Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus z68-v pro/gen3 problemer

Anbefalte innlegg

Halo! :D

Asus z68-v pro/gen3

I5 2500K m/vannkjøling

16GB kingston 1600mhz(de blå standard greiene)

GTX 660 Geforce (kjipings 1 pci kontakt)

Silver power 850watt

Samsung 840 pro ssd

Win7 64

Jeg har en PC som fungerer fint når den først går, men hvis jeg skrur den av eller restarter så vil den ikke boote igjen.

Problemet er at jeg ikke får skjermbildet og skjermen står bare i standby. Det lyser rødt på VGA led lampa inni pcn og noen ganger på boot device led også.

Ellers går vifter, cd-rom hdd osv som ved normal start. Ingen andre symptomer eller spool ups.

Det kommer 1 langt og 3 korte beep hver gang man starter pcn etter at VGA lampa tenner. Litt usikker på om det bare er 4 korte også.

Noen ganger er dem også etterfulgt av 5 lange beeps med litt dypere tone.

I bilverden er dette feilkode 13(4) og 50, men jeg finner ingen håndfast tabell eller aner om dette betyr noe på pcr.

Jeg splitta pcn helt ned i sta. Benk-kjørt utenfor kabinett "uten en tråd" og da virker det på 1 av 5 power-ups. Ellers lyser VGA led og det stopper der. Med eller uten skjermkort.

Kryssbytta alt mulig og alle deler er i orden bortsett fra denne VGA led lampa. Plutslig virker det med deler det ikke virka med tidligere osv.

Merkelig nok startet den med bilde når jeg hadde satt det sammen og her sitter jeg å skriver. Nok en gang så funker det bare - plutslig. Akkurat samme hardware som alltid. Ikke tør jeg å restarte.

Problemet kom etter at jeg satt i et GTX 660 2gb Pci 3.0 kort og jeg kjempa en stund med dette her. Det blir værre for hver gang man skrur den av og nå er det ille. Du må bare holde på med et eller annet inni der så funker det plutslig.

Jeg har googlet en del og blir ikke helt lur på dette her. Finner poster med samme problem hvor det bare løser seg. Dette skal jo være et stødig kort og det har vært knirkefritt enn så lenge.

Tenkte at jeg bare bytter hovedkortet, men ville bare å lufte det i tilfelle noen har noen ideer? Jeg mistenker at jeg driter meg ut på noe.

Å i såfall hvilket hovedkort anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti det samme hovedkortet. V-Pro/Gen 3 (sønnens gaming PC)

Hadde problem sammen med et bestemt asus dcii fabrikk klokket grafikk kort.

Disablet epu og tpu og i bios satt pci-e/bclk fra auto til 100.0mhz.

Viste seg at systemet autotunet seg ved hver oppstart. Memory timings pci buss frekvens m.m.

Du ser dette på at det starter to eller flere ganger (tuning yested and applied)

"Klokket" seg uten mitt samtykke automatisk :-(

Slo av alt det asus ai tuner , turbo-v , tpu og vært stabilt som et fjell siden 2011.

Så sjekk pci-e frequency og bclk først og fremst.Kan være ditt 660 kort er like kresent på buss frekvensen som i vårt tilfelle.

Vga lampe betyr jo vga init failed regner jeg med.

Lenke til kommentar

Regner med at du satte grafikk kortet ditt i den "navy blue" porten på hovedkortet?
Å klusse med BIOS'en er ikke alltid en good ide, jeg ville resatt BIOS'en og sjekk at alt er ritkig og fiks boot riktig.

Dobbel sjekk kabler er riktig plugget på hovedkortet til og med fra kabinettet ditt.
Noen plugger feil vei (led ledningene)

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Jau, takk for svar!

Måtte omsider restarte pcn(windows update) og da var VGA led problemet der fortsatt. Skrudde den helt i biter nok en gang uten hell. Dagen etterpå fikk jeg plutslig start på den etter vel 20 power on forsøk.

Prøvde litt ymse instillinger som Syar var inne på. Dette ene forsøket jeg fikk på bios. Jeg har også hatt problemer med at disse autotuner seg litt vel mye. Det skjer hver gang pcn har stått litt lenge og du må bare starte den 2 ganger. Jeg gadd aldri rydde opp i dette fordi det er min egen pc, men jeg så problemet. Nå er det liksom helt natta. Hjalp ikke i det hele tatt og er stuck med VGA led igjen.

Fant omsider en Beep code tabell til ymse "chipset". Der fant jeg noe som samssvarte. 1 long 3 short beeps : VGA(GPU) malfunction circury var koden og det høres riktig ut. Tror dette var beep koder med AMI chipper ellerno. Fant ingen synlige skader på kortet under lupen.

Hovedkortet har jeg nå knekt og game over. Jeg fikk et raserianfall og det var godt. Dette her gidder jeg ikke bruke mer tid på. Problem løst :p Jeg har bedre backup pcr/testustyr i orden så det er jo egentlig ikkenoe problem, tenkte bare å lufte problemstillingen litt da jeg trodde det var et solid kort.

Må nå ha et LGA 1155 socket kort. Ser ut som jeg bestiller fra Proshop. Det må vel bli noe Z77 greier. Noen anbefalninger? Arock eller hva det het har jeg ikke prøvd før.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...