Tonjehaug Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Hei. Har drevet min lille nettbutikk i ca 5mnd nå. Har endt opp nå med at jeg har kunder som ikke har betalt for over 10000kr. Har sendt alt til inkasso(Christiania innfordring). Har gått snart over en måned siden jeg sendte dem fakturaene mine som hadde gått ut på dato. Hva skjer normalt ved slike saker? Noen fakturaer er for 399kr og en helt opp til 5600kr. Har prøvd å kontakte ALLE disse kundene som ikke betaler faktura/inkasso. Ingen av dem svarer. Hvor lang tid er normalt å vente, for å få pengene fra inaksso? Er veldig lite erfaren på dette området. Noen med erfaringer å dele? Takk for svar på forhånd Lenke til kommentar
Akse Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Du får jo ikke pengene før inkassoselskapet får pengene fra dem. Det kan ta alt fra en uke til år. Det er derfor de fleste nettbutikker bruker kredittsjekk via andre selskaper ved bruk av kreditt. Ellers brukes det jo betaling via visa eller oppkrav. Dette er jo de sikreste metodene for å sikre at folk betaler. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Etter noen purringer vil inkassoselskapet oversende kravet over til forliksrådet. Dersom de heller ikke betaler dette vil kravet bli oversendt til Namsmannen for inndrivelse (lønnstrekk og/eller beslag av eiendeler). Jeg tipper dette kan ta sin tid. 1 Lenke til kommentar
Papa Dupre Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Etter noen purringer vil inkassoselskapet oversende kravet over til forliksrådet. Dersom de heller ikke betaler dette [,, ] vil kravet bli oversendt til Namsmannen for inndrivelse (lønnstrekk og/eller beslag av eiendeler). Jeg tipper dette kan ta sin tid. Ja hadde bare forliksrådet betalt kravet så... Morsom formulering Endret 13. mai 2014 av Ultra Verba 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Finnes det ikke firmaer som kjøper opp andres fordringer da? Da kan kreditor få pengene sine umiddelbart, og skyldneren får en ekstra sinna kar på døra ettersom de skal gå i pluss de også. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Finnes det ikke firmaer som kjøper opp andres fordringer da? Da kan kreditor få pengene sine umiddelbart, og skyldneren får en ekstra sinna kar på døra ettersom de skal gå i pluss de også. Kommer det en sinna kar på døra noe sted som helst, så vil kreditor få en real smekk på fingrene. 3 Lenke til kommentar
process Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Finnes det ikke firmaer som kjøper opp andres fordringer da? Kalles gjerne Factoring. Sparebank 1, DNB, Nordea, SG Finans m.fl. tilbyr denne tjenesten. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Finnes det ikke firmaer som kjøper opp andres fordringer da? Da kan kreditor få pengene sine umiddelbart, og skyldneren får en ekstra sinna kar på døra ettersom de skal gå i pluss de også. Kommer det en sinna kar på døra noe sted som helst, så vil kreditor få en real smekk på fingrene. Dah... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Etter noen purringer vil inkassoselskapet oversende kravet over til forliksrådet. Dersom de heller ikke betaler dette [,, ] vil kravet bli oversendt til Namsmannen for inndrivelse (lønnstrekk og/eller beslag av eiendeler). Jeg tipper dette kan ta sin tid. Ja hadde bare forliksrådet betalt kravet så... Morsom formulering Jeg mente kundene. 1 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Redd du bare kan glemme pengene! Slike folk har sikkert 100 saker fra før og skylder de skatt eller andre offentlige avgifter går det før alt annet. Når inkassobyrået får din sak legges det på rengter/gebyrer og salær om kunden begynner å betale skal dette selskapet ha sine penger - og deretter overfører de penger til deg. Namsmannen har sjelden noe å ta pant i - så dessverre regn pengene som tapt - og sikre deg heller ved å bruke som noen sa her kortbetaling eller postoppkrav! Lykke til med din nettbutikk! Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Selg gjelden kundene har til deg til ett inkasso selskap. Finnes selskaper som betaler x% av gjelden for å overta den. Da for du oppgjør før selskapet får tilbakebetalt noe. X% av gjelden er bedre enn 0% av gjelden. 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Ting tar tid. En kunde vi hadde på jobb klarte ikke å betale, og vi ga han mange advarsler før vi sendte til inkasso et halvt år etter forfall. Så tok det vel ytterligere et år før pengene begynte å komme på månedlig avbetaling. 1 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Selg gjelden kundene har til deg til ett inkasso selskap. Finnes selskaper som betaler x% av gjelden for å overta den. Da for du oppgjør før selskapet får tilbakebetalt noe. X% av gjelden er bedre enn 0% av gjelden. Det finne mange slike ordninger, men jeg tror ikke du kan selge de fakturaene du IKKE har klart å drive inn selv, men enten alle eller ingen ....Altså du må ha en avtale med dette firmaet hvor alle dine fakturaer blir overført og solgt - Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Selg gjelden kundene har til deg til ett inkasso selskap. Finnes selskaper som betaler x% av gjelden for å overta den. Da for du oppgjør før selskapet får tilbakebetalt noe. X% av gjelden er bedre enn 0% av gjelden. Det finne mange slike ordninger, men jeg tror ikke du kan selge de fakturaene du IKKE har klart å drive inn selv, men enten alle eller ingen ....Altså du må ha en avtale med dette firmaet hvor alle dine fakturaer blir overført og solgt - Det er for så vidt ingen naturlov som sier at det må være sånn, men det er det produktet som vanligvis tilbys ja (factoring). Enkeltfordringer kan også selges, men administrasjons/transaksjonskostnadene blir såpass store at det ikke er hensiktsmessig å gjøre med små kundefordringer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå