Gå til innhold

Bytte beite fra speil til speilløst kamera?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Hei,

Jeg tror rett og slett tiden er kommet for å kvitte seg meg fotoutstyret mitt, og heller gå til anskaffelse av noe som ikke bare blir liggende hjemme fordi det er for stort å drasse med seg. Har idag et D800 med et 17-35/2.8 og et 28-300 fra Nikon, og er veldig fornøyd med det, men vil ha noe som er enklere å ta med på tur, eller hvor som helst, uten å måtte pakke en ekstra sekk..

Er det noen andre som har gått denne veien, og har noen tips? Er det mFT som er veien å gå?

Jeg kunne godt tenke meg noe som er relativt lite, tåler litt (gjerne noe værtetning etc.), og fortsatt gir meg gode muligheter til å fikle med instillinger slik jeg ønsker. Pris er ikke så avgjørende.

Naturbilder er egentlig det jeg liker best, så at det finnes et bra vidvinkel, gjerne lyssterkt, og et bra allround alternativ hadde ikke skadet..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søker du på forumet vil du finne flere som har gjort lignende valg, og stilt lignende spørsmål. Ref pybalto's innlegg over.

Det er klart at å gå fra det kanskje beste allround speilreflekskameraet på markedet i dag til noe vesentlig mindre vil nødvendigvis kreve at du gjør noen kompromisser.

Et alternativ er å gå til Nikon Crop-kamera, for eksempel D5300 med et par objektiv. Da holder du deg til samme merke, men kan komme en god del ned i størrelse og vekt. Antar imidlertid at du vil ennå lenger ned i størrelse. Her er noen speilløse alternativer:

Sony A7/A7R/A7S: Sonys fullformat speilløse. A7R har samme sensor (mer eller mindre) som D800 i et mye mindre hus. Fullformat betyr imidlertid at linsene ikke vil kunne bli veldig små, og utvalget linser er dårlig i øyeblikket. Vidvinkelzoom er lansert, men ikke klar for levering på en stund. Du får heller ikke noe som går til 300mm uten bruk av adapter, men 70-200 F4 er lansert.

Sony A6000: Sonys nyeste cropkamera med samme fatning som A7. Litt bedre utvalg i linser og siden det er 1.5 Crop får du 300mm ekvivalent med 200mm. De har en vidvinkelzoom (10-18mm F4) som omtrent matcher 17-35 i brennvidde, men ikke i lysstyrke. Den har imidlertid stabilisator. Det finnes også flere normalzoomer i ulike utførelser, en telezoom som går til 210mm og et par 18-200 som omtrent matcher 28-300 på fullformat.

Fuji: Så lenge pris ikke er superviktig ville jeg sett på det nye X-T1 som får bra kritikker. Fuji har mange bra objektiver. En 10-24 F4 kan erstatte vidvinkelzoomen din, de har også en god standardzoom 18-55 F2.8-F4, og et par telezoomer som ikke har fått like bra kritikker.

Vil du ennå lenger ned i størrelse er MFT neste nivå og siden de har 2x cropfaktor og 4:3-format blir linsene mindre enn med APS-C-sensor. Men mindre sensor gir også noe lavere bildekvalitet. Hvor langt ned du vil gå avhenger av kvalitetskravene dine. MFT har best objektivutvalg av de speilløse, og flest kompakte objektiv, både zoomer og med fast brennvidde. Når det gjelder vidvinkelzoomer er det i øyeblikket to å velge mellom. Panasonic 7-14 regnes som best. Olympus 9-18 er mindre, lettere og rimeligere. Olympus kommer med en "pro-serie" vidvinkelzoom, men det er litt frem i tid.

Når det gjelder 28-300-erstatning er det virkelig mye å hente i størrelse. Olympus har en 14-150 og Panasonic en 14-140mm, men sensorarealet er bare ca 1/4 så du kan ikke forvente samme kvalitet på samme ISO som fra D800.

Av kamerahus er Olympus E-M1 det beste hvis du bare ser på stillbilder, GH3 eller GH4 er best hvis video også er viktig. Men jeg synes noe av poenget med MFT er kompakte hus og E-M1/GH3/GH4 er en del større enn de andre MFT-husene. Jeg ville sett på Panasonic GX7 eller en av de mindre Olympus-modellene (E-M5/E-M10) hvis du virkelig vil ned i størrelse.

Uansett hva du velger av speilløst får du ikke samme følgefokus som på din D800, er det viktig bør du heller velge et mindre Nikon-hus.

Du kan også se på Sony RX10 som har ennå mindre sensor og fast F2.8 zoom tilsvarende 24-200mm. Der kan objektivet ikke byttes.

Endret av se#
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg har også en Nikon D800, og har nå kjøpt meg en Olympus OM-D E-M1 i tillegg. Det var på tilbud på Foto Video, så jeg klarte ikke å la være.

Jeg hadde tidligere et Lumix GH2, men følgefokusen var så dårlig, at jeg byttet til Nikon. Var derfor skeptisk til speilløse kameraer, helt til OM-D E-M1 ble introdusert. OM-D E-M1 skal ha innebygget fasedetektering, så den skal klare å ta bilder av objekter i bevegelse.

Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe et Nikon D7100 i tillegg til D800, men Olympusen kom som et bedre alternativ. Det koster selvsagt mer å ha to systemer, men prisene på Olympusobjektivene er ikke så høye som Nikons alternativ.

Olympusen kommer ikke til å erstatte D800 for mitt vedkommende, jeg synes de utfyller hverandre ganske godt.

Olympus har flere fastobjektiver med god lysstyrke. Den har også en god stabilisator innebygget i kameraet. Olympus har også en 60mm makro (120 mm fullformat), og i og med den lave brennvidden, så vil man få en god dybdeskarphet.

Tiden vil jo vise om Olympusen vil konkurrere ut Nikon for mitt vedkommende. Vekten og volum på kamera/objektiver er utvilsomt en stor fordel, spesielt når man skal reise. Spesielt fastobjektivene er utrolig små og nette.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...