BonBattery Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Dette er dei grovt klar over hva dei gjør og synets egentlig boten skulle vært frosne på døttrene til den fien dagen dei blir 18 år Hadde noen av ungene mine gjort noe så jævlig så ville det blitt 1 års tvangsarbeid* til dei betalt tilbake der øknomisk skal bare få ein brøkdel av det dei tjener. *meiner med at dei må finne eller finner jeg selv ein 7-8 timers jobb om dagen til dem , 1 Lenke til kommentar
TheKrister2 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Syns nå at 'barna' har hue nok til å måtte ta konsekvensa selv :/ Ikke fengsla men samfunnsstraff elr no Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Synes ikke at foreldrene skal bli straffet. Er rimelig sikkert på at de ikke vet hva barna deres gjorde via mobiltelefonen. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Det finnes nok av land som straffer barn, jeg synes personlig det er mye bedre å pålegge foreldrene ansvaret, og gå etter de når/hvis barna gjør noe galt. Jeg tenker ikke på fysisk straff, eller fengsel. Men konsekvenser. Disse ungdommene i saken som vises til er gamle nok til å ta konsekvenser. Det og gi mor en straff, selv om enkelte ikke mener erstatning for noe mor ikke har gjort, ikke er straff. Men uansett straff er det. Ungdommene lærer ingen ting av dette. Meningen burde være at de tar lærdom av hva de har gjort. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Dette er dei grovt klar over hva dei gjør og synets egentlig boten skulle vært frosne på døttrene til den fien dagen dei blir 18 år Den kan jeg være helt enig med deg i. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Det finnes nok av land som straffer barn, jeg synes personlig det er mye bedre å pålegge foreldrene ansvaret, og gå etter de når/hvis barna gjør noe galt. Jeg tenker ikke på fysisk straff, eller fengsel. Men konsekvenser. Disse ungdommene i saken som vises til er gamle nok til å ta konsekvenser. Det og gi mor en straff, selv om enkelte ikke mener erstatning for noe mor ikke har gjort, ikke er straff. Men uansett straff er det. Ungdommene lærer ingen ting av dette. Meningen burde være at de tar lærdom av hva de har gjort. Jeg er helt enig med deg i at det må få konsekvenser for barna når de bryter loven. Det går jeg ut fra det får også, men da at foreldrene lager disse konsekvensene. Vil tro at foreldrene som blir straffet i dette tilfellet viderefører straffen mot barna, på en måte som gjør at de lærer av dette. Hvis ikke så svikter foreldrene en gang til, men det er jo en annen debatt. Utgangspunktet mitt er at det må finnes en grense/alder som definerer når staten skal overta å straffe et individ. Under denne alderen og foreldrene er ansvarlig (også med å straffe), over denne og staten er ansvarlig. I dette tilfellet ser det ut som den ene var under og den andre var over kriminell lavalder. Da ble den ene straffet direkte, mens den andre "slapp unna". Staten sørget da for å straffe foreldrene som i sin tur (forhåpentligvis) straffer barnet. 1 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? Det er faktisk direkte foreldres feil at barna deres gjør slikt så frem til du er myndig er det helt riktig at skylden blir delt. I denne saken blir begge dømt men moren får det økonomiske ansvaret. Jeg syns det er helt greit at man reagerer så sterkt for de som blir mobbet og sjikanert sliter som regel resten av livet med selvtillit og lignende og taper da ganske mye mer enn den summen det er snakk om her. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? Det er faktisk direkte foreldres feil at barna deres gjør slikt så frem til du er myndig er det helt riktig at skylden blir delt. I denne saken blir begge dømt men moren får det økonomiske ansvaret. Jeg syns det er helt greit at man reagerer så sterkt for de som blir mobbet og sjikanert sliter som regel resten av livet med selvtillit og lignende og taper da ganske mye mer enn den summen det er snakk om her. Nå er det ingen tvil eller stor uenighet at unge og barn som blir utsatt for mobbing kan få vansker av psykisk art seinere i livet. Nå diskuteres heller ikke dette. Men man må huske på, disse unge blir ikke noe mindre psykisk syke om de får hundretusener av kroner i erstatning. Man skaper nesten et bilde i dag, at mennesker bare de får penger i form av erstatning ikke får konsekvenser seinere i livet. Det vet vi ikke stemmer. Nei det er på ingen måter foreldres feil om deres barn gjør kriminelle handlinger før de er over kriminelle lavalder. En farlig påstand, spesielt om man er opptatt av psyken til folk. Men det er foreldrenes ansvar, det er noe annet en feil. Derfor må konsekvenser falle på barna. De må lære av sine handlinger. Foreldre kan ved behov få tilbud om hjelp i sin oppdragelse. I Norge kan foreldre få tilbud på metoder som kan hjelpe dem. PMTO og MST (legger ved link) Dette er langt bedre en og straffe foreldre økonomisk. Husk, det er mange foreldre til barn og unge som havner litt «skrått» som selv sliter i livet, ofte økonomisk. Derfor vil det være svært uheldig og pålegge foreldre kostnader de ikke klarer. Målet er jo og få de unge på rett vei og hjelpe begge parter. http://www.atferdssenteret.no/parent-management-training-oregon-pmto/category158.html http://www.atferdssenteret.no/multisystemisk-terapi-mst/category150.html Endret 14. mai 2014 av Gothminister 1 Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? En samfunnsstraff eller fengsel er noe som idømmes i en strafferettslig domstol, det samme er også en bot. En erstatning tIl de fornærmede er en sivilrettslig del av dommen og kommer i tillegg til et strafferettslig oppgjør. Så hvis retten mener at de fornærmede denne saken har krav på en form for kompensasjon i form av kroner og øre for overlast de har blitt påført så må jo disse få det. Gjennomføringen av en samfunnsstraff koster penger, og blir faktisk en utgift som samfunnet må dekke så dette arbeidet kommer "ingen" tilgode. Endret 14. mai 2014 av MartinGM 1 Lenke til kommentar
damnation_InnleggNO Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? å få trekk i ukepengene de neste 10 årene? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? En samfunnsstraff eller fengsel er noe som idømmes i en strafferettslig domstol, det samme er også en bot. En erstatning tIl de fornærmede er en sivilrettslig del av dommen og kommer i tillegg til et strafferettslig oppgjør. Så hvis retten mener at de fornærmede denne saken har krav på en form for kompensasjon i form av kroner og øre for overlast de har blitt påført så må jo disse få det. Gjennomføringen av en samfunnsstraff koster penger, og blir faktisk en utgift som samfunnet må dekke så dette arbeidet kommer "ingen" tilgode. Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? En samfunnsstraff eller fengsel er noe som idømmes i en strafferettslig domstol, det samme er også en bot. En erstatning tIl de fornærmede er en sivilrettslig del av dommen og kommer i tillegg til et strafferettslig oppgjør. Så hvis retten mener at de fornærmede denne saken har krav på en form for kompensasjon i form av kroner og øre for overlast de har blitt påført så må jo disse få det. Gjennomføringen av en samfunnsstraff koster penger, og blir faktisk en utgift som samfunnet må dekke så dette arbeidet kommer "ingen" tilgode. Har redegjort i innlegget over. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Det er vel tydelig at dette er skjedd da den ene var under den kriminelle lavalderen, og derfor må foreldrene stå ansvarlig. Vet ikke hva denne er i Sverige, kanskje 15, og hun gjorde dette da hun var 14? Helt uenig. Barn kan uansett få konsekvenser. Helt feil og straffe foreldre for noe deres barn har gjort. Null læring. Lærepengen er jo til foreldrene her. Oppdra barna dine bedre og ikke gi de mobil om de er så dårlig oppdratt. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Straff for å ikke oppdra ungene skikkelig. Har ikke ungene penger nå så burde de få automagisk lønnstrekk den dagen de kommer seg ut i jobb, og frem til den tid kan kravet stå og samle renter. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Det er vel tydelig at dette er skjedd da den ene var under den kriminelle lavalderen, og derfor må foreldrene stå ansvarlig. Vet ikke hva denne er i Sverige, kanskje 15, og hun gjorde dette da hun var 14? Helt uenig. Barn kan uansett få konsekvenser. Helt feil og straffe foreldre for noe deres barn har gjort. Null læring. Lærepengen er jo til foreldrene her. Oppdra barna dine bedre og ikke gi de mobil om de er så dårlig oppdratt. Nå har jeg redegjort for mitt syn litt lengre oppe i tråden. Ta utgangspunkt i det så vil du forstå de problemer som kan oppstå om man straffer foreldre. Foreldre som sliter med oppdragelsen skal få hjelp, ikke straff. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Men man må huske på, disse unge blir ikke noe mindre psykisk syke om de får hundretusener av kroner i erstatning. Psykisk sykdom fører svært ofte til tapt inntekt, samt utgifter til behandling og mestring. Erstatning kan delvsi kompensere for dette. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Men man må huske på, disse unge blir ikke noe mindre psykisk syke om de får hundretusener av kroner i erstatning. Psykisk sykdom fører svært ofte til tapt inntekt, samt utgifter til behandling og mestring. Erstatning kan delvsi kompensere for dette. Nå vet jeg meget godt hva psykiske lidelser kan medføre, da jeg jobber i psykiatrien. Ja erstatning kan gi bedre økonomi for tapt arbeidsinntekt. Men man må se helheten her. Det er lite hjelp om man skaper store problemer for dem man straffer også, som jeg tidligere har redegjort for. Derfor må vi heller ha fokus på god oppfølgning og behandling for dem som blir utsatt for en slik handling. Men dessverre ser vi en økt USA tenkning her i landet der alt skal erstattet med store summer. Som egentlig ikke hjelper så stort og den rammer så hardt. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? Det er faktisk direkte foreldres feil at barna deres gjør slikt så frem til du er myndig er det helt riktig at skylden blir delt. I denne saken blir begge dømt men moren får det økonomiske ansvaret. Jeg syns det er helt greit at man reagerer så sterkt for de som blir mobbet og sjikanert sliter som regel resten av livet med selvtillit og lignende og taper da ganske mye mer enn den summen det er snakk om her. Nå er det ingen tvil eller stor uenighet at unge og barn som blir utsatt for mobbing kan få vansker av psykisk art seinere i livet. Nå diskuteres heller ikke dette. Men man må huske på, disse unge blir ikke noe mindre psykisk syke om de får hundretusener av kroner i erstatning. Man skaper nesten et bilde i dag, at mennesker bare de får penger i form av erstatning ikke får konsekvenser seinere i livet. Det vet vi ikke stemmer. Nei det er på ingen måter foreldres feil om deres barn gjør kriminelle handlinger før de er over kriminelle lavalder. En farlig påstand, spesielt om man er opptatt av psyken til folk. Men det er foreldrenes ansvar, det er noe annet en feil. Derfor må konsekvenser falle på barna. De må lære av sine handlinger. Foreldre kan ved behov få tilbud om hjelp i sin oppdragelse. I Norge kan foreldre få tilbud på metoder som kan hjelpe dem. PMTO og MST (legger ved link) Dette er langt bedre en og straffe foreldre økonomisk. Husk, det er mange foreldre til barn og unge som havner litt «skrått» som selv sliter i livet, ofte økonomisk. Derfor vil det være svært uheldig og pålegge foreldre kostnader de ikke klarer. Målet er jo og få de unge på rett vei og hjelpe begge parter. http://www.atferdssenteret.no/parent-management-training-oregon-pmto/category158.html http://www.atferdssenteret.no/multisystemisk-terapi-mst/category150.html Mitt poeng er bare at siden det er de fornærmede i saken som skal ha erstatningen vil en samfunnstraff måtte komme i tillegg til - og ikke i stedet for - en erstatning. Det er også verdt å merke seg at beløpets størrelse skyldes sakens omfang og antallet personer som ble berørt. Det er altså ikke én person som får 150.000, men rundt 30 personer som får +/- 5000 kroner, så selve erstatningsbeløpet er jo bare en symbolsk sum - ikke noe som skal kompensere for tapte arbeidsinntekter grunnet dårlig psykisk helse. Endret 15. mai 2014 av MartinGM Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Mitt poeng er bare at siden det er de fornærmede i saken som skal ha erstatningen vil en samfunnstraff måtte komme i tillegg til - og ikke i stedet for - en erstatning. Det er også verdt å merke seg at beløpets størrelse skyldes sakens omfang og antallet personer som ble berørt. Det er altså ikke én person som får 150.000, men rundt 30 personer som får +/- 5000 kroner, så selve erstatningsbeløpet er jo bare en symbolsk sum - ikke noe som skal kompensere for tapte arbeidsinntekter grunnet dårlig psykisk helse. Jeg liker ikke utviklingen. Der alle skal ha erstatning for alt av urett man kan bli rammet for i et langt liv. For meg er det USA tendenser. Det jeg frykter mest er at man rammer familier som allerede sliter og på den måten avler vi frem sosiale tapere og den belastning for samfunnet det medfører. Greit at i denne saken er det små beløp, altså små beløp for deg og meg og sikkert de fleste. Men for mange familier som allerede sliter, er kun noen tusenlapper i stand til å gjøre store konsekvenser. Derfor tror jeg på annen tilnærming til problemet. Vi må hjelpe begge parter og ha gode sosiale ordninger for offer og gjerningsperson/personer. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Mitt poeng er bare at siden det er de fornærmede i saken som skal ha erstatningen vil en samfunnstraff måtte komme i tillegg til - og ikke i stedet for - en erstatning. Det er også verdt å merke seg at beløpets størrelse skyldes sakens omfang og antallet personer som ble berørt. Det er altså ikke én person som får 150.000, men rundt 30 personer som får +/- 5000 kroner, så selve erstatningsbeløpet er jo bare en symbolsk sum - ikke noe som skal kompensere for tapte arbeidsinntekter grunnet dårlig psykisk helse. Jeg liker ikke utviklingen. Der alle skal ha erstatning for alt av urett man kan bli rammet for i et langt liv. For meg er det USA tendenser. Det jeg frykter mest er at man rammer familier som allerede sliter og på den måten avler vi frem sosiale tapere og den belastning for samfunnet det medfører. Greit at i denne saken er det små beløp, altså små beløp for deg og meg og sikkert de fleste. Men for mange familier som allerede sliter, er kun noen tusenlapper i stand til å gjøre store konsekvenser. Derfor tror jeg på annen tilnærming til problemet. Vi må hjelpe begge parter og ha gode sosiale ordninger for offer og gjerningsperson/personer. Er situasjonen den at du har et "utagerende" barn og har takket ja til hjelpetiltak i regi av BUP eller lignende syns jeg helt klart at man ikke skal måtte erstatte en skole barnet ditt har brent ned. Men hvis du på grunn av manglende vilje/oppdragelse/innsikt/ignoranse/godtroenhet lar barnet ditt drive massive mobbekampanjer som resulterer i kaotiske tilstander med opptøyer og drapstrusler mot uskyldige tredjepersoner, da har du virkelig ikke mye sympati å hente hos meg. Å dra lua godt nedover øynene å påberope seg manglende evne til å kontrollere barnet i vår nye digitale tidsalder fungerer ikke. Du har et ansvar ovenfor både barnet ditt og andre til å følge med. Når det gjelder størrelsen på beløpet ville jeg vurdert det slik at man fant et beløp der man tok utgangspunkt i den økonomiske situasjonen til familien, litt som med en fartsbot er, så fikk heller de fornærmede dele dette beløpet. Så ille var det tross alt ikke. ;-) Fungerte svært dårlig å lime inn i denne editoren på telefonen ;-) Endret 15. mai 2014 av MartinGM Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 Foreldre er jo som regel erstatningspliktige overfor barns skadeverk og annen ugang, så jeg ser ikke problemet. Jeg ser et stort problem. Fordi foreldre ikke har gjort noe galt. Det er barna som må få konsekvenser. I den aktuelle saken snakker vi heller ikke om små barn, men 15-16 åringer. De er fult i stand til og kunne straffes. Ikke fengsel. Men samfunnsstraff. Hva lærer de ellers av tror du? Det er faktisk direkte foreldres feil at barna deres gjør slikt så frem til du er myndig er det helt riktig at skylden blir delt. I denne saken blir begge dømt men moren får det økonomiske ansvaret. Jeg syns det er helt greit at man reagerer så sterkt for de som blir mobbet og sjikanert sliter som regel resten av livet med selvtillit og lignende og taper da ganske mye mer enn den summen det er snakk om her. Nå er det ingen tvil eller stor uenighet at unge og barn som blir utsatt for mobbing kan få vansker av psykisk art seinere i livet. Nå diskuteres heller ikke dette. Men man må huske på, disse unge blir ikke noe mindre psykisk syke om de får hundretusener av kroner i erstatning. Man skaper nesten et bilde i dag, at mennesker bare de får penger i form av erstatning ikke får konsekvenser seinere i livet. Det vet vi ikke stemmer. Nei det er på ingen måter foreldres feil om deres barn gjør kriminelle handlinger før de er over kriminelle lavalder. En farlig påstand, spesielt om man er opptatt av psyken til folk. Men det er foreldrenes ansvar, det er noe annet en feil. Derfor må konsekvenser falle på barna. De må lære av sine handlinger. Foreldre kan ved behov få tilbud om hjelp i sin oppdragelse. I Norge kan foreldre få tilbud på metoder som kan hjelpe dem. PMTO og MST (legger ved link) Dette er langt bedre en og straffe foreldre økonomisk. Husk, det er mange foreldre til barn og unge som havner litt «skrått» som selv sliter i livet, ofte økonomisk. Derfor vil det være svært uheldig og pålegge foreldre kostnader de ikke klarer. Målet er jo og få de unge på rett vei og hjelpe begge parter. http://www.atferdssenteret.no/parent-management-training-oregon-pmto/category158.html http://www.atferdssenteret.no/multisystemisk-terapi-mst/category150.html Mitt poeng er bare at siden det er de fornærmede i saken som skal ha erstatningen vil en samfunnstraff måtte komme i tillegg til - og ikke i stedet for - en erstatning. Det er også verdt å merke seg at beløpets størrelse skyldes sakens omfang og antallet personer som ble berørt. Det er altså ikke én person som får 150.000, men rundt 30 personer som får +/- 5000 kroner, så selve erstatningsbeløpet er jo bare en symbolsk sum - ikke noe som skal kompensere for tapte arbeidsinntekter grunnet dårlig psykisk helse. Enig i at du skal få svi både økonomisk og fysisk. Ihvertfall litt. For å gjøre noe slikt skal faktisk gjøre litt vondt tilbake ellers lærer ikke folk. Mobbere suger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg