SofiaSofia Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Har en leilighet som jeg leier ut. Jeg har min registrerte adresse der. Mottar all post osv. Oppgir ikke leieinntekter da de går til å dekke lån og husleie. Jeg bor i utlandet men har ikke meldt flytting. Er hjemme og jobber 3-4 mnd pr år. Har i tillegg et hus hvor min mor bor. Jeg har aldri hatt adresse i dette huset. Nå ønsker hun å flytte. Hvordan blir det med et eventuellt salg og skatt av gevinst? Mine foreldre mistet det de hadde i en konkurs og huset og lånet ble satt i mitt navn da jeg var i full jobb med god inntekt. Huset ble kjøpt for 12 år siden og har en gjeld på et par hundre tusen. Markedsverdien er vel et par millioner nå. Er det slik at jeg må endre min adresse i folkeregisteret slik at jeg "bor" i huset i ett år før jeg kan kan selge det uten gevinstskatt? Kan jeg på noen måte overføre huset til min mor? Tar gjerne imot gode råd. S Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Har en leilighet som jeg leier ut. Jeg har min registrerte adresse der. Mottar all post osv. Oppgir ikke leieinntekter da de går til å dekke lån og husleie. Jeg bor i utlandet men har ikke meldt flytting. Er hjemme og jobber 3-4 mnd pr år. Har i tillegg et hus hvor min mor bor. Jeg har aldri hatt adresse i dette huset. Nå ønsker hun å flytte. Hvordan blir det med et eventuellt salg og skatt av gevinst? Mine foreldre mistet det de hadde i en konkurs og huset og lånet ble satt i mitt navn da jeg var i full jobb med god inntekt. Huset ble kjøpt for 12 år siden og har en gjeld på et par hundre tusen. Markedsverdien er vel et par millioner nå. Er det slik at jeg må endre min adresse i folkeregisteret slik at jeg "bor" i huset i ett år før jeg kan kan selge det uten gevinstskatt? Kan jeg på noen måte overføre huset til min mor? Tar gjerne imot gode råd. S Hmm, mye ulovligheter her ser det ut som. Men, hva med å registrere addressen der du faktisk bor, slik du skal gjøre? Eller er du ute etter hvordan man kan gjøre det ulovlig på best måte, slik du tydeligvis har gjort til nå? Så vidt jeg ser er alle løsninger du har funnet på her ulovlig... Endret 13. mai 2014 av aklla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ikke vær så redd for den skatten, du har tross alt en del sosiale ordninger som sikkerhetsnett takket være skattene folk betaler. Sykemeldinger, trygder, alderspensjon etc. Meld flytting til folkeregister etc til huset til mora di. Bo der i over 6 måneder og lei det ut i under 6 måneder. Om jeg husker riktig er det nok for å kunne selge uten gevinstskatt. Vurder å beholde det som utleiebolig lengre om du ikke trenger å frigjøre kapital. Det andre huset må du nok betale skatt for leieinntekt på. Det er ikke all verden. Husk at hver krone som leietakeren betaler i avdrag på ditt lån går rett i di lomme (formue). Samtidig stiger boligverdien og adderer ytterligere verdier til formuen din. Utleie er en ren gullgruve selv om du må betale litt skatt av det og selv om leieinntektene ikke dekker 100% av renter og avdrag. Et synkende lån er kanskje til daglig en usynlig del av din økende formue, så du må bare minne deg selv på at det eksisterer. Husk at du også har en del skattefradrag i forbindelse med oppussing og vedlikehold av utleiebolig i tilfelle det skulle være aktuelt. Flytter du litt mellom de to husene kan du gjerne ta vedlikeholdet de årene du ikke bor der (uten å kaste ut leieboer) for å sikre deg fradragene enklest mulig. Sjekk litt rundt på Skatteetaten.no og Huseierne.no for å finne de konkrete reglene du må forholde deg til. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Skattefritakene rundt egen bolig forutsetter at man rent faktisk bruker boligen som sin egen. Registrering er ikke nok. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Skattefritakene rundt egen bolig forutsetter at man rent faktisk bruker boligen som sin egen. Registrering er ikke nok. I praksis er de det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Helt til Skatteetaten finner det ut. Stoler du på at svindelen forblir uoppdaget i ti år? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Nå er det vell ikke 10 år siden jeg gjor det, men det gikk helt fint sist :-) Lenke til kommentar
Goggen 80 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Hva er egentlig definisjonen av at den brukes som bolig? Er det noen krav til antall overnattinger e.l.? Hva må til for at det skal være lovlig å selge uten gevinstskatt? Si at jeg har en leilighet som jeg i dag leier ut (og oppgir og skatter av inntektene på normal måte), samtidig som jeg selv bor (og er folkeregistrert) sammen med min kjæreste /samboer i hennes leilighet (i over 1 år). -Jeg ønsker så å selge min leilighet og enten kjøpe meg inn i hennes, investere pengene i noe annet eller bare leve litt for pengene. Leieforholdet må selvfølgelig opphøre og leieboeren flytte ut, og jeg må melde flytting tilbake til min gamle leilighet og være registrert der i minst 1 år, men er det noe krav til hvor mye tid jeg faktisk må bruke i leiligheten for at dette ikke skal være svindel? Endret 13. mai 2014 av Goggen 80 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Her står det litt kort om reglene rundt skatt av gevinst ved bolisalg: http://www.dinside.no/917824/dette-maa-du-skatte-av-naar-du-selger-boligDu kommer nok ganske mye bedre fra det om du har bostedsadresse der et års tid og så er det betydelig lettere, kontra å dokumentere fradragene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Definisjonen av at den brukes som bolig er at du er bosatt i boligen. I praksis følges folkeregisterlovens bestemmelser, det vil si at du skal anses bosatt der du har din "overveiende døgnhvile" (der du overnatter flest ganger). Med unntak av tilfellene pendlere, studenter, og der det foreligger uforutsigbar brukshindring kan du bare opptjene botid på ett sted. Lenke til kommentar
SofiaSofia Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 (endret) Takker for svar. Jeg oppholder jo meg ikke i norge ca 8 mnd av året. Har oppholdstillatelse i et annet land og bor der. Har 2 barn der. Vedrørende å betale skatt på leieinntekten i min leilighet som jeg har utleid. Hvor mye utgjør det. La oss si jeg har en inntekt på 11 tusen i mnd. Jeg betaler rundt 4.500 i renter (avdragsfritt) og ca. 1.400 i husleie. Skal jeg ikke da bare skatte av de 5.000 nettokronene (som jeg i dag bruker som barnetrygd til mine barn da jeg ikke har noen rettigheter i landet de er født), eller av hele leiebeløpet? Jeg er hjemme og jobber 3-4 mnd og tjener rundt 150.000 som jeg klarer meg fint med resten av året. Tenkte at siden jeg ikke har meldt flytting til utlandet så kan jeg bruke min folkeregistrerte adresse som hjemadresse for å motta post etc. Har leid ut leiligheten i 4 år og 4 mnd. 3 forskjellige leieforhold. Ikke oppgitt noe av dette. Samme husleie hele perioden. Hvis jeg skulle selge, hvordan kan de se at jeg ikke har bodd i leiligheten selv? Skulle jeg nå melde flytting feks i juni til min mors hus. Da kan jeg oppgi 6 mnd leieinntekter og betale skatt av "gevinsten" på selvangivelsen for 2014? Er det veien å gå videre? Endret 13. mai 2014 av SofiaSofia Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Med unntak av trygdeavgift og toppskatt er inntektsskatten i Norge en nettoskatt, det vil si at du skal betale skatt av overskuddet ditt (inntekt minus lovlige fradrag). Hvis leieinntekten utgjør 11k og du har 4,5k i rentefradrag (og du ikke har krevd fradrag for disse rentene andre steder i ligningen) samt 1400 i felleskostnader er det de 5100 som er ditt skattemessige overskudd. Skatten vil (for 2014) bli 1377 kr per måned. For 2012, 2013, og 2014 vil du ha unndratt 50 796 kr i skatt, og det vil ha påløpt 15 239 kr i tilleggsskatt (men inntil 30 478 hvis ligningsmyndighetene karakteriserer forholdet som grovt uaktsomt). Tilleggsskatten kan unngås ved å rette opp forholdet frivillig. Veien å gå videre er å oppsøke en dyktig advokat, fordi det du nå ber om hjelp til er å gå fra passivt til aktivt å svindle skattemyndighetene. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå