€tt@n Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Hei allesammen, Jeg holder på å bygge om et tørkloft over til en leilighet. I den forbindelse ønsker jeg å sette eller i hvertfall tilrettelegge for en god lydløsning både for tv'en i form av surround anlegg samt høytaler på bad, sov.rom og takterassen. Loftsleiligheten blir ikke så stor (p.rom 41kvm / ca 60kvm gulvareal). Jeg har aldri hatt noen form av surround anlegg og er ellers veldig fersk når det kommer til lyd. Tenkte derfor å høre her om litt rådgivning i forhold til hva slags løsninger som finnes. Sett litt på Sonos, men også på Samsung Shape M serien. Til tv'en tenker jeg å kjøre 5.1 med veggmonterte høytalere bak (kanskje også foran), ute på terrassen tenker jeg ihvertfall minimum 1 høytaler, helst 2 som er montert oppe i hvert hjørne, sov. rom tenker jeg 1 høytaler og det samme på badet. Nå har jeg mulighet for å legge opp kabler og slikt litt smart i gulv/vegger så om det er bedre/billigere å gjøre det kablet ønsker jeg veldig gjerne tips rundt det også. Vedlagt finner dere tegning over hvordan loftet vil bli innredet. De gule prikkene jeg har tegnet inn vil være der jeg har tenkt meg å plassere høytalere, blå strek er tv'en. Takker på forhånd for alle nyttige innspill og tips. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 For lyd til de andre rommene, kjør Sonos. Ikke noe vits i å kødde med noe som fungerer dårligere. Sonos er og blir beste løsning for multiromslyd. Man kan enkelt spille samme over alt, eller forskjellig. Sonos Play-1 er perfekt for badet. Soverommet kan du vurdere hvor mye lyd du ønsker og gå fpr 1,3 eller 5 versjonen. Alt disse trenger er 230v strøm, så har de selv trådløst nett som leverer lyd. En av komponentene trenger kablet nett for å koble sammen ditt trådløse nett (for styring fra smarttelefon eller tab) og Sonos komponentene. Har du ikke mulighet til dette hvor du plasser er en av dem, så har de Bridgen som fikser dette i stedet. Siden ingen av dem er vann og fukt tette, så ville jeg her anbefalt Amp versjonen som du setter inne, og monterer noen utehøyttalere på terrasen. Sonos har også en hjemmekino løsning, med surround og sub. Men vil egentlig ikke anbefale dette. Den har kun 1 digital inngang, slik at TVen må bli huben for alle signaler. Ingen TVer sender surround signalet videre, slik at man da kun sitter igjen med stereo. Så her anbefales det heller en skikkelig receiver. Og siden du har mulighet til å legge kabler så er dette beste løsning. Sonos kan da kobles til denne med deres Connect versjon. Bakhøyttalere krever ikke så veldig mye. Surround.no har ett par typer fra Dynavoice som er skrå, slik at de vinkles mot der man sitter. De fås også i både sort og hvit farge. Disse er billige, men funker bra for surround. De er faktisk så billige, og gode til prisen at jeg ville anbefalt deg å kjørt 7.1 med dem. Da med 4 surround høyttalere bak. De gule du har satt som surround blir da "surround back", og du kan montere 2 stk på hver side av sofaen, så langt ut som veggen mot kjøkkenet tillater der, og sette "surround her" da får du en enda bedre surround opplevelse av film. Har selv 4 høyttalere bak, og skal aldri ha mindre igjen. Front og senter er det viktigere at man har større kvalitet på. Det å feste disse på vegg gjør ingenting, så lenge høyttalerene er laget for det. Gjorde dette for en kompis, med noen typer som Lsound.no har. Han er meget godt fornøyd med dette. Det viktige med plassering av fronter på vegg, er at de ikke blir plassert helt inntil TVen, da blir det litt trangt mellom dem, og man mister dybden i lydbildet. Det ideelle sies at man skal ha lik av stand mellom frontene som man sitter unna hver av dem. Altså en perfekt trekant. Det er ikke alltid praktisk, men jo nærmere jo bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå