Gå til innhold

Får ikke sett på harddisker, "Not Authorized"

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Debian, kjører LXDE skrivebord og har 3 harddisker i maskinen, en med OS på og 2 som er tomme, de som er tom har jeg formatert til HFS+ ved hjelp av GParted, men når jeg trykker på de i file manager så får jeg beskjeden "Not Authorized"

Er det fordi jeg ikke er root? Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg setter egentlig opp en ownCloud server og var forsåvidt usikker på hvilket filsystem jeg ville bruke.

Maskinen er av ymse nye og gamle deler, så jeg ser for meg et scenario der noe hardware dør og jeg må ta diskene ut og tømme de\flytte filer, og hovedmaskinen min er Mac, så da vet jeg at filsystemet er supert. Bruker forøvrig en HDD-dock til slikt.

Hvis du har en annen anbefaling så bare kom med den :) Hvordan er EXT4 i OSX?

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd å partisjonere begge diskene med GParted i forskjellige filsystemer så har jeg mye trøbbel med at de ikke vil mounte, men jeg gikk inn i "Disk-Manager" og valgte Enable på begge to, og da har alt vært i skjønneste orden egentlig.

Hvilket filsystem er greit for en slik server egentlig? Vil at OSX skal kunne lese de også.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd å partisjonere begge diskene med GParted i forskjellige filsystemer så har jeg mye trøbbel med at de ikke vil mounte, men jeg gikk inn i "Disk-Manager" og valgte Enable på begge to, og da har alt vært i skjønneste orden egentlig.

Hvilket filsystem er greit for en slik server egentlig? Vil at OSX skal kunne lese de også.

Ville vel heller stilt spørsmålet slik:

"Hvilke filsystemer er det mulig å få til å fungere i OSX også?" istedet for å tvinge et Mac filsystem over i en Linux maskin.

Uten at jeg har sjekket opp, skal det vel være mulig å få f.eks Ext4 til å fungere under Mac både med lese og skrivetilgang, mulig du må bruke f.eks Paragon.

Lenke til kommentar

Dessverre støtter ikke OS X skriving til NTFS ut av boksen, noe som mildt sagt er merkelig. FAT32 er fortsatt eneste filsystem som er støttet ut av boksen på Windows, OS X og Linux. Håpløst. Fungerer jo greit om man ikke skal lagre større filer enn 4 GB, men...

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Dessverre støtter ikke OS X skriving til NTFS ut av boksen, noe som mildt sagt er merkelig. FAT32 er fortsatt eneste filsystem som er støttet ut av boksen på Windows, OS X og Linux. Håpløst. Fungerer jo greit om man ikke skal lagre større filer enn 4 GB, men...

Faktisk gjør OSX dette, men du må enable dette via terminal.

Mener at dette ble gjort slik grunnet rettigheter eller lignende.

Finne UUID:

diskutil info /Volumes/DRIVENAME | grep UUID

Deretter:

sudo echo "UUID=ENTER_UUID_HERE none ntfs rw,auto,nobrowse" >> /etc/fstab
Lenke til kommentar

og hovedmaskinen min er Mac, så da vet jeg at filsystemet er supert.

Dette er kanskje det morsomste som er postet her hittil i år.

Hehe, formulerte meg nok litt snodig, prøvde bare å si at Apple´s eget filsystem vil nok funke ganske bra i OSX, men det er ikke dermed sagt at det er et awesome filsystem ;)

exFAT er vel ikke i utgangspunktet støttet i Linux siden det er et Windows system?

Det er vel like dumt som å si at Fat32 og NTFS ikke er støttet i linux.

Tja, joo, forsåvidt har du vel egentlig rett. Var vel bare på utkikk etter noe som kunne brukes i både Linux og OSX uten dilldall, men jeg vil nok få lest diskene uansett hva jeg velger, uansett så er det bare til nød, så jeg tror jeg overlever.

Lenke til kommentar

Bruk et filsystem som funker best mulig for det OS-et du bruker til daglig. Skulle det oppstå problemer så krysser du den broen når du kommer til den. Er ikke noe i veien for å boote fra en minnepenn el. for å hente ut filene fra en docket harddisk den ene gangen du trenger det.

Skal du ha flere disker i serveren din ville jeg anbefalt å kikke på btrfs :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...