Gå til innhold

Asus RT-AC66U, godt kjøp eller bør jeg avbestille?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett par ting til siden jeg er så godt i gang:)

På Netgear ruteren kunne jeg velge region selv, og på den måten velge andre kanaler enn de som er beregnet for Norge. Dette var supert siden jeg kunne kjøre 2,4ghz nettet på kanal 14 eller høyere, og 5 ghz nettet på kanaler over 100. Dette ga bedre rekkevidde og mindre kluss mot andre nettverk, men ser ikke ut som at dette lar seg gjøre med Asus. Er der noen triks for å få dette til?

Ser at det er anbefalt å sette Channel bandwidth til 20MHz, men hva forskjell utgjør dette i praksis?

I følge inSSIDer så utgjør ikke sendestyrken noe vesentlig forskjell i fra 80 som den stod på og 100 som er maks.

Alt i alt hadde jeg trodd at denne ruteren skulle gi bedre signaler enn hva Netgear gjorde siden den har tre utvendige antenner mot Netgear sine innvendige, men det er så og si dødt løp mellom disse to. Litt mer testing før jeg bestemmer meg for å beholde den eller ikke.

Den positive siden så langt er at den er enklere og sette opp, ting er mer oversiktlig på de fleste områder. Savner navn på enhetene ved å gi de fast ip på lokalnettet, men utenom det så er oppsettet på denne bedre enn på Netgear sin. Liker spesielt hvor enkelt ddns var å få satt opp. Gikk her for Asus sin egne løsning, ingen registrering nødvendig, bare skrive inn ønsket navn og en var i gang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å bruke kanaler over 13 kan gi problemer for klienter som ikke støtter det vil jeg anta. Merket det med pc-er som har har hatt regionsinnstilling satt til USA, og med utgangspunktet i dette har wlan-driveren begrenset seg til kanal 1-11. Hvis ruteren da brukte kanal 13 ble det problemer (hadde problemer på en rekke forskjellige pc-er med Realtek-basert wlan pga. dette pga. jeg kjørte dem med amerikanske regionsinnstillinger pga. en spesiell programvare som var i bruk - hvis ruteren da brukte kanal slik at den kom opp i frekvensområdet for kanal 13 ble det krøll).

Channel Bonding vil rett og slett si at du bruker "bredere kanaler". Kan gi bedre ytelse, men kan være problematisk når signalstyrken blir lavere - altså på lang avstand. Ofte vil man i dag oppleve at ruteren faller ned på 20 MHz igjen hvis det er konfigurasjonsvalget er "20/40 Auto" - ganske få rutere for tiden man kan tvinge til 40 MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...