Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage døråpning i vegg.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lenge tenkt tanken på å ta hull i en vegg inn til et soverom. Det er for tiden en skyvedør inn til rommet. Ønsker å kle den igjen slik at jeg kan ta hull for en dør på en annen vegg inn til rommet.

Problemet mitt er todelt, for det første er jeg usikker på dette med bærevegger i en blokk(5etasjer). Hvordan er det egentlig med det? Det er bygget på betongelement, og for meg ser det ut som en lettvegg med gipsplater utenpå.

Det andre som siste problemet er at jeg tror det er elektrisk innenfor den veggen. Når jeg ser stikkontakter på hver side av der jeg ønsker døren. En kontakt på innsiden av rommet og en på utsiden mot gangen. Hva gjør jeg med det?

Mvh,

Hanssennord

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er en veldig stor leilighet i betongblokk, kan du stort sett anta at bæringen er i betongvegger mellom leilighetene. Treffer du på søyler av stål eller betong inni en gipsvegg, er det også bæring. Men du bør gjerne sjekke med borettslag eller sameie om hvordan bygget er konstruert, og de har noen innvendinger mot det du skal gjøre.

Elektriske ledninger får du en elektriker til å flytte. Du kan ta av platene på veggen så du ser hva som er inni, dersom det går kabel tvers over der du skal ha døra så får du elektrikeren til å legge kabelen opp langs der du skal ha dørkarmen, over døra, og ned igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom det er kjøkken eller bad i nærheten, bør du også sjekke at det ikke er vannrør før du ev. sager. Dersom det er gips, kan du skjære ut det feltet hvor du vil sette inn døren, uten å skade noe på innsiden. Du må regne med å flytte en stender for å få inn døren, disse har vanligvis 60 cm c/c avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...