Gå til innhold

«G-Sync-knuseren» fra AMD blir gratis på alle skjermer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du bare skal trolle kan du jo bare holde deg unna diskusjonen. Greit at du liker nVidia, men du bør da se at konkurranse er bra for alle parter?
Jeg troller ikkje, og liker bare høy ytelse. Samme for meg om det er Amd eller nVidia bare det yter veldig bra ;)

Savner bare harde fakta. Det er jo det alle vil ha.

Eneste fanboyen jeg er, er Arecafanboy :) Fordi det ER best.

Vel, kanskje du ikke troller. Men kommentarer som "Om et par år" er med på å skape et bilde av at du gjør det. AMD har kommet med en Q&A der de sier skjermer vil komme på markedet innen 6-12 månder http://www.brightsideofnews.com/2014/05/12/vesa-adds-adaptive-sync-displayport-1-2-standard/ der eksisterende skjermkort allerede støtter adaptive sync.

Uten at vi har noen håndfaste data på om dette kan måles med G-sync, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det ikke skal det. Protokollen vil bare tvinge skjermen til å oppdateres hver gang skjermkortet har rendra ferdig et bilde. Det er jo faktisk en mindre kompleks og enklere løsning en G-sync, og mindre kompleksistet er ALLTID bra.

Når det er sagt så skal all kudos gå til nVidia som fikk sparket bransjen bak med G-sync, men lukkede løsninger lønner seg sjeldent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, kanskje du ikke troller. Men kommentarer som "Om et par år" er med på å skape et bilde av at du gjør det. AMD har kommet med en Q&A der de sier skjermer vil komme på markedet innen 6-12 månder

12 månder er nok mer realistisk en 6 månder. Tipper de første skjermene er på markedet i første kvartal 2015.

Når det er sagt så skal all kudos gå til nVidia som fikk sparket bransjen bak med G-sync, men lukkede løsninger lønner seg sjeldent.

Blir litt som Mantle mener du... ;)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det slik at jeg vil kunne bruke det med mine skjermer, dersom jeg har et skjermkort som støtter dette? Eller må jeg faktisk kjøpe nye skjermer?

Lenke til kommentar

Er det slik at jeg vil kunne bruke det med mine skjermer, dersom jeg har et skjermkort som støtter dette? Eller må jeg faktisk kjøpe nye skjermer?

Nye skjermer og nye skjermkort vil jeg tro.

AtW

Såvidt vi har skjønt det må skjermer byttes ut til noe som støtter DP 1.2a, men har du et av skjermkortene vi lister opp skal de fungere strålende. Vi venter fortsatt på beskjed fra AMD om de som mystisk nok ikke sto på listen vi fikk, men oppdaterer saken så snart det er på plass!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt som Mantle mener du... ;)

Ja, absolutt. Mantle er ikke mye å skryte av og AMD burde gjort dette åpent slik at alle kunne benyttet det. Har nVidia skjermkort selv, så får ikke testet det, men slike proprietære "gimmicks" for å selge bedre er en dårlig løsning spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Såvidt vi har skjønt det må skjermer byttes ut til noe som støtter DP 1.2a, men har du et av skjermkortene vi lister opp skal de fungere strålende. Vi venter fortsatt på beskjed fra AMD om de som mystisk nok ikke sto på listen vi fikk, men oppdaterer saken så snart det er på plass!

Kjipt, men det er bra at det blir en standard!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hørtes ut som man må ha AMD skjermkort for å benytte dette, men det kan vel ikke stemme? I så fall er det krise.

Hvorfor høres det sånn ut? Det høres ut som man må ha ett skjermkort som støtter Displayport 1.2a, hverken mer eller mindre.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke opplevd noe riving eller sliting i bildet noen gang utenom når jeg har glemt å slå av dupliser skjermer. Er det noen annen grunn for å oppgradere til G-sync eller FreeSync?

Er meget fornøyd med min BenQ skjerm men den har ikke støtte for Displayport

Lenke til kommentar

Hørtes ut som man må ha AMD skjermkort for å benytte dette, men det kan vel ikke stemme? I så fall er det krise.

Hvorfor høres det sånn ut? Det høres ut som man må ha ett skjermkort som støtter Displayport 1.2a, hverken mer eller mindre.

AtW

Siden AMDs FreeSync-teknologi vil bli en del av deres driverpakke, og du vil måtte stille opp med et AMD Radeon-skjermkort for å kunne bruke den, er det vanskelig å se på FreeSync som noe annet enn en liknende løsning. AMD vil tjene inn utviklingskostnaden ved at de som ønsker seg FreeSync kjøper deres skjermkort.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Det er en del av standarden, som alle kan implementere.

AtW

Nja, for å være pinlig nøyaktig er ikke FreeSync en del av standarden.

Adaptive Sync, derimot ...

Så AMD har fordelen med at de allerede har en implementasjon klar, mens for nvidias del, må vi vente til de også får til noe slikt. Med tanke på at de allerede har noe tilsvarende i G-Sync, så er det mulig de ikke trenger altfor lang tid på en implementasjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir Adaptive V-Sync standard på displayport som har begrensninger på oppdateringsfrekvens? På 1.2 som er standard på GTX 780 så er det maks 60hz på Displayporten. På 1.3 så er det 120hz og det også er jo for lite da fleste "gaming skjermer" faktisk har opptil 144hz og 240hz i dag.

Så jeg ser ikke helt poenget her, hvorfor ikke gjøre dette på DVI som har ubegrenset med frekvenser. Hvis jeg ikke tar helt feil her så vil jo G-Sync fortsatt være bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...