Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

raskere nett med vpn.?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du er koblet opp via VPN, så er det ikke DIN hastighet som vises.. Det er hastigheten til/fra VPN serveren og internett. Når du oppnår 1Mbits via VPN, så er det VPN serveren som får den hastigheten, ikke du.. Eneste måten du får sjekket korrekt hastighet hos deg, er utenom VPN... Du får ikke sjekket hastigheten din mellom deg og VPN serveren, med mindre de har en speedtest tjeneste hos seg, på serveren....

Her tok jeg utgangspunkt. Hva prøvde du å formidle her? Det er nettopp "DIN" hastighet som vises, ikke VPN sin.

Lenke til kommentar

Godt vi er enige på det, men utifra hva du har skrevet tidligere tar du alvorlig feil.

TS tror han oppnår høyere hastighet (117Mbits) når han bruker VPN, på ei linje som ikke har mer enn 50Mbits... Det sier seg selv at ikke er korrekt...

For det resultatet TS får, på 117Mbits, er hastigheten mellom VPN serveren og speedtest.net, ikke mellom TS og speedtest.net, noe som også bekreftes ved lokasjonsinformasjonen til høyre på bildet...

Det er i praksis VPN serveren som kjører speedtesten og videresender infoen til TS, så TS blir lurt til å tro at det er hans hastighet som vises, fordi han ikke vet og skjønner bedre (no offence!)....

Hvis TS skulle ha fått korrekt hastighet på speedtesten via VPN, så måtte det ha blitt målt mellom han og VPN serveren og ikke VIA VPN serveren... Og da måtte nødvendigvis VPN serveren ha hatt en måletjeneste, noe den garantert ikke har.... :p

TS er IKKE direkte tilkoblet speedtest.net, som er hele poenget ved VPN (anonymitet), men til VPN serveren, som igjen er tilkoblet internett og videresender til/fra TS/internett..,.

Så for å poengtere igjen:

Hvor tror du pakkene som blir sendt frem og tilbake - som er grunnlaget for testen - kommer fra?

Mellom VPN serveren og speedtest.net!

Klart og tydelig nok nå???

Dette er ikke riktig. VPN og speedtest kan ikke kommunisere uavhengig av deg. Ergo alt av båndbredde ligger først og fremst på eget abb. fra ISP og deretter båndbredden til VPN tilbyderen. Er vi enige?

Det er riktig som Chris sier. VPN-serveren du benytter krypterer trafikken du sender og mottar til resten av nettet. Trafikken fra en host på internett ikke skal kunne spores til deg. Bl.a. for anonymitet. Derav begrepet tunnel.

At trafikken går via VPN serveren er det vel ingen disputt over...

-Stigma

Så hva er problemet da??? Serveren mottar jo dataene fra speedtest.net serveren, og tydeligvis, så har VPN serveren bedre linje ut mot internett enn det TS har... Ergo så kan VPN serveren motta mere data på kortere tid (= høyere hastighet) enn det TS selv kan når han ikke bruker VPN...

Ja, men egen linje fra ISP vil uansett alltid være en evt flaskehals. Du kan ikke oppnå høyere resultater ved bruk av VPN på speedtest etc. Det er ikke mulig å teste total båndbredde hos egen VPN tilbyder, med de verktøyene vi snakker om her.

Lenke til kommentar

Hiver meg på denne diskusjonen.

Som flere har fått med seg, kan det se ut som om man får høyere hastigheter via VPN enn hva man faktisk har fra ISP.

Etter mine tester med en rekke VPN tilbydere, så oppdaget jeg dette fenomenet selv.

Konklusjonen er at dette kun skjer med OpenVPN protokollen, og handler nok om krypteringen mellom deg og VPN serveren, som igjen gjør slik at data flyttes "raskere" over enn hva som er tilfellet.

Jeg testet mange VPN leverandører, og det var kun noen få som hadde dette problemet. Har det ikke med Astrill f.eks, og jeg har det ikke når jeg bruker egne VPS servere som kjører OpenVPN.

Så er nok noen innstillinger noen VPN leverandører gjør. (kanskje for å få bedre test resultater?)

Lenke til kommentar

Vel jeg gjorde samme test på en svensk server hos privateinternetaccess , skrudde av kryptering, endret port til local port til 53, Remote port 80, UDP

Da skjedde det det at jeg fikk 240 mbit nedlasting.

Men kan være jeg fikk hastigheten til VPN tilbyderen istedenfor å måle min hastighet.

Men det varier litt hele tiden, men det er kun speedtest.net jeg får så høye hastigheter, på andre steder får jeg godt under 25 mbit.

Om dette er for å forbedre hastigheten er det så enkelt å finne ut av, at det er lett å få refundert pengene fra VPN tilbyderen, så vil jeg si det er veldig korttenkt.

Det jeg også legger merke til, opera og firefox spessielt, virker som har litt problemer å oppdage at man slår av VPN, så man må avslutte nettleseren helt, før ISP levrandøren endrer navn, og speedtest adresse målingen blir flyttet tilbake.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hiver meg på denne diskusjonen.

Som flere har fått med seg, kan det se ut som om man får høyere hastigheter via VPN enn hva man faktisk har fra ISP.

Etter mine tester med en rekke VPN tilbydere, så oppdaget jeg dette fenomenet selv.

Konklusjonen er at dette kun skjer med OpenVPN protokollen, og handler nok om krypteringen mellom deg og VPN serveren, som igjen gjør slik at data flyttes "raskere" over enn hva som er tilfellet.

Jeg testet mange VPN leverandører, og det var kun noen få som hadde dette problemet. Har det ikke med Astrill f.eks, og jeg har det ikke når jeg bruker egne VPS servere som kjører OpenVPN.

Så er nok noen innstillinger noen VPN leverandører gjør. (kanskje for å få bedre test resultater?)

Dette gjelder bare speedtest.net osv? Ikke generell nedlastningshastighet?

Dette er kjernen i diskusjonen for mitt vedkommende. Eventuell kompresjon o.l. under speedtest tas det åpenbart ikke høyde for.

Har aldri sett, hørt eller lest om dette såkalte fenomenet før nå.

Lenke til kommentar

Komprimering vil kunne påvirke dataoverføring i andre sammenhenger også. Det er jo nettop derfor komprimeringen brukes - for å minske datamengden som må overføres. I de aller fleste sammenhenger der store datamengder overføres så er dataene allerede komprimerte dog (bilder, video, lyd), men en nettside som hovedsakelig baserer seg på tekst hadde nok komprimert veldig bra - som for eksempelvis wikipedia sider uten bilder. Da kan du sikkert oppnå 90%+ komprimering av dataene.

Men i vanlig dagligdags bruk så vil det ikke ha mye å si nei, for det er i prakais ingen som laster ned svære mengder med ukomprimerte data, så du merker ingen konkret forskjell.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...