joachimhel Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 jeg lurte på om det er noe måte å oppgradere Internett vårt på. vi får nette over en gammel telefon linje og er ikke noe mulighet for og legge noe kabel under baken. vi har nextgentel som ISP å vi har ikke funnet noen som kan gi oss noe bedre en det vi har nå. nette vårt har en hastighet på 5/0,3 og vi har prøvd ICE.net men det funka dårligere. så er det noen som leverer via satelitt eller liggende som har en bedre hastighet uten en grense på hvor mye vi kan laste ned, eller om det er noe mulighet og legge ny/flere kabler over telefon linja... jeg bor på skoppum Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Har skrevet litt om hva man kan gjøre opp mot ISP i dette innlegget: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1515222&hl= Alt er ikke relevant for din del, men der står en del hva du kan sjekke opp mot din ISP. Videre har jeg ikke noe erfaring med satellitt, men det er noen alternativer der ute. Tror også de fleste opererer med datapakker (hvor mye du kan laste ned hver mnd), men her er hvertfall noen alternativer jeg fant på nett. http://www.idg.no/pcworld/article275870.ece http://www.breiband.no/privat/abonnement/satellitt?gclid=CPio9drkqb4CFULncgodrZ4APw#informasjon Lenke til kommentar
joachimhel Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 tusen takk for svare. skal prøve noe av det du sa i det andre innlegget... vis ikke det funker så prøver jeg nok satellitt eller noe lignende Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 #1 du må sjekke er at problemet er selve linjen din og ikke noe internt i nettverket. Det enkleste er å spørre NGT support om det du måler fra din side stemmer med hastigheten de måler inn til din ruter. De aller fleste tilfeller av dårlig hastighet er ofte tilfeller av feil i det lokale nettverket (dårlige trådløse nett f.eks.) i stedet for feil på selve linjen. Hvis NGT derimot sier at 5/0,3 er det beste de kan levere (og det høres jo ut som dette kanskje er tilfellet i forhold til hva du sier) så er det jo selvfølgleig en begresning. Hvis de sier at det stemmer og at dette er en begresning i kvaliteten/lengden på kobberlinjen din så er det nok lite du kan gjøre med dette intil evt. endringer utføres i telefonnettverket som gjør at du får en kortere linje til sentralen (og slikt tar åresvis er veldig vanskelig å påvirke ISPer til å gjøre noe med). Det eneste realistiske alternativet du da har er å se etter andre mulige nettleverandører som ikke baserer seg på DSL slik som de aller fleste gjør (for alle DSL operatørene vil ha samme problemet med den dårlige linjen og vil dermed oppnå omtrent samme hastigheter). Muligheter: - Internett via kabel. Hvis noen leverer tv via kabel i ditt område (mest typisk for tettbygde boligområder) så kan du ofte få nett via kabel - og dette går ikke over samme kobberlinjen som DSL, så det kan gjerne være langt bedre mulighet for hastighet. - Fiber basert nettverk. Hvis du er så heldig at fiberoptisk kabel er blitt lagt i ditt område så vil fiberoptisk kabel være en glimrende atlernativ. Det koster en del mer dog. - Satelitt som det nevnes over er en mulighet nesten uansett hvor du er - men satelitt har som regel en del begresninger du må være obs på. - Radiolink nettverk. Det er mulig å få internett via langdistanse trådløst nettverk. Da mener jeg ikke mobilt nettverk, men en dedikert bredbånds nett-tjeneste. Jeg vet ikke hvor utbredt slikt er dog. Som regel tilbys vel slikt mest i områder der DSL ikke kan leveres i det hele tatt, og det har sine ulemper det også. -Stigma Lenke til kommentar
joachimhel Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 tusen takk for svare Stigma jeg skal ringe bort til min ISP og høre hva de måler... men jeg tror ikke det er noe mulighet for optisk fiber her... eller andre typer kabler som leges i baken Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 tusen takk for svare Stigma jeg skal ringe bort til min ISP og høre hva de måler... men jeg tror ikke det er noe mulighet for optisk fiber her... eller andre typer kabler som leges i baken ja, sjekk med NGT først og fremst. hvis de bekrefter at det er linjen som er problemet så har du da ikke så mange alternativer om det finnes ingen kabeltilgang eller optisk. Satelitt er det eneste som i teorien bør fungere alle steder uten behov for at det skal være utbygd noe spesiellt ... men les godt gjennom hvilke begresninger du har i forhold til dette. Satelitt regnes som regel for å være en "nødvløsning" for hytter og slikt som ikke har noen andre alternativer. Jeg tipper at i forhold til hva du allerede har så er det ikke noen god løsning. Det kan sikkert være raskere, men hvordan er responstid og upload kapasitet osv. Dette er ting du bør avklare grundig før du vurderer noe slikt. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå