Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

raskere nett med vpn.?

Anbefalte innlegg

Hehe, fantastisk at denne går ennå. Selv 17. mai. :)

Nei, en VPN-server er absolutt ikke dum. Slik det er nevnt over her, minner det om en switch. Men en switch kan ikke skape et VPN, kun et fysisk adskilt nett.

En VPN-server sjekker alle pakkene som ankommer hvilken adresse som står i pakken (til din maskin innenfor nettet) og pakker det ned igjen med kryptering. Hele cluet er jo at det skal se ut som du er på et eget nettverk på internett, som da er logisk og ikke fysisk adskilt fra resten.

Så en VPN-server gjør faktisk litt arbeid i motsetning til huber (kringkaster) og switcher (postbud) som kun videreformidler de opprinnelige pakkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, fantastisk at denne går ennå. Selv 17. mai. :)

Nei, en VPN-server er absolutt ikke dum. Slik det er nevnt over her, minner det om en switch. Men en switch kan ikke skape et VPN, kun et fysisk adskilt nett.

En VPN-server sjekker alle pakkene som ankommer hvilken adresse som står i pakken (til din maskin innenfor nettet) og pakker det ned igjen med kryptering. Hele cluet er jo at det skal se ut som du er på et eget nettverk på internett, som da er logisk og ikke fysisk adskilt fra resten.

Så en VPN-server gjør faktisk litt arbeid i motsetning til huber (kringkaster) og switcher (postbud) som kun videreformidler de opprinnelige pakkene.

Jo, men vi snakker fremdeles bare om repakking ved bruk av slike tuneller - ikke en full mellommann/agent. Det innebærer litt mer dataprossesering enn switching fordi som du nevner det brukes kryptering, men det er fremdeles veldig systematisk og rører aldri innholdet eller styrer trafikken på egenhånd. Det er faktisk ikke så veldig mye veldig mye mer komplekst enn en switch i den forstand - selv om datakraften som trengs for å lese og repakke nok er av en mye høyere orden enn i en switch.

Holder på å lese litt opp på detaljene nå forøvrig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Men vi er i allefall enig om at om speedtest viser høyere hastighet enn du får fra VPN, er det ikke denne hastigheten du vil oppleve? Du vil fortsatt bruke din maks hastighet fra isp?

Man kan uansett bare utnytte maks hastighet fra din ISP. Så lenge testen måler mer enn denne hastigheten, så måler ikke testen mot klienten, men mot noe annet som har høyere hastighet. Antagelig VPN-serveren. Skjønner egentlig ikke at det er så mye å diskutere, tallenes tale er krystallklart.

Testet forøvrig med min egen VPN, hastigheten jeg fikk var høyere enn både min internetthastighet og hastigheten på mitt trådløse nett som jeg testet fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men vi er i allefall enig om at om speedtest viser høyere hastighet enn du får fra VPN, er det ikke denne hastigheten du vil oppleve? Du vil fortsatt bruke din maks hastighet fra isp?

Ja, med unntak av det du evt. tjener inn på komprimering så kommer du ikke unna at du kan ikke dytte mer data gjennom linjen denn det den smaleste delen av forbindelsen støtter - og komprimering er som nevnt tidligere noe du ikke sparer mye på i praksis. En webside med bare tekst komprimerer nok fantastisk bra, men i disse dager består nesten alt av de store tunge datamengdene av forhåndskomprimerte data (bilder, video, lyd) og slike data komprimerer nevneverdig videre.

-Stigma

Lenke til kommentar

Man kan uansett bare utnytte maks hastighet fra din ISP. Så lenge testen måler mer enn denne hastigheten, så måler ikke testen mot klienten, men mot noe annet som har høyere hastighet. Antagelig VPN-serveren. Skjønner egentlig ikke at det er så mye å diskutere, tallenes tale er krystallklart.

Testet forøvrig med min egen VPN, hastigheten jeg fikk var høyere enn både min internetthastighet og hastigheten på mitt trådløse nett som jeg testet fra.

Så når folk poster bilder av hastighetstester som indikerer hastigheter på 100.000Mbit/sek så må vi bare ta det for god fisk også da eller?... det er ingen rom for at testen som brukes kanskje ikke fungerer som den skal med alle VPN oppsett og at målinger faktisk kan være feil?

Hvorfor kan jeg ikke gjenskape den slags effekt her når jeg tester - og hvorfor er trådstarters upload hastighet ikke påvirket her? Det er vel relativt usansynlig at VPNserveren som brukes bre tilfeldigvis hadde akkurat den samme upload hastigheten som nettlinjen til trådstarter... nei, jeg tror ikke det er så enkelt.

EDIT: forøvrig også merkelig at det er trådstarters download som her måler feil i forhold til hans linjehastighet. Jeg ser mange andre på nettet som har bemerket seg merkelige målinger når de tester via VPN - men alle tilfellene av dette har vært uvanlige kun på upload (slik som deg), mens for trådstarter er det i revers.

Kunne du eller trådstarter kanskje testet via VPN på et par av de andre testsidene jeg linket tidligere? Jeg er genuint interessert i å se om tallene da drastisk varierer (som ville indikerere at feilen ligger i måten testen gjennomføres på).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Min speedtest

3507202870.png

3507205835.png

http://www.bredbandskollen.se/ :

ned: 26,53Mb/sec

opp: 71,46Mb/sec

Funker dårlig å teste hastighet via VPN...

Men uansett åssen man vrir og vender på det, så får man ikke mer inn til pc`n fra nettet enn det linja klarer å gi...

du har to speedtest resultater her - en med "feil" upload og en med "feil" download. Endret du på noe mellom de to testene?

-Stigma

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at testen gikk mot 2 forskjellige test-servere.

Jeg endret ingenting på VPN eller lignende...

Merkelig. Jeg tror dette støtter at det er en feil i måten testen måler hastigheten på (ellers skulle man jo ikke forvente så radikalt forskjellige testdata med samme linje og VPNserver) men jeg må innrømme jeg aner ikke nøyaktig hva det er som produserer disse merkelige resultatene.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis VPN-tjenesten komprimerer data den henter ned fra nettet og sender til klienten? Ville ikke da nedlastningshastigheten kunne framstå som større enn den egentlig er for Speedtest.net, når linjen inn til VPN er "ubegrenset" og kompresjonen høy og effektiv?

Altså, data fra Speedtest.net til VPN går med si 1Gb/s og fra VPN til klient med 50Mb/s, men samtidig er data fra VPN til klient komprimert 50%. Da ville jo naturlig nok den dataen ta 50% mindre tid å overføre selv om linjen er 50Mb/s. I mitt hode virker det da naturlig at Speedtest.net kan finne på å rapportere en hastighet som er høyere enn den faktisk.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Gjorde en test til, samtidig som jeg overvåket internettlinja.

Faktiske målinger av trafikk:
Ned: 2009 KB/s
Opp: 3859 KB/s

Resultat:

3507258856.png

Edit:

På ned-testen lastet jeg ned ca 23mb totalt, men lastet opp ca 52mb på opp testen når jeg fikk de resultatene. Jeg laster altså ned under halvparten, noe som burde tilsvart ca en dobbling av hastigheten om man laster opp og ned like mye.

:hmm:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis VPN-tjenesten komprimerer data den henter ned fra nettet og sender til klienten? Ville ikke da nedlastningshastigheten kunne framstå som større enn den egentlig er for Speedtest.net, når linjen inn til VPN er "ubegrenset" og kompresjonen høy og effektiv?

Altså, data fra Speedtest.net til VPN går med si 1Gb/s og fra VPN til klient med 50Mb/s, men samtidig er data fra VPN til klient komprimert 50%. Da ville jo naturlig nok den dataen ta 50% mindre tid å overføre selv om linjen er 50Mb/s. I mitt hode virker det da naturlig at Speedtest.net kan finne på å rapportere en hastighet som er høyere enn den faktisk.

Det er jeg faktisk veldig enig kan være en av årsakene...;) Høres ikke usannsynlig ut i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Joda, det har vi jo snakket om her tidligere, men selv den forklaringen tror jeg ikke forklarer problemet helt fordi:

- På de uvanlige testresultatene jeg ser er det bare enten upload eller download som er unormal i frohold til linjehastigheten (og du skulle jo tro at komprimering fungerte likt i begge retninger)

- Hvilken av de to som er unormal er ikke konsistent fra test til test en gang (som aklla sine tester viser)

- Fra det jeg leser så kan det være relativt standard praksis å bruke komprimerte data som testdata for i slike testere nettop for å unngå feilmålinger (men hvor riktig dette er og hvor konsistent det evt. er mellom forskjellig målere aner jeg ikke)

Så det kan være en faktor, men jeg synes ikke det tilstrekkelig forklarer de resulttene vi ser. Kanskje det er en høyt utdannet nettverksingenør her på forumet et sted som besitter detaljkunnskapene for å kunne forklare dette.... vi kan jo håpe.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Litt spennende. Veldig langskrevet. Total kverulering.

Stigma har dog rett. Man får ikke høyere hastighet (+/-5%) av VPN.

Riktig at speedtest etc tester mot VPN-serverne, men alt går likevel gjennom egen linje fra ISP.

Paradokset er at ChrisCo ikke forstår egen logikk. Om VPN kan booste linja, hvorfor ha hastighet på abb. fra ISP? VPN kan ikke droppe dette leddet, noensinne. Hvis ikke, ville alle bestilt de billigste internett-abb. og boosta gjennom VPN. Ulogisk.

Har du lært noe nytt i tråden, ChrisCo? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...