Gå til innhold

Grønn strøm i Norge?


Nordmann3

Anbefalte innlegg

Da var det det med om strømmen i Norge var grønn jeg lurte på. Har sett på tv program på nrk hvor de sier at strømmen i Norge kommer også fra andre land, og at vi sender mye av vår strøm til utlandet, men at mange ganger at strømmen fysisk ikke transporteres.

hvordan er dette igjen?

 

Har også tenkt mye på elbil. Elbil er best i land hvor det bare er fornybar energi, Norge for eksempel. Her er det perfekt. Her er det jo ikke noe forurensing med å produsere strøm.

 

Vurderer faktisk å kjøpe tesla! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømmen vi lager forurenser ikke nei, det er ikke dermed sagt at det ikke forurenser når du bruker strøm.

Jo mer strøm vi produserer, jo mer må vi importere / jo mindre kan vi eksportere. Andre land må altså produsere mer forurensende strøm som når vi bruker mer av vår rene strøm :)

Lenke til kommentar

Strømnettene er koblet sammen, og det er umulig for en forbruker å vite sikkert hvor strømmen opprinnelig kommer fra. I det ene øyeblikket kan det være et kullkraftverk i latvia, og et annet øyeblikk fra et norsk vannkraftverk.

Nå vet jeg ikke hva som menes med å transportere fysisk, men det kommer ikke akkurat i lastebiler. :p

Uansett, vannkraftverk kan lett bli skrudd av/på på bare noen minutter, og bruken begrenser seg til vannmagasinene. Derfor vil de ønskelig levere mye energi midt på dagen hvor de kan få mest for strømmen, og blir skrudd av på natten. Atomkraftverk og kullkraft er ikke bare å skru av/på så de går gjerne døgnet rundt og leverer som regel strømmen på natta. Ja noen ganger så kan vi finne på å bruke denne billige strømmen til å fylle opp vannmagasinene med pumper!

Uansett, vi leverer ganske mye mer enn vi bruker på dagen (sett bort fra på vinteren hvor vi gjerne trenger ekstra), så totalt sett så kan du vel si at strømmen er grønn.

Men om du ikke hadde brukt av den "grønne strømmen på dagen", så hadde den energien blir transportert til en annen kar i europa, da kapasiteten til vannkraftverket uansett vil utnyttes til det fulle. På den andre siden, en fossil bil vil ha mer lokal forurensing, og bilene har mye dårligere forbrenning og effektivitet enn et godt diesel-kraftverk.

Og når mange nok kjøper tesla så vil det etterhvert måtte bli utbygging av nettet og flere kraftverk. Og grønne alternativer er jo i vinden for tiden så totalt sett så vil det bli mer og mer grønn strøm om folk skaffer seg Elbil.

Så på kort sikt med ditt eget bidrag, så har det lite å si på kraftsituasjonen, så hkan det ha en del å si på lengre sikt og med alle el-bil eiere sett under ett.

Men for all del, atomkraftverk er rimelig rent og slipper ikke ut CO2 eller forurenser lufta. Så bort sett fra avfall man lagrer i fjellet så sparer du miljøet en god del for materiale som uansett fisjonerer i berggrunnen, enten vi utnytter det eller ei. Så det værste er nok kullkraftverkene som leverer billig strøm på natta.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Siden vi av økonomiske grunner valgte å melde oss på kraftbørsen, så selger vi "grønn strøm" og importerer kull og atomkraft.

 

Det var i følge de som sørget for dette ikke grunnet penger de gjorde det, men så vi ikke skulle ha et strømunderskudd i Norge, noe vi ikke har hatt på nesten 30 år.

 

Når det gjelder elbiler så er miljøgevinsten så som så (har selv byttet ut en dieselbil med en elbil, men er ikke for økonomiske eller miljø som gjorde det,ville bare teste noe nytt). Man får mindre utslipp der man kjører, det er sant. Men som med alle biler, må man regne med hele prosessen fra foredling av råstoffer til produktet er levert på "døren", noe som ikke er så positivt med elbiler :)

Lenke til kommentar

Norge eksporterer strøm om dagen og importerer strøm om natten, dette har med at det er billigere å stenge ned deler av vannkraft-produksjonen om natten og kjøpe overskuddstrøm fra kullkraftverkene i danmark om natten. Så når man lader sin Tesla om natten, så er det ganske sannsynlig at noe av energien kommer fra kullkraft i danmark.

 

Rent budsjettmessig produserer vi ca like mye vannkraft som vi forbruker, bare at vi selger en del utenlands på dagtid.

 

Ca 2% av strømmen vi produserer kommer fra gasskraftverkene på oljeplattformene, disse skal regjeringen nå bruke hundrevis av milliarder på å få bukt med slik at global oppvarming ikke skal skje, politisk tullprat. Teorien om global oppvarming mister kredibilitet hver eneste dag. Lokal forrurensing har man heller ikke med disse gassturbinene som står langt til havs

Lenke til kommentar

Man kjøper Tesla for luksus, kjøreegenskaper og image. Ikke for miljøet. Da hadde man heller dratt på søppelplukking i skjærgården, boikottet regnskog-reduserende varer, handlet på loppemarked etc.

 

Ja, elkraften i Norge er ren selv om forbruk og produksjon ikke er 100% synkront. Overskuddskraft bør forbrukes på et eller annet vis, f.eks ved eksport, fremfor å kastes (tappes utenom turbinene). Underskuddskraft bør selvsagt dekkes av import fremfor å stenge ned deler av landet.

Lenke til kommentar

Man kjøper Tesla for luksus, kjøreegenskaper og image. Ikke for miljøet. Da hadde man heller dratt på søppelplukking i skjærgården, boikottet regnskog-reduserende varer, handlet på loppemarked etc.

 

Ja, elkraften i Norge er ren selv om forbruk og produksjon ikke er 100% synkront. Overskuddskraft bør forbrukes på et eller annet vis, f.eks ved eksport, fremfor å kastes (tappes utenom turbinene). Underskuddskraft bør selvsagt dekkes av import fremfor å stenge ned deler av landet.

Overskuddskraft? Er dette et reelt problem eller skjer det at vannmagasinene er så fulle at de må tappe utenom turbinene? :ohmy:

Lenke til kommentar

Det er et reelt problem men jeg er litt usikker på i hvilken grad. Nasjonalt overskudd varierer med nedbør og forbruk fra år til år og siste 10-15 år har overskuddet vært i gjennomsnitt ca 6%.

 

Nedtapping uten kraftutnyttelse skjer som regel i noen regioner i forbindelse med vårflom og høstregn. Magasinene har egentlig to funksjoner, kraft og flomsikring. For flomsikring er det viktig å ha ledig fyllingskapasitet for ekstreme nedbørsmengder. Lar de for eksempel være å eksportere kraft under vårflommene så risikerer de at dammene blir 100% fulle og dermed må slippe alt påfølgende vann ned vassdraget med store flomskader som følge. Jeg tror det finnes et regelverk om at kraftselskapene skal optimere for noe sånt som minimalt 30% og maksimalt 90% fyllingsgrad (sikkert veldig stedsavhengig). Maksgrensen er for flomsikring og minimumsgrensen er for driftsikkerhet i kraftforsyningen. Samtidig har de grenser for minimal og maksimal vannføring. Det er først når dette regelverket er oppfylt at markedskreftene styrer produksjonen.

 

På våren og høsten eksporterer vi ganske mye. På tørre somre og vintre kan vi importere en hel del. Alt i alt har vi altså et gjennomsnittlig overskudd på ca 6%.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Også kostnader og miljø er viktig. Har du en bil som bruker 1 liter på 5 km, og bensin/diesel koster 13 kroner..og kjører 16000 km i året... koster det ca. 10.000 på 6 år.

 

Med tesla koster det 0 å lade i hurtigladestasjonene

Lenke til kommentar

Også kostnader og miljø er viktig. Har du en bil som bruker 1 liter på 5 km, og bensin/diesel koster 13 kroner..og kjører 16000 km i året... koster det ca. 10.000 på 6 år.

 

Med tesla koster det 0 å lade i hurtigladestasjonene

 

Jeg får en helt annen sum enn deg på den bensinen.

 

16,000 km / 5 km pr liter = 3200 liter pr år

3200 liter á kr 13 = 41,600 kr pr år

 

6 år = 249,600 kr

Lenke til kommentar

Når man får 10 000kr i drivstoffutgifter på 6år med ca 100 000 km kjørt, så bør det vel ringe alarmbjelle om at det har skjedd en feil i kalkulasjonene?

Ja det er jo gjerne knappe 10 fylte drifstofftanker.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med tesla koster det 0 å lade i hurtigladestasjonene

Har hurtigladerne kommet til Norge? Det hadde dem vist, seks stykker. Kun i sør-øst. Dessuten koster det 13.800 ekstra å få hurtiglader på den billigste modellen, så helt gratis er det ikke.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...