Gå til innhold

Macbook Air eller Pro?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nå hatt min Macbook siden 2009, så den begynner å dra på årene. Den blir veldig fort varm, treig og viften bråker samt mye annet småting. Bare idag har jeg måttet restarte maskinen to ganger. Lite gøy når man holder på med hjemmeeksamen.

Så jeg tenker jeg skal kjøpe meg en ny maskin. Det jeg hovedsaklig bruker maskinen til er surfing, dokumentskriving, netflix, spotify, skype og litt minecraft i ny og ne.

Spørsmålet er om jeg skal kjøpe MBA eller MBP?

Ser at det ikke er så mye som skiller disse to i pris.

MBP

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMD101HA/apple-macbook-pro-13-3-md101

MBA

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACAIRMD760HA/macbook-air-13-3-md760

Er student, så jeg vil helst ikke bruke så mye mer enn nødvendig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv mid 2009 MBP som jeg har satt inn 8gb minne i og rengjort vifte kanalene på, reinstallerte også OSX på den fra scratch som gjorde at jeg fikk en ny maskin. Neste blir SSD og da holder den vel noen år til. Men om du vil ha ny er vel en Air med lang batteri tid tingen for deg, holder nok hele skoledagen for deg, vurderte selv nye Air for en stund siden :-)

Lenke til kommentar

Kan legge til at batteriet på macen jeg har nå varer maks 60 minutter ved normal bruk, noe som er kjipt når man er på forelesning og ønsker å notere.

Eneste jeg stusser på ved MBA er prosessoren. Nå er jeg ikke ekspert, men 1,3 GHz virker ganske lite?

Utenom det er at den er lett, tynnere og har lengre batteritid faktorer som veier tungt når jeg skal velge. Men dersom jeg risikerer at den lagger og bruker lang tid på å starte programmer kommer jeg ikke til å velge MBA.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Superfornøyd med min MBP13" billigste, anbefaller dog å kjøpe modellen med 8GB ram, da 128GB ssd er litt i minste laget. Hadde samsung Ativ Book 9 pro 13" før denne, mac er bedre og jeg liker egentlig ikke mac.

Lenke til kommentar

For meg er dette et portabilitetsspørsmål.
Tar du med deg laptopen ut av huset mer enn 2 ganger i uken, kjøp Air.

Om dette er for det meste en hjemme-i-sofaen, eller på kjøkkenbordet laptop; kjøp Pro.

Air holder for de aller fleste ytelsesmessig.

Jeg kjøpte Pro, og min holder seg for det meste hjemme.

(pluss at den har retina, og litt mer tilkoblingsmuligheter).

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Enig med siste taler, stort sett.

Har en Air 11' og en MBP 15', begge toppspekka.

MBP'en har Retina-skjerm, som er fint hvis jeg ikke har tilgang til ekstern skjerm, både når jeg skal se film og når jeg skal gjøre noe som krever litt plass på skjermen, da er den super, selv om det kan bli smått.

Air'en er fjærlett og bare minimalt mer drass å ha med enn iPad'en, så hos meg er det stort sett iPad'en som må bli hjemme.

Air'en er ca. halvparten så rask som MBP'en når jeg skal gjøre tunge, repeterende oppgaver - som jeg gjør når jeg jobber. Den duger bra nok, men i hverdagen vil jeg gjerne spare den tiden jeg kan. Kan ikke si at jeg savner Retina, men 11' kan bli litt lite noen ganger. Dog utrolig hva man venner seg til. Til vanlige oppgaver som er skissert i TS innlegg holder det i massevis.

Selv om MBP sies å være mer solid i et innlegg over er jeg ikke så sikker. MBP er ganske tung, mens Air'en veier svært lite, noe jeg tror er en fordel om man mister den i bakken.

Husk at RAM ikke kan oppgraderes så lett, men ekstra diskplass kan du til nød få ved å bruke ekstern disk. Anbefaler derfor å kjøpe med 8GB. Tror strengt tatt ikke 16GB er nødvendig til vanlig bruk, men det kan muligens være en fordel på bruktmarkedet hvis man skal selge om et par år.

Lenke til kommentar

Av de to du har linket til ville jeg helt klart gått for Air. MBP uten retina-skjerm ville jeg styrt klar av fordi den ikke har SSD, ei heller spesielt god skjerm. Batterilevetiden er også bedre på MBA, og jeg kan lett bruke min en dag med forelesninger og lesesal uten å gå tom for batteri.

Har selv byttet fra en eldre MBP til en 13" Air, og jeg er superfornøyd. Bare pass på å velge modellen med 256GB/8GB, for 128GB lagring er veldig lite. Har kompiser med Air som har 128GB-modellen, og de angre på at de ikke kjøpte mer. 8GB RAM koster ikke mye ekstra, og er kjekt å ha for fremtidig bruk.

Lenke til kommentar

MBP uten retina-skjerm ville jeg styrt klar av fordi den ikke har SSD, ei heller spesielt god skjerm.

Enig, den MBP'en er jo en modell som begynner å bli "urgammel"... Skulle jeg spart penger på å kjøpe gammelt ville jeg heller sett etter noe på finn.no.

Lenke til kommentar

Kan legge til at batteriet på macen jeg har nå varer maks 60 minutter ved normal bruk, noe som er kjipt når man er på forelesning og ønsker å notere.

Eneste jeg stusser på ved MBA er prosessoren. Nå er jeg ikke ekspert, men 1,3 GHz virker ganske lite?

Utenom det er at den er lett, tynnere og har lengre batteritid faktorer som veier tungt når jeg skal velge. Men dersom jeg risikerer at den lagger og bruker lang tid på å starte programmer kommer jeg ikke til å velge MBA.

Jeg har brukt MBA i snart 1 år nå, uten å ha problemer med manglende prosessorkraft. Du trenger ikke stor prosessorkraft til å gjøre hverdagslige gjøremål. Har holdt på litt i Photoshop o.l med litt tyngre arbeid uten problemer. Batteriet varer på min pc i 15 timer med word/nettsurfing. Fantastisk herlig å lade pcen over natta, for å så slippe å tenke eller dra med seg laderen iløpet av dagen.

Så med mindre du har planer om å kjøre tunge programmer så gå for Air!

Lenke til kommentar

Jeg kan vel legge til at den dagen Air kommer med Retinaskjerm, så er valget veldig enkelt.

Spåmannen i meg tror på en Air-r med en 1 G SSD ila høsten. DA har du krem maskin da...

....Hvis du bytter ut OS'et med Windows og bytter ut resten til en Asus Zenbook :D

Lenke til kommentar

Hehe, ja... Jeg er på ingen måten noen Apple fanatiker, men har stort sett bare hatt epleprodukter som hjemme-PC løsninger siden 2005. Jeg er for giddaslaus til å lære meg noe nytt nå.

Bruker Airplay, ATV, iCloud osv, og det funker.

Pluss (og ikke undervurder dette); Kona kan nå mac, og behersker det lille multimediaoppsettet jeg har hjemme. Det å bytte ut dette med PC/Windows/Linux nå, er å skyte seg selv i foten.

Hver kveld jeg er borte, og hun skal enten streame en film fra Mac`en til TV`n, eller Airplaye musikk, vil jeg få en telefon... "hva gjør jeg nå, hvordan fungerer det..."

Uaktuelt! :-)

Lenke til kommentar

Batteritiden, vekten/størrelsen og kvalitetsfølelsen er nesten ene og alene grunnen til at jeg valgte MBA fremfor MBP eller noen andre ultrabooks.

Men nå bruker jeg den stort sett kun til studier og nettsurfing.

Lenke til kommentar

Batteritiden, vekten/størrelsen og kvalitetsfølelsen er nesten ene og alene grunnen til at jeg valgte MBA fremfor MBP eller noen andre ultrabooks.

Men nå bruker jeg den stort sett kun til studier og nettsurfing.

Er ikke noe høyere kvalitesfølelse på MBA over MPB. Macbook Pro er også fysisk mindre en Air, men er tynnere på det tynneste punktet.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Ble til at jeg kjøpte en nesten ubrukt Macbook Pro Late 2013 model (128GB) for 7500.Var bare 3 måneder gammel og helt strøken, så fornøyd. Er umulig å finne tredjeparts SSDer til Macbook Pro Late 2013 mtp at de bruker PCIE tilkobling, men fant ut at ikke var noe problem å finne en OEM SSD til Macbook Pro Late 2013 på eBay.com. 256GB SSD koster ikke mer enn rundt 1400 kr, så blir nok til at jeg kjøper meg en slik en. Høres vel smart ut? :)

Lenke til kommentar

Regner med det var med retinaskjerm? Tror du vil bli veldig fornøyd, lillesøster fikk samme i høst og den er virkelig flott! Er nesten litt misunnelig på den, selv om jeg er superfornøyd med min MBA.

Bare vær klar over implikasjonene ved å skru opp maskinen og bytte harddisken mtp. garanti og fremtidig reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...