Gå til innhold

Dette er den perfekte harddisktemperaturen

Anbefalte innlegg

28-35 grader er helt normal temperatur for harddisker spør du meg. I følge grafen til Seagate, så liker den disken seg best under 24 grader. Da skal man ha et spessielt kjølig kabinett... Kanskje også noen sinna vifter rett på disken. Faktisk er da 40 grader mer normalt enn 24 grader.

Helt riktig, du skal ikke trenge kjøling for en disk, har du 3-4 tett sammen trenger du noe kjøling ikke nødvendigvis vifte om du har en grei luftstrøm rund diskene,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har jo et hatt et utbytte program på sine iMac 27" fra late 2009 og mid 2010 (og muligens også 2011?) med 1TB Seagate disker i. Dersom man har en av disse diskene i maskinen sin, får man byttet til ny gratis hos nærmeste Apple verksted.

Alt dette gjør at jeg i det minste ikke vil kjøpe nye harddisker fra Seagate.

Mener du da Alle disker eller bare konsum diskene?

"siden Mercedes Vito sugde og var mye feil på, så suger alle Mercedes..."

Dette gjaldt 1TB konsum disk i 3,5" kapasitet. Dette var nok også en spesiell serie utviklet kun for Apple. Men når de klarer å selge og produsere samme disken i løpet av 2-3 år, så gir det ikke meg mye tillit.

Jeg forstår hva du sier, men når alt kommer sammen så velger jeg å unngå Seagate framover. Det at de i tillegg kan være så temperaturfølsomme og at feilraten på de er større enn hos de øvrige produsentene gjør at jeg holder meg unna. Det er først og fremst konsumdisker jeg kjøper selv også.

Lenke til kommentar

Apple har jo et hatt et utbytte program på sine iMac 27" fra late 2009 og mid 2010 (og muligens også 2011?) med 1TB Seagate disker i. Dersom man har en av disse diskene i maskinen sin, får man byttet til ny gratis hos nærmeste Apple verksted.

Alt dette gjør at jeg i det minste ikke vil kjøpe nye harddisker fra Seagate.

Mener du da Alle disker eller bare konsum diskene?

"siden Mercedes Vito sugde og var mye feil på, så suger alle Mercedes..."

Godt poeng, men jeg vil for alltid streve etter å få tak i en Toshiba-disk om jeg kan i 2,5"

størrelse. Eller var det Hitachi jeg tenkte på nå. Går litt i surr på disknavn for øyeblikket :p

Jeg vet heller ikke om noen Toshiba 2,5", men Hitachi Ultrastar finnes som 10k http://nextron.no/main.php3?PI=list&MG=250&SG=141

Lenke til kommentar

Enda en spiker i kista for Seagate, som en gang i fortiden var en meget kvalitetsbevisst aktør i harddisk-segmentet.

Nå er ST31500541AS gammel, så kan ikkje sammenliknes med andre modeller. Virker som alle merker har enkelte modeller med skavanker. Enten det er firmware eller hardware feil.

Ja, det stemmer nok godt det du sier der!

Et annet eksempel var Western Digital sine laptop-disker av typen Scorpio Blue. De hadde en voldsomt høy feilrate!

Ellers så husker vel alle gode gamle IT guruer den velkjente IBM "Deathstar"

Hadde en deathstar, men den levde lenge og gikk aldri i stykker. Den støver nå ned, og er sikkert like god som en ny harddisk enda. Mulig jeg hadde en disk fra en samlebåndsserie som var bedre, eller en lagringskapasitet som ikke var like sterkt påvirket.

Det heter forresten IBM Deskstar for de som måtte lure på hva det virkelige navnet på denne diskserien er. :)

Tror min 22GB deathstar ligger i en kasse et sted og er fortsatt operativ om den kobles på. Utrolig ble den byttet ut pga størrelse/sata og ikke krasj. :D

For øvrig er det ingen merker som har utmerket seg med flere krasj eller overlevelser siden jeg startet med PC på begynnelsen av 90-tallet. "Backup for satan!"-brølet har uansett kommet fra tid til annen....

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Jeg må ha hatt englevakt. Har sikkert hatt 6 - 7 disker på 3,5" og noen til på 2,5" :roll:

Av forskjellige merker, samt noen til med USB og USB 2.0 tilkobling.

Null krasj. Jeg har til og med anskaffet meg et program for en del år siden som skal kunne sjekke overflaten til harddisken bit for bit. Men, under første kjøring så tok det kanskje et par døgn. Og når det er slik, så gidder man ikke, uten at det er krise-krise-krise på gang.

Så den boot-CD'en har støvet ned for å si det sånn. Men, den ligger jo klar dersom. Men, om disken har krasjet helt så hjelper ingenting, og IBAS eller hva de kaller seg for er jo ikke for de med slunkne lommebøker.

Backup er det enkleste og den billigste metoden for de som gidder :omg:

Og før vi vet ordet av det, så har kanskje SSD tatt helt over, og da er slike innfallsvinkler som snurredisk-førstehjelp helt uaktuellt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Grei den. Men om du teller over de uspesifiserte mengdene med 2,5" og USB-koblede så blir det langt over 10 disker.

Jeg har større tro på at noen av disse i denne "mengden" har vært pent brukt. For om man følger "ramaskrikene", så burde jeg jo teknisk sett ha opplevd krasj når folk hevder at en disk lever i 5 år. Men det er nok bare en teoretisk tankegang..

Sannheten ligger nok i praksis mer i "det leiet at" harddisker er et jævlig solid lagringsmedium i grunn. Men, av og til så ryker det en disk, og du vet aldri hvilken som kommer til å ryke på forhånd. :)

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja... når jeg får nye diskhyller (FC/SAS/SATA) på jobb... fra forskjellige leverandører (IBM, Dothill, HP... ) så er det som regel Seagate som står i dem. Rart om dem da skal være så råtne som det påstås.

SAS ftw :D

Yeah! Og nå har "jeg" 144 stk :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...