Bjerknez Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Jeg har solgt rubbel og bit av kamerautstyr da jeg kun trenger et enkelt kompaktkamera. Skal på MC turer i sommer og da vil jeg ikke kjøre rundt med dyrt kamerautstyr i ulåste ryggsekker og sidelommer etc. Maks pris bør være rundt 3.000,- og her er minstekravene mine: - Bildekvalitet scorer høyt (til prisen) - Ikke så veldig stort. Bør gå ned i en over middels skjortelomme. - GPS. Det bør være innebygget GPS som viser hvor bildene er tatt etter importering. - Robust og lite - Mulighet for RAW er et pluss, men ikke et absolutt krav - Zoom er ikke viktig i det hele tatt. Kommer kun til å bruke det rundt "normalzoom" området (~35mm) - Lysstyrke er ikke veldig viktig heller, men rundt f/2.8 i vidvinkelområdet bør være et minimum. Egentlig så passer et Canon S120 perfekt, men det mangler GPS. Det kan sikkert linkes til iPhone og bruke GPS'en derfra, men har for meg at det fort kan bli problemer med "connection" og fomling rundt dette...? Noen som kan komme med noen forslag? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Mangler GPS, men Sony RX100 ser ut til å være et spesielt bra kamera. Hadde tenkt å si Panasonic Lumix LX7 (mangler også GPS), men Sony'en ser ut til å ha en bedre sensor. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Ja, jeg ser kravet om GPS ødelegger litt... RX100/Canon S120 er gode kandidater. RX100 II har jo alt jeg ønsker, men koster latterlige 6.000,- (litt i underkant) og det må jeg jaggu si det ikke er verdt. På den annen side så må man vel ta med i betraktningen at jeg med stor sannsynlighet ikke kommer til å ha kamerate til det avgår med døden og da er gjenkjøpsverdi også noe man bør tenke på kanskje...? Nå skal ikke jeg bli alt for økonomisk her for målet mitt er ikke å tjene penger på dette, men uansett hvor mye jeg prøver så klarer jeg ikke å argumentere for å gi nesten 6-lapper for RX100 II. 2.500,- mer enn RX100. Hva er egentlig forskjellen på disse to? Enten må det bli et kamera ala RX100/RX100 II/S120 eller så gir jeg litt blaffen og klinker til med et billig Ixus kamera til 1.400,-. Jeg er liksom ikke så veldig interresert lenger og det er liksom selve dokumentasjonen av reisen som er viktig... Ikke lett detta... selv om jeg vet sån noenlunde hvor landet ligger... Kom gjerne med alternativer i prisleie rundt 3.000,- fra Olympus/Panasonic. Disse merkene har jeg ikke all verdens peiling på. Tomsi42 har vel god erfaring med disse kanskje? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Ser ingen grunn til å velge RX100 II fremfor RX100. http://snapsort.com/compare/Sony-Cyber-shot-RX100-II-vs-Sony-Cybershot-DSC-RX100/specs Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Får du tak i et gammelt/brukt Canon S100 så får du fulltreff på alle punkter, inkludert innebygget GPS. Det er riktignok ikke så kjapt som S120, og RX100 gir kanskje litt bedre bilder. 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Skal man bruke et billig kompaktkamera i disse dager så er det bedre å bruke telefonen. De nye telefonene gir bedre bilder men mangler som oftest zoom. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Skal man bruke et billig kompaktkamera i disse dager så er det bedre å bruke telefonen. De nye telefonene gir bedre bilder men mangler som oftest zoom. Dette er jo bare tull... Et Canon S100 eller lignende kamera overgår et mobilkamera på alle områder med ganske god margin. 5 Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Canon EOS M med 22mm objektiv f/2 er ikke så dumt. Det er kanskje en tanke større enn at du vil ha det i en skjortelomme, men en vanlig jakkelomme går uproblematisk. Det mangler GPS. Bildekvaliteten er generelt sett veldig god - på høyde med Canons øvrige APS-C sensorer, med mulig unntak for 70D. Objektivet vil jeg skarphetsmessig sammenligne med Canon 50mm f/1.4 - da uten at jeg har gjort noen direkte sammenligninger. Det er i allefall svært skarpt fra f/4, og absolutt akseptabelt fra f/2. Jeg kjøpte brukt, og fikk med nevnte kamera og objektiv, det veldig gode zoom-objektivet (18-55IS), minnekort, samt adapter til andre Canon-objektiver, for kr 2500. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Skal man bruke et billig kompaktkamera i disse dager så er det bedre å bruke telefonen. De nye telefonene gir bedre bilder men mangler som oftest zoom. Dette er jo bare tull... Et Canon S100 eller lignende kamera overgår et mobilkamera på alle områder med ganske god margin. "klinker til med et billig Ixus kamera" Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2014 Jeg vet ikke hvilken telefon du har, men et dedikert kompaktkamera av et kjent merke vil uansett knuse en mobiltelefon. Jeg har vertfall så langt ikke blitt imponert over fotoegenskapene til iPhone 5 elelr noen annen mobiltelefon jeg har hatt. Jeg sier ikke at et Ixus kamera drar skinnet av pølsa heller, men at det er verdt å bruke drøye 1000-lappen på et slikt kamera fremfor å bruke mobiltelefonen er jeg overbevist om. Madammen har et Ixus 240 HS og det tar langt bedre bilder enn min iPhone 5. Uansett så er både mobilkamera og billige kompakter kun beregnet for bruk i dagslys. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Jeg vet ikke hvilken telefon du har, men et dedikert kompaktkamera av et kjent merke vil uansett knuse en mobiltelefon. Jeg har vertfall så langt ikke blitt imponert over fotoegenskapene til iPhone 5 elelr noen annen mobiltelefon jeg har hatt. Jeg sier ikke at et Ixus kamera drar skinnet av pølsa heller, men at det er verdt å bruke drøye 1000-lappen på et slikt kamera fremfor å bruke mobiltelefonen er jeg overbevist om. Madammen har et Ixus 240 HS og det tar langt bedre bilder enn min iPhone 5. Uansett så er både mobilkamera og billige kompakter kun beregnet for bruk i dagslys. "Jeg er liksom ikke så veldig interresert lenger og det er liksom selve dokumentasjonen av reisen som er viktig..." Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Hvis du slår på GPS logging i telefonen (via et dedikert program) og logger til en dedikert fil, så er det enkelt å knytte GPS loggen til bildene i Lightroom. Det virker på meg som om at det er færre kameraer med GPS nå enn for noen år siden. Grunnen er nok at det er såpass mange andre enheter som har GPS og så snakker kamera med de via wifi. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Har blitt ipset om Pentax MX-1... Ser meget lovende ut egentlig... Meget bra lysstyrke, robust design, gode omtaler (så langt jeg har sett) og det koster UNDER 3.000,-(!!)? Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
boff1 Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Har blitt ipset om Pentax MX-1... Ser meget lovende ut egentlig... Meget bra lysstyrke, robust design, gode omtaler (så langt jeg har sett) og det koster UNDER 3.000,-(!!)? Noen som har erfaring med dette? Da bør du også se på Olympus zx-2 som har en del felles med mx-1 (optikk). Kan nå fåes til under 2500,- Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Crap!! Enda et kamera å ta med i betraktningen Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 Canon G15 er litt tykk og uten GPS, men prisen er under kr 2500. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Jamman ble det ikke en RX100 II gitt Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 14. mai 2014 Del Skrevet 14. mai 2014 "Maks pris bør være rundt 3.000,-" Gratulerer! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Jeg skrev "bør" være og "rundt" 3.000,- Takk for det 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2014 Noen testshoots fra i kveld med RX100 II: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå