Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil stått i et år-nye bremser!


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 2003 Focus som har stått i et år. Bremsene satt da godt fastrustet så jeg jokket den i gang.

 

Bremseskiver og klosser var nye like før bilen ble parkert.

 

Nå lugger bremsene ved nedbremsing, virker som abs pumper kontinuerlig. Har ikke kjørt lenger en en km. med bilen i og med at det ikke er skilt på den.

 

Det er skiver foran og tromler bak og håndbrekket funger greit. Regner med at er foran som er problemet.

 

Nå lurer jeg på om det hjelper å kjøre litt lenger eller må jeg bytte skiver på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv deg frem. Kjør litt "kenguru" med pådrag og middels kraftige oppbremsinger slik at du får slitt vekk det øverste belegget og får litt varme i de.

 

Hvis det rister når du bremser er det sannsynligvis kast i skivene.

Er det skrikelyder kan det være rust eller småstein

Lenke til kommentar

Ristingen du opplever kommer antageligvis på grunn av at skivene ikke har vært skrubbet rene det siste året. Rust og matrialmigrasjon fra klossene kan gjøre såpass stor påvirkning på skivene at du ikke klarer å kjøre det rent igjen, ikke uten å bruke mer i drivstoff og klosser enn det koster for nye skiver i alle fall. Hvor langt det har gått er umulig for noen her å si.

Lenke til kommentar

Hvis kvaliteten på bremseskivene/klossene på Focus er like dårlig som på Transit Connect ville jeg ha valgt uorginale deler om du må bytte. På min 2003 Transit Connect kunne de ruste så mye over natten at det ble skrapelyder ved første oppbremsing. Stod den i ro i en uke om høsten når det regnet hver dag hadde hjulene nesten rustet fast og kunne løsne med et smell ved igangkjøring.

 

Skiver og klosser ble byttet med nye originaldeler første gang ved 60 000 km. Ved 120 000 var de klar for å byttes igjen. Da solgte jeg bilen. Til sammenligning har den andre bilen min av et helt annet merke nå passert 140 000 km og har fortsatt de samme klossene og skivene som når den var ny. Det finnes ikke antydning til rust og jeg har hatt samme kjørestil på begge bilene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skiver og klosser ble byttet med nye originaldeler første gang ved 60 000 km. Ved 120 000 var de klar for å byttes igjen. Da solgte jeg bilen. Til sammenligning har den andre bilen min av et helt annet merke nå passert 140 000 km og har fortsatt de samme klossene og skivene som når den var ny. Det finnes ikke antydning til rust og jeg har hatt samme kjørestil på begge bilene.

Stor forskjell fra bil til bil. Har hatt 2 Opel Astra G, på begge disse ble klosser og skiver foran byttet for første gang etter 125-150.000 km, tromlene bak holdt ca 200.000. Kjøpte en MB B-klasse etter disse, og her måtte klosser og skiver foran byttes ca hver 50.000 km, og bremsene bak holdt ca 100. Har nå en Audi A3, kjørt ca 60.000, og her er skiver og klosser under halvslitt, så de holder nok 100-120.000 på den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...