hans A Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Er det noen enkel regel som definerer forholdet mellom forsterker og høyttaler. Har du f.eks en høyttaler med 6 ohm og Power, long/short term (Watt) 140/200 Hvor stor bør forsterkeren være for å klare å få maks lyd ut av høyttaleren. Disse data er tatt fra en Jamo E650. Syners ikke min forsterker (40w/8ohm-50w/4ohm) får frem bassen så klart/fyldig. Den skurrer litt for mye... Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Mengden watt til en forsterker har ikke alltid så mye å si på hvordan lyd som kommer ut av en høyttaler, da heller karakteristikken dens. Kunne lagt ut i det evige med lys og mørk klangbalanse osv osv, men det viktigste er at komponentene er matchet slik at du ikke får tynn flisete lyd eller veldig mørk, buldrete lyd (spørs selvfølgelig på personlig preferanse). Det er dog å foretrekke at du gir høyttalerne en forsterker med strømkapasitet nok til å kunne drive de. Ikke nødvendigvis slik at høyttalerne får så mange watt som de er spesifiserte til (OBS! Dette er maksbelastning OBS!), men at forsterkeren har en kompetent strømforsyning. Hvis du peiser forsterkeren på fullt og høyttalerne enda tåler mer så kan det være at strømforsyningen ikke takler lasta, og hvis ikke effekt-trinnet får den strømmen det trenger så kan lyden bli stygt forvrengt. Håper det ble litt klarere. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 Ja det er forvrengningen som er problemet. Strakt jeg plugger på en 6 eller 4 ohms høyttaler så blir bassen forvrengt. Men med mine gamle 8 ohms høyttalere klarer jeg ikke å forvrenge lyden. Men de 4-6 ohms høyttalerne jeg har prøvd har ikke vært innspillt. Hvor mye dette har å si for forvregningen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
solaman Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Noe av det viktigste med høyttaleren er det som blir kalt for driftseffekt eller følsomhet. Der er et mål på hvor mange watt høttaleren må tilføres for å gi et visst lydtrykk (f.eks. 90dB). Dersom høyttaleren har lav følsomhet/høg driftseffekt betyr det at du må tilføre mye strøm fra forsterkeren for å nå 90dB. En dobling av lydstyrken tilsvarer ein 3-5dB økning siden dB skalaen er logaritmisk. Har du da en høyttaler som f.eks. krever 10 watt for å gi 82 dB må du ha ganske mange watt for å øke lydstyrken til f.eks. 96 dB. Dette blir og kalt at høyttaleren er tungdrevet. Dette er noe av det som har mest å si for lydtrykket til høyttaleren. Det er og verd å huske på at det er ikke alle høyttalere som gir så veldigt høyt lydtrykk uansett hvor mye strøm de blir. Det har med intensjonen til produsenten ved produksjon av høyttalere å gjøre. Watt angivelsen på høyttalere er noe av det mest meningsløse som finns. Sier ingenting om høyttaleren. Sikreste måten å ødlegge høyttaleren på er å skru opp med en svak forsterker, den blir da presset til forvrenging som skader /ødelegger høyttalerelementene. Du kan i prinsippet aldri få for stor forsterker. Blir det samme som med en bilmotor. Stor og kraftig motor vil jobbbe lettere enn en liten og svak motor dersom de begge drar en tilhenger med samme vekt. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 min tommelfingerregel er at forsterkeren bør koste minst like mye som høyttalerne. spør på en hifibutikk hva du trenger! bfisk Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 min tommelfingerregel er at forsterkeren bør koste minst like mye som høyttalerne. spør på en hifibutikk hva du trenger! Ikke den dummeste tommelfingerregelen jeg har hørt! Høytalerne har veldig godt av en forsterker som klarer å drive dem uten å hele tiden streve. DrErling Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Enkel regel: Det finnes ikke noe som heter "for stor forsterker". Punktum. Personlig mener jeg at det nesten alltid er en fordel med store (effektsterke/strømsterke) forsterkere. Det gir som regel dynamisk overskudd og mer uanstrengt lyd. Spesielt viktig er dette selvsagt hvis du skal spille litt høyere enn bakgrunnsmusikkvolum. Det er selvsagt mulig å drepe små/dårlige høyttalere ved å skru en diger forsterker alt for høyt opp, men i praksis er dette skjelden et problem. Det mest ekstreme jeg har vært med på var en 2*500W Adyton PA-forsterker koblet til et par søte små gulvstående fra Monitor Audio. 6,5 tommerene slo sikkert en centimeter lengre enn de var tiltenkt, men de overlevde. Og fyttegrisen for en kontroll dette gav i bassen... PA er som kjent PA, men som illustrasjon på hva stor amp kan gjøre med en puslete høyttaler var det ganske morsomt! Når jeg blir stor skal jeg kjøpe den største Krellforsterkeren i verden. Lenke til kommentar
neon king Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 som sagt jo større jo bedre Lenke til kommentar
GoBu Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 har det noe å si om f.eks forsterkeren er 8ohm og høyttalerene 4ohm? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hvis bassen blir forvrengt når du kopler på en 4-ohms høyttaler så tyder det på at forsterkeren er veldig strømsvak. Noe som også antydes av at den gir 40watt i 8-ohm, og bare 10watt mer i 4-ohm. Jo lavere ohm jo mer strøm trekker den. En strømsterk forsterker vil klare nesten dobbel effekt hvis du kopler på en høyttaler med halparten så stor impedans. Det eneste du må se på er hvor lav ohm forsterkeren takler, og ikke kople på lavere impedans enn det. Og som andre sier: Man får aldri for stor forsterker Lenke til kommentar
GoBu Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 har en forsterker på 8ohm. går d da med 4ohm's høyttalere? Lenke til kommentar
evorkahn Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 som sagt jo større jo bedre hva mener du egentlig med det du sier der ?? tenker du på watt ??? er Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 har en forsterker på 8ohm. går d da med 4ohm's høyttalere? Tviler på at forsterkeren din er 8 ohm. Det er høyttalerene som er x-antall ohm. Det du trolig mener er at forsterkeren din er oppgitt til å levere x-antall watt i 8 ohm. (Viss du søker litt på forumet finnes det en del flere innlegg om dette) Dette sier ingenting om hvor lav impedans høyttalerene på din forsterker kan ha, det må du slå opp i bruksanvisningen på forsterkeren for å finne ut. Evt se om det står noe under terminalene bak på forsterkeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå