grunn? Og hva hadde blitt bedre? Mye ville blitt bedre. Flere på arbeidsmarkedet vil gi lavere lønnspress og bedre konkurransekraft i næringslivet. Hvermansen vil få bedre kjøpekraft blant annet fordi maten og andre lokale tjenester blir billigere. Staten ville fått frigitt midler til andre trengende områder som psykiatrien, politiet, vegbygging, vedlikehold av skoler etc. Så nå har du hørt noen av forbedringene for næringsliv, hvermansen og det offentlige. Til slutt kan jeg nevne bedre kjøpekraft for bønder som eksporterer til oss og per i dag lever under langt dårligere kår enn norske bønder. Bedre for miljøet og turistnæringen, mangfoldet i naturen og en hel rekke andre forbedringer. Endret 15. mai 2014 av Simen1 5 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Det bønderne holder på med i Norge er jo en nærmest harmløs lek i forhold til hva de gjør i f.eks. Frankrike når de protesterer der. Hvordan skal de ellers få vist sin frustrasjon her i Norge? Vi er en nasjon som ikke bare bør bestå av olje og fisk. Og da bør det være plass til at de som vil være bønder og leve av det jorda gir, skal få lov til det. Og bør vi ikke ha råd til det? Norge som subsidierer el-biler med mer en 3 milliard per år. Norge som pumper opp så store verdier fra havbunnen at normale mennesker har vanskelig å ta innover seg hva tallene innebærer. Det er jo ikke bare bonden som nyter godt av subsidiene. For hva om vi fjernet subsidiene. Ville det blitt bedre av den grunn? Og hva hadde blitt bedre? For å si litt om hva som hadde blitt bedre uten subsidier og skjerming, da Simen svarte på resten: Det er en smakssak. Hvis du foretrekker norsk mat blir det nok ikke bedre, da produksjonen garantert vil synke drastisk (den vil ikke forsvinne). Hva som skjer med prisene på norsk mat er ikke helt rett frem å svare på; de vil miste mye markedsmakt, noe som vil presse prisene nedover, men samtidig må de dekke inn alle kostnadene sine. Matprisene generelt vil gå ned. Mye. Hvis du liker lave priser er dette helt klart kjempebra. Smørkrise? Kjøttmangel? Det vil aldri skje igjen. Utvalget vil sannsynligvis mangedobles. Tilgangen på kvalitetsvarer vil sannsynligvis også gå opp, selv om det finnes de som er overbevist om at norsk mat er topp kvalitet (hvis det er tilfellet vil de kunne forsvare høyere priser enn konkurrentene). I tillegg vil de av de rundt 50 000 sysselsatte i jordbruket som ikke lenger kan/vil drive finne seg arbeid i andre bransjer og dermed gjøre samfunnet mer produktivt. De 25-30 milliardene vi bruker, hvert eneste år, på bøndene kan enten kuttes fra budsjettet og dermed minske bruken av oljepenger - eller de kan brukes på andre ting, som politi, skole, forskning, helse eller selvforsvarskurs for medlemmer av ungdomspartier. Endret 15. mai 2014 av Sheasy 2 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg tar en del av poengene deres og takker for gode svar. Men, og det er et men her, dere mener at ca 50 000 bønder vil måtte finne seg annet arbeid. Og det er jo ikke gjort på et øyeblikk. for hva kan en mann/kvinne som kun har jobbet som bonde i 20-30 år? Og ikke minst hva kan de gjøre der de nå bor? det er ikke bare å flytte inn til byen for jobb for da forsvinner innteksgrunnlaget for kjøpmannen og da blir skoler lagt ned og distiktet blir avfolket. Statens oppgave er tross alt å drive med distriktspolitikk uavhengig hva vi måtte mene. Og uten jobb hva mener dere vi skulle gjort med bønderne. Og hvor mye av lønna vår bruker vi egentlig på mat? er den så dyr som vi tror, eller er det slik at vi klager på det i mangel på noe annet. Personlig er jeg ikke av den oppfattning at den Norske maten/råvaren er den beste i verden, men at den har sin plass. Men det som jeg er litt opptatt av er at Norge bør ha bønder som kan produsere mat som de kan leve av. Og det er vel ikke bare bønder som får subsidier i Norge. Selv oljeindustrien mottar enorme subsidier hvert år. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 kgun: Du ber om alt for mye. Jeg må nemlig sove snart for jeg skal tidlig opp og generere skattepenger til staten og bøndene. Begrens forespørselen så skal jeg se om jeg kan få dokumentert det. Det var vel godt nok svar. Jeg evner å lese mellom linjene. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Jeg tar en del av poengene deres og takker for gode svar. Men, og det er et men her, dere mener at ca 50 000 bønder vil måtte finne seg annet arbeid. Og det er jo ikke gjort på et øyeblikk. for hva kan en mann/kvinne som kun har jobbet som bonde i 20-30 år? Og ikke minst hva kan de gjøre der de nå bor? det er ikke bare å flytte inn til byen for jobb for da forsvinner innteksgrunnlaget for kjøpmannen og da blir skoler lagt ned og distiktet blir avfolket. Statens oppgave er tross alt å drive med distriktspolitikk uavhengig hva vi måtte mene. Og uten jobb hva mener dere vi skulle gjort med bønderne. Og hvor mye av lønna vår bruker vi egentlig på mat? er den så dyr som vi tror, eller er det slik at vi klager på det i mangel på noe annet. Personlig er jeg ikke av den oppfattning at den Norske maten/råvaren er den beste i verden, men at den har sin plass. Men det som jeg er litt opptatt av er at Norge bør ha bønder som kan produsere mat som de kan leve av. Og det er vel ikke bare bønder som får subsidier i Norge. Selv oljeindustrien mottar enorme subsidier hvert år. Det er nok ikke et alternativ å gå fra 25 milliarder til 0 over natten, en eventuell utfasing vil skje over tid. Gå 150-200 år tilbake og 90 % av alle sysselsatte drev med gårdsarbeid eller arbeid relatert til gårdene. I dag er det 1.8 %. Det er en gradvis prosess som neppe noen gang vil nå null. Endret 15. mai 2014 av Sheasy 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Du har forstått riktig. De ønsker ikke effektivitet. De ønsker seg lengst mulig avstand til naboen og butikken (...) Der gikk du på trynet så det sang. En utvikling med større avstand mellom naboene, og 10x mer saktegående (ineffektiv) traktorkjøring langs trafikkerte veier, er det Sylvi Listhaug som ønsker seg, definitivt ikke bondeorganisasjonene. Riktig analyse. Hun foretrekker storbonden (som også får absolutt mest støtte av skattebetalerne) som lever av å frakte importert kraftfor langs landeveien. Vår andel av den totale verdiskapningen fra jord til bord er skjærende urettferdig. Listhaug har gjort oss nok vondt nå. Bare i løpet av få måneder fordyret regjeringen landbruket med den økte kostnaden til diesel, og nå kommer hun med et slikt lusent tilbud, sier Erlien. Kilde: http://www.retten.no/lokale_nyheter/article7339519.ece Vi får et industirelt landbruk på dekk og diesel som frakter importert kraftfor langs landeveien i stedet for et landbruk basert på norske naturressurser. Det må vi si er solidaritet i en stadig mer mathungrig verden. Er det et bærekraftig og miljøvennlig landbruk? Les mer om mitt syn her. Staten tilbyr bøndene 1/10 av det de krever. Bøndene blir provosert. En gedigen omfordeling der man tar fra de mange og gir til de få. Det blir et industrilandbruk på dekk og diesel. Lytt: http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56050614/06-05-2014 Lytt også til Aktuelt 06.05.2014 http://tv.nrk.no/serie/aktuelt-tv/nnfa50050614/06-05-2014 Annen lenke: http://www.bondesolidaritet.no/default.pl?showArticle=80&pageId=23 Er det ikke også viktig å støtte et næringsliv som er lite avhengig av oljevirksomheten. Hva er det igjen av norsk oljevirksomhet om 30 - 50 år? Er ikke et miljøvennlig bærekraftig norsk landbruk som utnytter norske ressurser også fremtidsrettet? Hvorfor må vi absolutt ha en industriell storbonde? Hva er så galt med deltidsbonden som bidrar til kulturlandskap, bærekraftige bygder og bosetting i distriktene? Endret 15. mai 2014 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg tar en del av poengene deres og takker for gode svar. Men, og det er et men her, dere mener at ca 50 000 bønder vil måtte finne seg annet arbeid. Og det er jo ikke gjort på et øyeblikk. for hva kan en mann/kvinne som kun har jobbet som bonde i 20-30 år? Og ikke minst hva kan de gjøre der de nå bor? det er ikke bare å flytte inn til byen for jobb for da forsvinner innteksgrunnlaget for kjøpmannen og da blir skoler lagt ned og distiktet blir avfolket. Statens oppgave er tross alt å drive med distriktspolitikk uavhengig hva vi måtte mene. Og uten jobb hva mener dere vi skulle gjort med bønderne. Og hvor mye av lønna vår bruker vi egentlig på mat? er den så dyr som vi tror, eller er det slik at vi klager på det i mangel på noe annet. Personlig er jeg ikke av den oppfattning at den Norske maten/råvaren er den beste i verden, men at den har sin plass. Men det som jeg er litt opptatt av er at Norge bør ha bønder som kan produsere mat som de kan leve av. Og det er vel ikke bare bønder som får subsidier i Norge. Selv oljeindustrien mottar enorme subsidier hvert år. For meg fremstår hele argumentasjonen at man må ha landbruk for å holde liv i infrastrukturen rundt landbruk temmelig absurd. Om så mange mennesker jobber i en underskuddsnæring, og enda flere jobber med infrastrukturen rundt, tenker jeg igrunn at en omlegging så absolutt er på sin plass, og å få disse over i annet arbeid burde være en enorm uutnyttet ressurs. 1 Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Byene og annen industri ville ikke bestått om det ikke fantes landbruk. Uansett, så bør bøndene ta seg mye bedre betalt. I og med at det er butikkene som setter opp de ekstreme prisene på varene, så vil ikke forbrukerne merke noe til det. Ellers er det viktig å ha et eget landbruk. Da trenger man ikke å bøye av for andre makter i småsaker fordi de vil holde tilbake korn, etc. Og nei, det går ikke å bare å leve på fisk. Må ha poteter også. Endret 15. mai 2014 av Jassogitt 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå