Gå til innhold

Systemkamera for nybegynner(budget). Med eller uten speil?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker å kjøpe meg ett systemkamera. Det store spørsmålet mitt er hva og hvilken type. Ser der er 2 "vanlige" hovedtyper, med og uten speil, men vet ikke hva som er fordelene og ulempene med disse.

De kameraene jeg har sett for meg er Canon 100D(med speil) og Panasonic G5/G6 (speiløse).

Var innom fotosenteret i Stavanger i dag og fikk sett og kjent på de og likte de alle tre. Derimot så fikk jeg ikke noe spesielt klart svar på forskjellene på med og uten speil. Hun snakket om oppblåsning av bildene, men det er jo hovedsaklig MP som avgjør det, eller tar jeg helt feil nå???

På forhånd takk for all hjelp :-)

/Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På forhånd takk for all hjelp :-)

Du kan ikke regne med at alle som jobber i fotobutikk vet mer enn deg. Når det er sagt er det også lett å misforstå hverandre hvis en eller begge er på litt tynn is. Uansett, det er to store forskjeller mellom speilrefleks og speilløst. Det ene er optisk vs elektronisk søker, begge har fordeler og ulemper. Noen er veldig for det ene eller det andre, men i vanlig bruk synes jeg det er små forskjeller.

Den andre store forskjellen er autofokussystemet som virker på forskjellige måter, igjen er det noen fordeler og ulemper med begge, men følgefokus er det jeg ser som den store forskjellen. Dvs evnen til å følge/fokusere motiv som beveger seg raskt. Der har speilrefleksene en fordel så langt, men det kommer stadig bedre speilløse også. Både G5 og G6 fokuserer rasket, men har ikke topp ytelse på følgefokus. Merk at for mange er følgefokus ikke en spesielt viktig egenskap, men for actionbilder kan det bety mye.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK. Tusen takk for hjelpen, dette hjalp en god del :-) Der blir litt action bilder, men lite hurtig bevegende objekter. Så da er det vel litt hipps om happ, men har lyst på ett kamera som har søker(om det er det lille "kikkehullet" heter ^^). Liker bedre å kikke igjennom "søkeren" i stedet for å bruke skjermen. Føler jeg har mer kontroll da.

Endret av Defendor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...