kristianisabella Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Hei skal starte på VGS snart Vil tippe jeg har rundt 4.7 i snitt etter året er omme Noen som vet enkleste veien for legestudiet? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Jobb hardt, få så mange 6 du klarer. Til vg2 velger du R1, fysikk 1, kjemi 1 og biologi 1. Neste år velger du R2, Kjemi 2 og Biologi 2. Du bør går ut av vg3 med hvertfall 5,5 i rent snitt. Endret 13. mai 2014 av TheNarsissist 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Med mindre vedkommende ser for seg å være villig til å studere i (Øst)Europa. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Det er jo også et godt alternativ, spesielt om han vil bli arbeidsløs. 5 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Det er jo også et godt alternativ, spesielt om han vil bli arbeidsløs. Landet skriker etter leger, så den påstanden der skal du få problemer med å begrunne. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ja, det er sant, men det hjelper lite når staten ikke gir mer penger til helsevesenet så de kan ansatte flere leger. 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ja, det er sant, men det hjelper lite når staten ikke gir mer penger til helsevesenet så de kan ansatte flere leger. Jeg var overbevist om at det var underskudd på leger her i landet. Ser ikke ut til at det stemmer lenger. Jeg kjenner imidlertid folk som har studert til lege i utlandet og fått jobb i Norge i fjoråret, så at det er noen automatikk der er ikke riktig. Men allikevel lærte jeg noe nytt 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ved forrige turnusrunde var det faktisk endel fra UIO som ikke fikk turnusplass engang. 1 Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Enkleste vei, er å jobbe livet av deg, for de studiene er veldig populære. Lykke til =) 1 Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Jeg vet om en som studerte i Polen eller Tsjekkia husker ikke, hvilket Øst-europeisk land, men han er en fantastisk lege. Du får jobb med engang ,det er jeg sikker på , problemet er bare med 4,7 i snitt, vet ikke, han jeg snakker om hadde minst 5 eller 5,5 i snitt , mange som drar til utlandet når de har 5,5 i snitt fordi i Norge kreves 6,0 i snitt eller 6,3 ? tror det var noe sånt i fjor. Du finner ut av det, 4,7 er ikke dårlig, men for en lege, tja ,, vet ikke . du burde bare prøve å ta opp noen fag kanskje, få en 5 i snitt hvert fall . 1 Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Jeg vet om en som studerte i Polen eller Tsjekkia husker ikke, hvilket Øst-europeisk land, men han er en fantastisk lege. Du får jobb med engang ,det er jeg sikker på , problemet er bare med 4,7 i snitt, vet ikke, han jeg snakker om hadde minst 5 eller 5,5 i snitt , mange som drar til utlandet når de har 5,5 i snitt fordi i Norge kreves 6,0 i snitt eller 6,3 ? tror det var noe sånt i fjor. Du finner ut av det, 4,7 er ikke dårlig, men for en lege, tja ,, vet ikke . du burde bare prøve å ta opp noen fag kanskje, få en 5 i snitt hvert fall . Mange år siden jeg gikk på skolen, men dersom det fortsatt er slik at man tar karaktersnitt ganger 10 pluss opptil 4 realfags poeng, så blir karakterkravet ca 5.3 i snitt dersom man har 4 realfags/språkpoeng (førestgangskvote) https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=medisin&laerestedkode=&utdomrkode=HELSEFAG&stikkordnr=67 Dersom du skal inn på NTNU uten realfagt/språkpoeng må du ha 6 i snitt, lykke til med det 1 Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 http://www.bt.no/nyheter/Har-du-42000-kr-og-4-i-karaktersnitt_-kan-du-bli-lege-2932580.html#.U3OI6Pl_u_g ifølge denne artikkelen kan du bli lege med 4 i snitt og 42 000 kr , ved å studere enten i Slovakia eller Ungarn. Det blir sikkert vanskelig å konkurrere med 4 i snitt, men 4,7 , da tror jeg du for jobb, fordi man er ikke akkurat i + når det gjelder å ansette leger i Norge, vi trenger leger. Jeg mener at hvis du klarer å fullføre studiene, spesielt med bra karakterer, så burde du få respekt. Mange lege studenter som ikke klarer å fullføre.. 1 Lenke til kommentar
kristianisabella Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 TAKK FOR SVAR ALLE SAMMEN, SETTER PRIS PÅ DET :-) Hvilke fag bør jeg velge? Hvilke gir meg ekstrapoeng ^^~) Lenke til kommentar
kristianisabella Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Jeg vet om en som studerte i Polen eller Tsjekkia husker ikke, hvilket Øst-europeisk land, men han er en fantastisk lege. Du får jobb med engang ,det er jeg sikker på , problemet er bare med 4,7 i snitt, vet ikke, han jeg snakker om hadde minst 5 eller 5,5 i snitt , mange som drar til utlandet når de har 5,5 i snitt fordi i Norge kreves 6,0 i snitt eller 6,3 ? tror det var noe sånt i fjor. Du finner ut av det, 4,7 er ikke dårlig, men for en lege, tja ,, vet ikke . du burde bare prøve å ta opp noen fag kanskje, få en 5 i snitt hvert fall . Mange år siden jeg gikk på skolen, men dersom det fortsatt er slik at man tar karaktersnitt ganger 10 pluss opptil 4 realfags poeng, så blir karakterkravet ca 5.3 i snitt dersom man har 4 realfags/språkpoeng (førestgangskvote) https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=medisin&laerestedkode=&utdomrkode=HELSEFAG&stikkordnr=67 Dersom du skal inn på NTNU uten realfagt/språkpoeng må du ha 6 i snitt, lykke til med det Hva er realfagspoeng, språkpoeng og førstekvote? Hhhaha føler meg dum, men, men Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 TAKK FOR SVAR ALLE SAMMEN, SETTER PRIS PÅ DET :-) Hvilke fag bør jeg velge? Hvilke gir meg ekstrapoeng ^^~) Du har ennå ikke starta i VGS, jeg leste ikke det... Da betyr det at du kan egentlig få så bare karakterer som det er mulig, alt er opp til deg. Du tror de prøvene i VGS er vanskelig men vent til du kommer til universitetet, hver prøve er en eksamen. Når jeg tenker på det så kunne jeg sikkert ha fått 5-6 i mange fag, hvis jeg bare hadde stått på. Det gjelder bare å fokusere, og jobbe hardt. Du får ingenting servert i dette livet, hvis du ikke er en rich kid.. Ekstrapoeng ikke tenk på det nå, 2 vgs da får du mer info om det, Det er kjemi, Matte S eller T, og bio , og sånne ting som gir deg ekstra poeng. 1 Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Jeg vet om en som studerte i Polen eller Tsjekkia husker ikke, hvilket Øst-europeisk land, men han er en fantastisk lege. Du får jobb med engang ,det er jeg sikker på , problemet er bare med 4,7 i snitt, vet ikke, han jeg snakker om hadde minst 5 eller 5,5 i snitt , mange som drar til utlandet når de har 5,5 i snitt fordi i Norge kreves 6,0 i snitt eller 6,3 ? tror det var noe sånt i fjor. Du finner ut av det, 4,7 er ikke dårlig, men for en lege, tja ,, vet ikke . du burde bare prøve å ta opp noen fag kanskje, få en 5 i snitt hvert fall . Mange år siden jeg gikk på skolen, men dersom det fortsatt er slik at man tar karaktersnitt ganger 10 pluss opptil 4 realfags poeng, så blir karakterkravet ca 5.3 i snitt dersom man har 4 realfags/språkpoeng (førestgangskvote) https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=medisin&laerestedkode=&utdomrkode=HELSEFAG&stikkordnr=67 Dersom du skal inn på NTNU uten realfagt/språkpoeng må du ha 6 i snitt, lykke til med det Hva er realfagspoeng, språkpoeng og førstekvote? Hhhaha føler meg dum, men, men Førstekvote er din førstegangsvitnemål, de andre realfagpoeng er som matte, kjemi, bio, mens språkpoeng får du når du fullfører 2 år, med språk. tysk, fransk. Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Det er jo også et godt alternativ, spesielt om han vil bli arbeidsløs. Dette er tull. De som går medisin i Øst-Europa stiller seg på lik linje med de som går medisin i Norge. 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 Du har en stor fordel som mange medisinstudenter gjerne ikke hadde på din alder; avgjørelsen om at man vil studere medisin! Du må gå realfag, dette kan du snakke med din veileder på skolen om Det er mye kamp om plassene i Norge, men du er en like stor konkurrent som alle andre, stå på Ellers så er det alltid en "reserveløsning", studere medisin i utlandet. Det å studere i øst-europa gir en fantastisk god teorietisk og praktisk kunnskap! Jeg vil også si at det er ingen enkel vei å komme inn på medisinstudiet, og heller ikke å fullføre, men med god motivasjon og mye arbeid, så kan man oppnå veldig mye. Ønsker deg masse lykke til! 1 Lenke til kommentar
Futuredoc Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) TAKK FOR SVAR ALLE SAMMEN, SETTER PRIS PÅ DET :-) Hvilke fag bør jeg velge? Hvilke gir meg ekstrapoeng ^^~) Du har ennå ikke starta i VGS, jeg leste ikke det... Da betyr det at du kan egentlig få så bare karakterer som det er mulig, alt er opp til deg. Du tror de prøvene i VGS er vanskelig men vent til du kommer til universitetet, hver prøve er en eksamen. Når jeg tenker på det så kunne jeg sikkert ha fått 5-6 i mange fag, hvis jeg bare hadde stått på. Det gjelder bare å fokusere, og jobbe hardt. Du får ingenting servert i dette livet, hvis du ikke er en rich kid.. Ekstrapoeng ikke tenk på det nå, 2 vgs da får du mer info om det, Det er kjemi, Matte S eller T, og bio , og sånne ting som gir deg ekstra poeng. Rettelse: T matte (1T) gir IKKE ekstrapoeng. Det er kun programfag/valgfag sånn som s1, S2 også alle realfag. Men regner med at du kanskje mente R matte! =) Endret 25. mai 2014 av Futuredoctor 1 Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 26. mai 2014 Del Skrevet 26. mai 2014 Jobb hardt, få så mange 6 du klarer. Til vg2 velger du R1, fysikk 1, kjemi 1 og biologi 1. Neste år velger du R2, Kjemi 2 og Biologi 2. Du bør går ut av vg3 med hvertfall 5,5 i rent snitt. Synes dette er tull. En burde ta den fagkombinasjonen som gir best snitt for deg. Hvorfor i alle dager skal man ta R1+R2 og BIO 1 + 2? Når man er ute etter det beste snittet, så synes jeg ikke det er så smart å ta tre realfag i VG3 dersom man ikke er veldig god i det. Til TS: Du må uansett ha KJEM 1 + 2 og FYS 1. Dersom du ikke tror du får 5 eller 6 i R1, så burde du velge S1 + S2. Jeg vet om en som studerte i Polen eller Tsjekkia husker ikke, hvilket Øst-europeisk land, men han er en fantastisk lege. Du får jobb med engang ,det er jeg sikker på , problemet er bare med 4,7 i snitt, vet ikke, han jeg snakker om hadde minst 5 eller 5,5 i snitt , mange som drar til utlandet når de har 5,5 i snitt fordi i Norge kreves 6,0 i snitt eller 6,3 ? tror det var noe sånt i fjor. Du finner ut av det, 4,7 er ikke dårlig, men for en lege, tja ,, vet ikke . du burde bare prøve å ta opp noen fag kanskje, få en 5 i snitt hvert fall . Mange år siden jeg gikk på skolen, men dersom det fortsatt er slik at man tar karaktersnitt ganger 10 pluss opptil 4 realfags poeng, så blir karakterkravet ca 5.3 i snitt dersom man har 4 realfags/språkpoeng (førestgangskvote) https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=medisin&laerestedkode=&utdomrkode=HELSEFAG&stikkordnr=67 Dersom du skal inn på NTNU uten realfagt/språkpoeng må du ha 6 i snitt, lykke til med det Totalt feil. Poengsummen for å komme inn på NTNU med førstegangsvitnemål er 60. Dette er MED realfags- og språkpoeng. Dvs. at en kan ha så lite som 5,6 i snitt for å komme inn der dersom en har 4 realfagspoeng. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå