Gå til innhold

Hva er best av maskiner og manualer?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på hva som er best av maskiner og manualer, hva gir størst utbytte? Hva bør jeg evt trene maskiner og hva med manualer.

Jeg er 17år og vil si meg selv relativt innen trening, jeg har hatt trening av og på med manualer hjemme. Vil si at jeg fortsatt har en del å lære innen teknikk og sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frivekter er bedre for (generell) trening enn apparater fordi de er dårligere teknologisk sett. Apparatene har fastlåste løftebaner og ved riktig teknikk blir bare de ønskede musklene aktivert. Med frivekter må man selv sørge for stabilisering, og styrker dermed muskler som ikke direkte er involvert i bevegelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som med stort sett alt annet kommer det an på hva du er ute etter. Om ønsker å løfte tett opp mot maks tyngde for å bygge styrke bør du såklart ha hjelp av en maskin som kan ta seg av stabiliseringen. Om du må bruke energi på stabilisering vil du ikke ha like mye å yte for hovedmusklene du ønsker å trene. Med manualer vil du uansett kunne trene et større spekter av muskler og det vil igjen forbrenne mer.

Lenke til kommentar

Bruk manualer/stang og lær teknikken til øvelsene ordentlig. Maskiner er ikke noe poeng hvis du er skadefri. Sett opp et program av typen

-Knebøy/markløft

-Roøvelse

-Benk

-Chins

-Dips

-Skulderpress

-Utfall

-mage(IKKE situps)

Bare søk opp f.eks. RYP eller Starting Strengt. Du finner masse info på fitnessbloggen, iform og resten av internett.

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar

Hehe neida. Poenget mitt var bare at jeg mener et program bør inneholde både knebøy OG mark. Ikke enten/eller :)

Bøy/Mark ==> alternerende dager. Burde kanskje vært litt mer spesifikk der :p

Veldig fin rotasjon er jo

A: Bøy + pendlay row + chins

B: Mark + chins + utfall&Gobletsquat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...