Gå til innhold

Ønsker en rask og god PC, men mest mulig lyd løs - noe bedre?

Anbefalte innlegg

Ønsker en rask og god PC, men mest mulig lyd løs.

Hva mener dere om denne? Er det noe som kan opprettholde en god pc, men om det er bedre deler som lager mindre bråk er jeg veldig interessert i hva dere anbefaler.

ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM)

5010064527 AS5-3.5G

79,00 kr 79,00 kr

ASUS Z87-DELUXE Z87 S-1150 ATX

5010744955 Z87-DELUXE

1 875,00 kr 1 875,00 kr

BENQ BL3200PT 32" WIDE TFT LED BLACK

5010790433 9H.LC3LB.QBE

5 709,00 kr 5 709,00 kr

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO RED 2400MHZ (...

5010752482 CMY16GX3M2A2400C11R

1 399,00 kr 1 399,00 kr

CORSAIR RM SERIES 650W GOLD MODULAR PSU

5010752533 CP-9020054-EU

849,00 kr 849,00 kr

FRACTAL DESIGN DEFINE R4 BLACK

5010644187 FD-CA-DEF-R4-BL

722,00 kr 722,00 kr

INTEL CORE I7 4770K 3.5GHZ 8MB S-1150

5010742247 BX80646I74770K

2 390,00 kr 2 390,00 kr

NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3

5010332532 NH-U12P SE2

539,00 kr 539,00 kr

Totalt inkl. moms 13 562,00 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg bytter ut CPU til denne

Intel i7-4790
Klokkefrekvens: 3600 MHz
Antall kjerner: Firekjerne
Sokkel: LGA1150
Prosessorfamilie: Haswell
Prosessorserie: Intel Core i7
Produksjonsteknologi: 22 nm
Hva mener dere?

Rimlig bortkastet å kjøpe så dyrt hovedkort, når denne prosessoren ikke kan overklokkes.

i7-4790K vil være bedre, men om det er verdt å vente på den er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Rammen kommer til å være for høye for CPU kjøleren, så du må se etter low profile Ram. Hva skal du bruke PCen til forresten? Skal du ikke ha skjermkort?

Ok, kanskje finne en større / høyere kjøler?

En stue PC(mer eller mindre lyd løs), med noe video redigering(ikke så mye) og bilde redigering.

Mest internet og film(mvk format i høyeste oppløsning) da.

Tenkte i første omgang prøve det interne skjermkortet.

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Tror jeg bytter ut CPU til denne

Intel i7-4790
Klokkefrekvens: 3600 MHz
Antall kjerner: Firekjerne
Sokkel: LGA1150
Prosessorfamilie: Haswell
Prosessorserie: Intel Core i7
Produksjonsteknologi: 22 nm
Hva mener dere?

Rimlig bortkastet å kjøpe så dyrt hovedkort, når denne prosessoren ikke kan overklokkes.

i7-4790K vil være bedre, men om det er verdt å vente på den er jo en annen sak.

Grunnen for dette h/K er alt som kommer med. Er det noen andre h/k som gir samme ting, men billigere?

Har satt av den penge summen til PC, men om jeg kan få bedre PC for samme penge er jeg mer happy :-)

Lenke til kommentar

Kan ikke finne andre hovedkort, i så fall må du ned på ivybride, siden de ikke er så populære.

USB2 trenger man vel nesten ikke lengere, viktigste er nok å ha usb3 porter.

Det jeg mente er at det er lurere å ha en K veriant på et Z87 hovedkort, ellers blir ikke fortjenesten med et så dyrt hovedkort like stort.

Edit: skjermen er veldig dyr uten å ha så veldig mye borsett fra USB3 porter.

ASUS VG248QE 24" WIDE TFT LED 3D 144HZ BLACK 24" Full HD gaming-skjerm med 1 ms og 144 Hz

Skal du ha noe skjermkort, eller kun intel grafikk?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om du skal bruke grafikken på CPUen, så vil nok AMD være et bedre alternativ slik som denne. Og hvorfor en i7 brikke når du ikke har bruk for den kraften som er i den?

ellers ser det greit ut om du får noen lavere RAM-brikker. Om du velger AMD må du selvføgleig ha et annet HK også.

Endret av bytrollet
Lenke til kommentar

Jeg har og en stue PC med i7.

Kunne ikke falt meg inn i det hele tatt å bygge noe AMD idag.

Det er bra med i7 kraft de få gangene jeg renger det om det være seg video rekoding , vmware gjeste OS , e.l

Det er ikke voldsomt masse å spare (en tusing kanskje , som blir under en tiendel av totalen).

Lenke til kommentar

Jeg har og en stue PC med i7.

Kunne ikke falt meg inn i det hele tatt å bygge noe AMD idag.

Det er bra med i7 kraft de få gangene jeg renger det om det være seg video rekoding , vmware gjeste OS , e.l

Det er ikke voldsomt masse å spare (en tusing kanskje , som blir under en tiendel av totalen).

Men bruker du et eget skjermkort? Og hvorfor bruke en I7 i en stuePC? er ikke det litt som å kjøpe en Ferrari for å hente posten? Jeg tror ikke du vil merke noen forskjell på en I7 og en AMD 7850 til det bruket som TS ser for seg. Jeg skrev AMD siden den har en langt bedre grafikkløsning kontra Intel.

Men om jeg skulle velge selv så hadde jeg sikkert satset på et i5-4570S sammen med et mini itx Z97 HK (med Wi-fi og bluetooth) og et r7 260X skjermkort og så satt det inn i et Corsair 250D kabinett. men det er meg da. Og da ville jeg hatt muligheten til å dra et spill nå og da.

Lenke til kommentar

Hva legger "du" i begrepet STUE PC.

Er ikke virtualisering og video noe man bruker en pc som tilfeldigvis kan stå i stua til.

Den kan da nyttegjøres av alle familiemedlemmer .

Når alle i familien har slappe laptoper/mobiler/nettbrett må jeg ha minst en slik. Og siden jeg er far i huset blir den i stua - aka stue pc (jeg har ikke eget arbeidsrom).

Jeg har hatt min del av treige & slappe PCer fra 90 tallet og oppover , så om jeg velger å ha i7 i allround PC så er det et veloverveid valg basert på erfaringer og behov (sporadisk eller ei).

Og jeg har en følelse av at trådstarter mener noe av det samme (kanskje).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kan ikke finne andre hovedkort, i så fall må du ned på ivybride, siden de ikke er så populære.

Det jeg mente er at det er lurere å ha en K veriant på et Z87 hovedkort, ellers blir ikke fortjenesten med et så dyrt hovedkort like stort.

ASUS VG248QE 24" WIDE TFT LED 3D 144HZ BLACK 24" Full HD gaming-skjerm med 1 ms og 144 Hz

Siden TS ikke nevner noe om gaming, så ville jeg ikke gått for et TN panel siden de har litt blassere farger.

Ville nok kanskje gått for I7 4770K som holder i massevis til redigering. Bruker du 8 timer om dagen kan du kanskje tjene inn litt tid med å gå for en bedre prossesor, men til hobby bruk holder 4770K i massevis.

Lenke til kommentar

Hva legger "du" i begrepet STUE PC.

Er ikke virtualisering og video noe man bruker en pc som tilfeldigvis kan stå i stua til.

Den kan da nyttegjøres av alle familiemedlemmer .

Når alle i familien har slappe laptoper/mobiler/nettbrett må jeg ha minst en slik. Og siden jeg er far i huset blir den i stua - aka stue pc (jeg har ikke eget arbeidsrom).

Jeg har hatt min del av treige & slappe PCer fra 90 tallet og oppover , så om jeg velger å ha i7 i allround PC så er det et veloverveid valg basert på erfaringer og behov (sporadisk eller ei).

Og jeg har en følelse av at trådstarter mener noe av det samme (kanskje).

Jeg mener vel det samme som deg med STUE PC. Men mener at det ikke er nødvendig med en i7 CPU i en stue PC om man vil spare noen kroner. En i7 CPU er marginalt raskere en i5 på de fleste ting ifølge denne testen.

Og det er vel litt feil å sammenligne CPU fra 90-tallet med det som er nå? (ok, litt satt på spissen der)

min mening er fortsatt at det holder lenge med en i5 CPU i en stuePC. Den sparte tusenlappen kan TS heller bruke på et dedikert skjermkort for å ha muligheten til å ratte litt på spill.

Lenke til kommentar

@Bytrollet.

Jeg sammenlikner ikke noen cpuer med nittitallet (du leser feil) .Bare det at jeg har hatt mine valg av "ikke topp modeller" og levd med trege systemer fra mange år tilbake til nyere tid.

Den testen du linker til hos hw er forresten ikke helt komplett.

Mangler virtualisering/vmware tester der og man ønsker flest mulige tråder samt støtte for både vt-d og vt-x for å kjøre smooth så mange gjester som mulig samtidig (som jeg bla driver med).

Så nå er du på i5 i anbefalingen og ikke A10 7850K Black Edition ...

K prosessor er dessuten ikke riktig valg heller om man skal ha "stue PC" med virtualiserings oppgaver da k modell mangler virtualized i/o.

Og man "må ikke" velge en k prosessor om man har et z brikkesett , det er det brikkesettet med mest features og topp kortene (z) fra produsentene er bedre utstyrt og kanskje mere robuste enn budsjett modeller.

Lenke til kommentar

Ønsker en rask og god PC, men mest mulig lyd løs.
Hva mener dere om denne? Er det noe som kan opprettholde en god pc, men om det er bedre deler som lager mindre bråk er jeg veldig interessert i hva dere anbefaler.

Hvis du vil ha mer for pengene kan du vurdere i5-4670, som er nesten like bra men mangler HyperThreading.

Jeg ville definitivt slengt inn et greit skjermkort, om ikke annet ett GeForce 750. Det rimer ikke med en rask maskin til 13.5k med integrert grafikk, og enhver maskin som skal brukes i timesvis bør være rask og responsiv. Derfor ville ikke jeg funnet på å bruke integrert grafikk, og spesielt til bilde- og videoredigering, samt videoavspilling er et dedikert skjermkort klart å foretrekke. Hvis du ikke vil ha en maskin som "småhakker" så kjøper du dedikert skjermkort.

Forøvrig, om du vil ha en herlig arbeidsmaskin så går du for i7-4930K, forskjellen er godt merkbar i tyngre oppgaver.

Om du skal bruke grafikken på CPUen, så vil nok AMD være et bedre alternativ slik som denne. Og hvorfor en i7 brikke når du ikke har bruk for den kraften som er i den?

ellers ser det greit ut om du får noen lavere RAM-brikker. Om du velger AMD må du selvføgleig ha et annet HK også.

Den APUen er veldig svak sammenlignet med en firekjerne fra Intel. Denne APUen er sammenlignbar med en dobbelkjerne fra Intel, og ingen som vil ha en grei kontor-PC kjøper noe sånt.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

K prosessor er dessuten ikke riktig valg heller om man skal ha "stue PC" med virtualiserings oppgaver da k modell mangler virtualized i/o.

Og man "må ikke" velge en k prosessor om man har et z brikkesett , det er det brikkesettet med mest features og topp kortene (z) fra produsentene er bedre utstyrt og kanskje mere robuste enn budsjett modeller.

Dette ante jeg ikke! Ser jo at 4930k støtter det, og er jo en K-prosessor, men du mente nok sikkert til sokkel 1150.

Men hvordan vil denne mangelen være for de som skal ha virtualisering. Har sett på det, så vidt, og kan ikke si jeg er særlig stødig, og har ikke snøring på hva forskjellen på disse andre funksjonene gjør (annet enn VT-x (VT-d?)), noen anelse?

Lenke til kommentar

Dette ante jeg ikke! Ser jo at 4930k støtter det, og er jo en K-prosessor, men du mente nok sikkert til sokkel 1150.

Men hvordan vil denne mangelen være for de som skal ha virtualisering. Har sett på det, så vidt, og kan ikke si jeg er særlig stødig, og har ikke snøring på hva forskjellen på disse andre funksjonene gjør (annet enn VT-x (VT-d?)), noen anelse?

Haha , ja jeg sitter å skriver på tablet og dette er et nokså stort emne. Og jeg har ingen mastergrad i emnet.

vt-d og vt-x gir kort sagt økt ytelse og bedret ressurs utnyttelse.

Vt-d er direkte rettet til i/o,dma,IRQ samt mulighet til direkte allokering av pci enheter uten emulering i vm's gjennom hypervisoren.

Masse guides og white papers å lese hos intel. Søk på "intel virtualization" i developer sidene.

Kjøres noen av mine server2012 eller Windows 7/8 i fullskjerm console er det faktisk folk på besøk som ikke skjønner at de er virtuelle.

SSD brukes selvfølgelig som lager for vmdk filene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kjære vene, TS skal bruke den til Internett og film. Trenger TS da en i7 CPU siden han ikke vil bruke så mye penger på en slik PC? Jeg refererer til en i5 CPU siden jeg ville valgt en slik om jeg skulle kjøpe til en slik bruk. Se post 10 litt lengre opp.

Jeg skriver ikke at AMD er det beste, men den integrerte grafikk løsningen er bedre en Intel sin.

Lenke til kommentar

Takker for mye svar, kjekk og lærerik lesing :-)

Grunnen for jeg kaller det stue PC er at jeg er litt var for ulyder & støy, og har PCen rett på min side ved pulten. Gutte rommet :-)
Og valget av denne tven var pga størrelsen og USB3 i skjermen. Skal og bruke denne til PS4 spilling(ca 30% PS4 / 70% PC bruk).
Ja vet at det ikke er den beste skjermen, men hvor gale kan det være?
PC spill blir det ikke så mye til.
Siden det er USB3 i skjermen kan jeg sette PCen litt lenger vekk = mindre støy.
Skjermkortet jeg har tenkt på om interne skjermkortet ikke er godt nok er:
ASUS GeForce GT 640 2GB DirectCU Silent PCI-Express 3.0, DDR3, DL-DVI-D, DL-DVI-D, native-HDMI
i5 vs i7
Det er jo ikke store forskjellen i pris da?
CPU i7-4930K blir allfor dyr 4300kr+
@LMH1, hva mener du her?
Hva er K variant av h/k da?
@bytrollet
Jeg har hatt amd(cpu & skjermkort) tidligere, og av en eller annen grunn vil jeg ikke ha det igjen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...