Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 God dag.Jeg har spørsmål om hvor lovlig det er å laste ned filmer og musikk fra Torrent aplikasjoner og sånn. Jeg spørrer fordi jeg kom til norge siste sommer og er ikke godt skjent med landets lovene. jeg har hørt et par ting og skal skrive dem her.-I våres bygg var det en mann som lastet ned noe fra p2p side og alle fikk brev forran leiligheten om at hvis det skjer igen så får ingen internet og noe om fengsel. -Politiekvinne så at det er OK å laste det ned så lenge du "seed" ikke etter eller prøver å spre den. Jeg vil da vet hvilken av dise er rikitg eller hvis begge er feil, så hva er det som Norges lov sier om å laste ned rettighetett(copyrighted) material.Undskyld for dårlig norsk, jeg går på kursk og prøver å lære seg mer. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Det er ulovlig å laste ned/opp. http://www.tu.no/it/2013/11/06/na-starter-piratjakten-i-norge EDIT: Litt mer skremselspropaganda http://www.itavisen.no/nyheter/n-b-r-du-ikke-laste-ned-ulovlig-lenger-73909 Du spør HVOR ulovlig det er? Kommer nok helt ann på hva/hvor mye du laster ned. Endret 12. mai 2014 av Nickless 1 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Å bruke torrent er 100% lovlig. Det hele spørs HVA du driver å laste ned og seede, f.eks å laste ned kopibeskyttet filmer, software osv er jo naturligvis ulovlig. Teknologien med torrent er ikke ulovlig i segselv. Endret 12. mai 2014 av AvidGamer 5 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Dersom du laster ned noe med kopibeskytelse er det ulovlig, torrent i seg selv er ikke ulovlig, men dersom det bare hadde vært det lovlige som var tilgjengelig hadde det nok vært litt begrenset utbredelse. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 -I våres bygg var det en mann som lastet ned noe fra p2p side og alle fikk brev forran leiligheten om at hvis det skjer igen så får ingen internet og noe om fengsel. -Politiekvinne så at det er OK å laste det ned så lenge du "seed" ikke etter eller prøver å spre den. 1. Det er i så fall eieren av internett-linjen som må stå ansvarlig dersom du/dere blir "tatt" for å laste opp/ned ulovlig. Det er forøvrig mange som får advarsel, men vi har vel tilgode å se rettssaker i norge der "hverdagspirater" blir tatt. 2. Du minsker selvsagt faren for å bli tatt betraktelig dersom du bare laster ned, men aldri opp (seeder). Det ble vel uttalt fra advokater etc. at det først og fremst er de som laster opp (seeder) MYE som de ønsker å ta, samt de som eventuelt gjør materialet tilgjengelig i utgangspunktet (de som laster opp den første kopien). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå