Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil til mamma

Anbefalte innlegg

Hei

Mamma skal ha ny bil. Ser ut som SUV er mest aktuelt.

De viktigste behovene bilen bør dekke er

- God bagasjeplass (skal ha 2 barnestoler for barnebarn, og ellers bra med plass til bagasje for hytteturer)

- Høy bakkeklarning (humpete hyttevei/gårdsvei)

- 4 hjulstrekker (Nord-Norge, mye snø/slaps, dårlige veier)

Ellers

- Pris 250-350 tusen

- Gjerne automatgir, men ikke et must

- Gjerne 2010-2012 modell, ikke helt ny da prisen vel blir litt for høy hvis man skal ha kvalitet.

- Vil ha en viss nybilfølelse, men oppgraderer fra en gammel Mitsubishi Lancer 95-modell så det vil vel være en merkbar positiv opplevelse med nyere bil uansett.

Det blir ikke snakk om mange km per år her, 5000-10000 km/ år, og bilen skal sannsynligvis eies i lang tid fremmover, så verditap er ikke så veldig aktuell problemstilling. Forutenom hytteturer blir det korte turer i by på 3-4 km + en sjelden langtur i ny og ne.

Har jo lest litt på tester i VG, DB osv, og sett mye skryt av de fleste SUVene. De vi har sett på (I Stavanger) er Hyundai ix35 2011, VW Tiguan 2011, Honda CRV, Mitsubishi Outlander, m.m. Ser jo kliss like ut for et utrent biløye, og testene tilsier ikke at det er veldig stor forskjell på bilene heller.

Forhandleren for VW sa jo at det som gjerne skilte den fra konkurrentene var at den scorer bra i sikkerhetstester. Hyundai var jo en del billigere enn konkurrentene, men testene jeg har lest sier den er litt ukomfortabel å kjøre over humper, men ellers var det ikke store ulemper med den. En kollega nevnte at det gikk an å kjøpe en eldre modell av Volvo XC70, som er ganske høy, og har god bagasjeplass, men eldre bil med mer km stand betyr vel mer reparasjoner og mindre nybilfølelse.

Vet dere om noen SUVer dere synes kan passe? Noen dere har selv som dere vil skryte veldig av? Noen merker dere synes man hvertfall bør styre unna?

Det er vanskelig å bestemme seg for noe her, vil jo ikke kjøpe "katta i sekken", eller unødvendig bruke 50.000-100.000 for meget.

mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Angående kjøreegenskaper så må enn nesten prøve selv, folk setter pris på div. forskjellig.

Forøvrig har vel en del av de nevnte bilene ikke skikkelig firehjulsdrift (ikke lik kraftfordeling foran og bak), kan jo være noe å være observant på da det gjør som regel et utslag på glatta.

Subaru Forester er et godt forslag, men hadde styrt unna de med bensin om drivstoff forbruket er relevant.

Lenke til kommentar

Subaru Forester er aktuelt. En god bil til dette formålet.

309000kr, 33000km, Aut 150Hk, 2010mod, Bensin

http://www.finn.no/48255025

350000kr, 16000km, Aut 150Hk, 2012mod, Bensin http://www.finn.no/47782482

306000kr, 33000km, Manuell 147Hk, 2011mod, Diesel

http://www.finn.no/47872779

...for å nevne noen. :)

Til syvende og sist er det smak og behag som gjelder. Prøv biler før du kjøper. :)

Endret av KontorPult
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Subaru Forester er et godt forslag, men hadde styrt unna de med bensin om drivstoff forbruket er relevant.

Med 5-10.000 km/år er bensinmotor det beste valget for de fleste.

Lenke til kommentar

Om bilen skal brukes til mye småkjøring, er bensin svaret.

Om bilen skal brukes til mye langkjøring, er diesel svaret.

Ut fra det du skriver, tror jeg bensin er det beste valget. Om man bruker nyere dieselbiler for mye til småkjøring, ender det med at dieselpartikkelfilteret begynner å skape seg.

Har dere vurdert Mitsubishi ASX eller Toyota RAV4? ASX er generelt sett litt vanskelig å få tak i brukt som bensinbil. Honda CRV har jeg hørt litt stygt om, de er visst ikke av beste kvalitet. Ellers vil jeg støtte forslaget om Forrester. Det er slitesterke og gode biler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk folkens, dere er kjempemessig. Jeg biter meg merke i Subaru da - og bensin + automat, skal prøve å få prøvekjørt noen borti høgget her på Sola, hvor det er forhandler.

Toyota RAV virker også lovende - men er jammen vanskelig å få has på i den prisklassen, virker populære. Lite sånne i Rogaland. Jeg er på utkikk etter den og om den dukker opp. ASX virker litt mindre i størrelse eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om bilen skal brukes til mye småkjøring, er bensin svaret.

Om bilen skal brukes til mye langkjøring, er diesel svaret.

Ut fra det du skriver, tror jeg bensin er det beste valget. Om man bruker nyere dieselbiler for mye til småkjøring, ender det med at dieselpartikkelfilteret begynner å skape seg.

Enig, fikk ikke med meg hele teksten til TS visstnok.

Bensin er absolutt veien å gå, med mindre man skal ha motorvarmer.

Lenke til kommentar

Mitsubishi ASX er en av de aller kjipeste bilene jeg noen gang har kjørt. Rent personlig ville jeg styrt lett forbi den. Subaru Forester hadde jeg absolutt tatt med på lista over aktuelle kandidater. Om komforten er god nok er i hvert fall drivverket godt nok. Solid og velprøvd.

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering. Bet meg merke i hva dere sa som sagt. Har hatt problemer med å finne Subaruer med bensin/automat i rett aldersklasse - i nærområdet her nede eller Nordland. Men er ikke noe hastesak sånn sett. Har prøvekjørt en RAV4 2011 med automat/bensin som var fin + god å kjøre,

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48385398&searchclickthrough=true

men manglet ryggekamera - det var mamma litt misfornøyd med. Har ikke helt gitt den opp, det koster visstnok bare 6-7000 å få ettermontert ryggekamera i følge Toyotaverkstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...