Gå til innhold

Hvilken hunderase?


Anbefalte innlegg

Jeg har utrolig lyst på hund, men jeg lurer på hvilken hunderase som jeg bør velge! Dette er kravene:

 

- at den ikke røyter mye

- litt stor hund, men ikke alt for stor

- barnevennelig ( barn ca 12 år )

- bjeffer ikke mye

- en tur-hund som kan gå lange turer ( men krever det ikke hver gang den går på tur )

- ( utseende har litt å si )

 

Blir veldig glad for tips, eller om noen har noen erfaringer med anbefalende hunderaser! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne en storpuddel vært noe, kanskje? De er stort sett litt i overkant av 20kg, røyter ikke og er svært stille av seg. Gode på det meste, og ekstremt smarte og lærevillige. Topper listene for hundeintelligens sammen med Border Collie. Atletiske og har ikke problem med lange turer, samtidig som de er tilpasningsdyktige og gjerne kan daffe en del også så lenge de får nok mental stimuli, noe de absolutt trenger.

 

Kanskje ikke noe for folk som bare vil ha en dum pelsdott som ikke bryr seg om stort annet enn kos og mat, men jeg synes hvertfall det er mye mer artig med en aktiv hund som følger med og er nysgjerrig på hva som foregår til enhver tid. De er heller ikke spesielt plaget med helseproblemer, og er regnet som en av de sunneste hunderasene. :)

 

Om du har fordommer mot pudler pga utstillingsdill og slikt så kan jeg forsikre deg om at det overhodet ikke trenger å være slik. Det er mange som har familiebikkjer som aldri er på utstilling, og som heller ikke klipper dem "dillete". De krever en del pelsstell, men det synes hvertfall jeg blir mer enn veiet opp av at de ikke røyter og heller ikke "lukter bikkje". Og de finnes i flere forskjellige farger; Hvit, svart, brun, grå og "offwhite" er vanligst.

 

Her har vi en rufsete ettåring i fullt firsprang:

14179098615_242dd5ab6c_c.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rottweiler kanskje? De trenger litt lengre turer men ellers er de ideell familiehund. Er bare sånn at folk flest har fått feil bilde av den, som en stygg og slem hund, men de er egentlig kjempesnille, og passer spesielt godt med barn. De er også veldig, veldig, veldig trofaste mot eieren og familien sin. Alltid glade og aktive, og vet grensene sine, og de er veldig snille med barn, spesielt hvis de er vokst opp med barn. Nå vet jeg ikke hva stor betyr for deg, men vi hadde ikke en så stor Rottweiler. Bjeffet aldri, og bjeffet aldri først. Bjeffet kun når det var en liten puddel som bjeffet og maset i mange minutter til bikkja, og da ble vår til slutt lei av å være snill så da vår bjeffet holdt puddelen seg stille. Har også gått forbi skumle folk noen ganger, og bikkja merker det rett og slett og blir litt mer skummel mot vedkommende og advarer litt.

 

Kommer forresten fra stooor familie, med masse selskaper og 20 unger alt fra 1-15 år som løp rundt på selskap mens bikkja holdt seg rolig og bare ville ha litt oppmerksomhet av og til.

Lenke til kommentar

TS. Kanske du skulle sjekke Norsk Kennel Klubbs hjemmeside. http://web2.nkk.no/vurderer-du-a-kjope-hund/ De har viktige råd og tips, hvor en går i mellom egen livssituasjon, hva kan passe til ditt hushold, trening og aktivisering av forskjellige raser, o.l., som vil hjelpe nye hunde eiere å velge en hund som passer. En skal ikke velge hund ut fra et gitt utseende, men for hva en har tid til, sted for, evne og vilje til aktivisering og hvor mye tid dette tar. En hund er og skal ikke være ei "kosedokke" - hunder har behov. Mange velger feil hund og noen skulle aldri hatt hund.

 

Du bør også tenke litt på hvilke hunderaser, som er tilnærmet "sykdomsfrie", før en tar det endelige valg. En del hunderaser sliter med mange arvelige sykdommer og slike burde en ikke kjøpe.

 

Alle friske hunder kan "gå" lange turer og de fleste kan også løpe langt med trening. Dette er ikke betinget størrelse.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...