Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

raskere nett med vpn.?

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på hva slags eventuelle begrensninger tilbyderen har, i begge ender... I tillegg til at trafikken skal igjennom (enda) flere ledd, samt krypteres mellom deg og VPN server... Og avstander - hvor i verden er tilbyderen lokalisert, både i forhold til deg og serveren den skal hente/sende data til/fra..

Ingenting av det du skriver, har egentlig noe relevans for dette, hverken fra eller til....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stigma, du snakker om noe helt annet! Det er ikke fjernstyring av en annen maskin det er snakk om... For det er det du beskriver....

VPN serveren sitter i midten, med to separate tilkoblinger.. Det er essensielt ingen forskjell på om VPN serveren ber en annen serveren om noe, på "oppdrag" fra deg på den andre siden, enn at du gjør det selv direkte.... Du har to armer som er uavhengige av hverandre, den ene, la oss si høyre ;) , er større og sterke enn venstre... Du klarer å ta i mot 117kg med høyre hånda, men venstre klarer ikke mer enn 50kg, så du må redusere overføringen til mindre deler på 50kg...

Litt dårlig/feil metafor, da det ikke er snakk om oppdeling av data her, men prinsippet er det samme; det er to separate linjer, med forskjellig kapasitet i hver sin ende, ikke en og samme... Det er ingen direkte forbindelse mellom A og C (TS og speedtest).. B er i mellom (VPN serveren)

Serveren kjører TCP/IP som alt annet, og mottak og sending av data gjøres både av TS og VPN serveren, på nøyaktig samme grunnlag...

Alt det du sier er veldig basic og strider på ingen måte imot det jeg mener...

men ok, la oss bruke bøtteanalogen din.

Per gir bøtter til en dum robot og den dumme roboten gir bøtter til Ole på andre siden.

Robotoen har to armer, og den armen på Per sin side kan bare arbeide halvparten så raskt. La oss si venstre kan bearbeide 4 bøtter i minuttet, og høyre kan ta unna 8 teoretisk sett.

Så sier Per "la oss ta tiden på hvor fort vi kan overføre bøtter mellom oss Ola!"

Ola sender noen bøtter til Per via roboten mens Per tar tiden. Så sender Per noen bøtter i andre retningen også mens Per tar tiden til Ola roper "ferdig!" tilbake.

Hvordan i alle dager skal du da få til at Per måler 8 bøtter i minuttet?

Da må du enten påstå at det er faktisk roboten som teller - ikke Per (og da må VPNserveren i så fall kjøre prgramvare på dine vegne hvilket virker helt villt for meg...)

Eller så må det være tilfellet at det er Per som teller - men at han kan telle bøttene som roboten behandler uten å noen gang motta (alle) bøttene. (vi må da annta i denne sammenlignngen at Per ikke bare kan se bort på roboten naturligvis...). Noe slikt fysisk prinsipp har jeg aldri hørt om ihvertfall - uten evt. quantum entanglement. For å kunne telle data må du nødvendigis motta disse dataene.

-Stigma

Hastigheten blir målt på serveren siden, hvor mye den klarer å pushe ut på gitt tid, ikke motsatt... Og husk at dette skjer over TCP og du da sender ACK pakker tilbake server...

Roboten din er jo mottaker av bøttene og klarer 8 bøtter mens Per bare fysisk får fire.. Roboten rapporter om 8, fordi du har bedt roboten om å utføre tjenesten for deg og den klarte 8... Hva den klarte å gi til Per, eller Per klarte å motta, er irrelevant i denne sammenhengen , da det ikke er det som blir forespurt... Roboten (VPN serveren) er nøkkelen her, ikke Per (TS)

Så sier Per "la oss ta tiden på hvor fort vi kan overføre bøtter mellom oss Ola!"

Det er der du tar feil! Per ber ikke Ola mellom dem to.. Per ber roboten om å be Ola om å måle tiden mellom dem to (= roboten og Ola.. Roboten gjentar det Per sier: "La oss måle tiden mellom oss") Ergo, så er det tiden, eller bøtter, mellom Ola og roboten som måles, ikke fra Ola til Per via roboten...

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Siden du har så god kontroll på TCP/IP-protokollen. Du vet at dersom du ber den om å sende åtte "bøtter" så sender den åtte "bøtter" eller gir feil om den ikke klarer det? At den da skal gi en hastighetsmåling på kun 4 "bøtter" er stikk i strid med TCP?

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva slags eventuelle begrensninger tilbyderen har, i begge ender... I tillegg til at trafikken skal igjennom (enda) flere ledd, samt krypteres mellom deg og VPN server... Og avstander - hvor i verden er tilbyderen lokalisert, både i forhold til deg og serveren den skal hente/sende data til/fra..

Ingenting av det du skriver, har egentlig noe relevans for dette, hverken fra eller til....

Unskyld, men det er du som er fryktelig obskur og uklar her.

Du har ikke svart meg på hvordan disse paradoksene som oppstår kan fungere rent logisk dersom systemet fungerer som du beskriver det. Å si "lær om TCP/IP og VPN" som om det forklarer noe eller gjør noe mindre uklart gir meg ingenting.

Forøvrig så har jeg allerede lært om protokoller og denslags. har både utdannelse og arbeidserfaring innen data og nettverksrelaterte ting. Jeg er ingen mester. Det er sikkert mye mer om nettverk som jeg iKKE kan enn det jeg kan - men jeg kan da det grunnleggende, og VPN eller ihvertfall prinsipett med et data relè annser jeg med hånden på hjertet ikke som noe dypt mysterium...

-Stigma

Lenke til kommentar

Siden du har så god kontroll på TCP/IP-protokollen. Du vet at dersom du ber den om å sende åtte "bøtter" så sender den åtte "bøtter" eller gir feil om den ikke klarer det? At den da skal gi en hastighetsmåling på kun 4 "bøtter" er stikk i strid med TCP?

Ola sender 8 bøtter til roboten! Ikke til Per! Det er hele cluet her!

Lenke til kommentar

Men målingen SKAL forekomme hos Per. Roboten har ikke fått beskjed om å måle tiden det tar å sende bøttene, roboten har kun fått beskjed om å ta i mot og sende videre de bøttene som kommer. Det er Ola og Per som har blitt enige om å måle tiden..

Lenke til kommentar

Du har ikke svart meg på hvordan disse paradoksene som oppstår kan fungere rent logisk dersom systemet fungerer som du beskriver det. Å si "lær om TCP/IP og VPN" som om det forklarer noe eller gjør noe mindre uklart gir meg ingenting.

Forøvrig så har jeg allerede lært om protokoller og denslags. har både utdannelse og arbeidserfaring innen data og nettverksrelaterte ting. Jeg er ingen mester. Det er sikkert mye mer om nettverk som jeg iKKE kan enn det jeg kan - men jeg kan da det grunnleggende, og VPN eller ihvertfall prinsipett med et data relè annser jeg med hånden på hjertet ikke som noe dypt mysterium...

-Stigma

DET ER IKKE TS SOM BER NOEN ANDRE ENN VPN SERVEREN OM UTFØRE OPPGAVER!

TS har 1 forbindelse, og det er til VPN serveren! For internett (C/Per), så er det VPN serveren (B/roboten) som er A (Ola)... C vet ikke om A! C tror B er A!

Lenke til kommentar

Hastigheten blir målt på serveren siden, hvor mye den klarer å pushe ut på gitt tid, ikke motsatt... Og husk at dette skjer over TCP og du da sender ACK pakker tilbake server...

Roboten din er jo mottaker av bøttene og klarer 8 bøtter mens Per bare fysisk får fire.. Roboten rapporter om 8, fordi du har bedt roboten om å utføre tjenesten for deg og den klarte 8... Hva den klarte å gi til Per, eller Per klarte å motta, er irrelevant i denne sammenhengen , da det ikke er det som blir forespurt... Roboten (VPN serveren) er nøkkelen her, ikke Per (TS)

Det er der du tar feil! Per ber ikke Ola mellom dem to.. Per ber roboten om å be Ola om å måle tiden mellom dem to (= roboten og Ola.. Roboten gjentar det Per sier: "La oss måle tiden mellom oss") Ergo, så er det tiden, eller bøtter, mellom Ola og roboten som måles, ikke fra Ola til Per via roboten...

Ok så da påstår du at VPN serveren utfører programkode på dine vegne. Dette har jeg aldri noen gang hørt om.

å "be roboten telle bøttene" er et program - et script. Dette kjøres i nettleseren din (typisk i java eller flash). Det kjøres ikke på VPN serveren. VPN aner ikke hva det er du bruker den til. Den bare gir fra "ene hånden til den andre". Du kan ikke be dem om å gjøre noe som helst (utenom den ENE funksjonen den utfører - hvilket er å videresende data i begge retninger).

Og i og med at det scriptet ikke kjører på VPN serveren så kan du ikke måle dit-til. du må måle hele veien frem til den lokale PCen - og denne (totale) databanen vil være begrenset av det tregeste leddet (dvs. 50mbit i TS sitt tilfelle).

-Stigma

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men målingen SKAL forekomme hos Per. Roboten har ikke fått beskjed om å måle tiden det tar å sende bøttene, roboten har kun fått beskjed om å ta i mot og sende videre de bøttene som kommer. Det er Ola og Per som har blitt enige om å måle tiden..

NEI! Det er det som er hele poenget med VPN! Ola ber roboten, som ber Per! Per vet ikke at Ola eksisterer på andre siden av roboten! Roboten får ordre fra Per om å måle tiden mellom roboten og Ola! Det er sånn VPN fungerer!

Lenke til kommentar

-Stigma

Og her poengterer du hele svakheten med tankegangen og påstanden din.

Du ber aldri VPN serveren om å utføre disse oppgavene. De to eneste oppgavene som VPN-serveren gjør er a) å ta i mot og sende videre pakker til/fra deg og b) kryptere trafikken mellom deg og VPN serveren.

KUN DET. Resten er det klienten til trådstarter som gjør.

Lenke til kommentar

NEI! Det er det som er hele poenget med VPN! Ola ber roboten, som ber Per! Per vet ikke at Ola eksisterer på andre siden av roboten! Roboten får ordre fra Per om å måle tiden mellom roboten og Ola! Det er sånn VPN fungerer!

VPN relèet gjør bare èn ting. Den sender forespørlene fra inn til ut, og fra ut til inn. Dette tror jeg du i prinsippet er enig med.

Det du ikke forstår er at du kan ikke bare be VPN serveren måle hastigheten. Dette er ikke noen standardfunksjon. For å gjøre dette må du kjøre et script av noe slag - og dette scriptet kan du ikke kjøre på VPN serveren. Ihvertfall har jeg aldri hørt om noen VPN server som eksekverer kode for klienten. SOm sagt er det ingen prinsipiell forskjell mellom målingsscriptet og minecraft.... begge må kjøre på din lokale maskin via nettleseren som et script eller annen kode.

Du kommer ikke unna med den logikken at du kjører kode på VPN serveren - og da må du i så fall vise til meg at noe slikt eksisterer om du skal overbevise meg.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ok så da påstår du at VPN serveren utfører programkode på dine vegne. Dette har jeg aldri noen gang hørt om.

å "be roboten telle bøttene" er et program - et script. Dette kjøres i nettleseren din (typisk i java eller flash). Det kjøres ikke på VPN serveren. VPN aner ikke hva det er du bruker den til. Den bare gir fra "ene hånden til den andre". Du kan ikke be dem om å gjøre noe som helst (utenom den ENE funksjonen den utfører - hvilket er å videresende data i begge retninger).

Og i og med at det scriptet ikke kjører på VPN serveren så kan du ikke måle dit-til. du må måle hele veien frem til den lokale PCen - og denne (totale) databanen vil være begrenset av det tregeste leddet (dvs. 50mbit i TS sitt tilfelle).

-Stigma

Nei, det har jeg ikke sagt! Det jeg sier, er at VPN serveren ber om hastighetssjekken (på ordre fra TS) og målingen utføres på linja mellom VPN serveren og speedtest.. Pakkene sendes fra speedtest til VPN serveren og måles der! Så videresender VPN serveren pakkene til TS... Hastigheten mellom TS og VPN serveren, betyr ingenting for hastigheten mellom VPN serveren og speedtest! VPN serveren er jo essensielt "TS"...

Lenke til kommentar

-Stigma

Og her poengterer du hele svakheten med tankegangen og påstanden din.

Du ber aldri VPN serveren om å utføre disse oppgavene. De to eneste oppgavene som VPN-serveren gjør er a) å ta i mot og sende videre pakker til/fra deg og b) kryptere trafikken mellom deg og VPN serveren.

KUN DET. Resten er det klienten til trådstarter som gjør.

JAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!1 Det er det jeg sier!!!!!! Og speedtest pusher dataene raskere til VPN serveren, da den har bedre linje, enn VPN serveren klarer å pushe dataene videre til TS, som har svakrere linje!

Alt som foregår via en VPN server, er det VPN serveren som utfører! Den er i prinsippet sluttpunktet!

Lenke til kommentar
Det jeg sier, er at VPN serveren ber om hastighetssjekken (på ordre fra TS)

Kan du dokumentere hvilken VPN tjeneste som tilbyr kunden/brukeren å kjøre kommandoer fra selve VPN serveren? Bør jo være enkelt å dokumentere, siden du sier det er så åpenbart og selvfølgelig.

JAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!1 Det er det jeg sier!!!!!! Og speedtest pusher dataene raskere til VPN serveren, da den har bedre linje, enn VPN serveren klarer å pushe dataene videre til TS, som har svakrere linje!

Alt som foregår via en VPN server, er det VPN serveren som utfører! Den er i prinsippet sluttpunktet!

Nei, det er kun det "synlige" sluttpunktet. Det praktiske sluttpunktet er jo maskinen til trådstarter, ellers ville jo ikke det vært mulig å sende data over en VPN forbindelse.

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke sagt! Det jeg sier, er at VPN serveren ber om hastighetssjekken (på ordre fra TS) og målingen utføres på linja mellom VPN serveren og speedtest.. Pakkene sendes fra speedtest til VPN serveren og måles der! Så videresender VPN serveren pakkene til TS... Hastigheten mellom TS og VPN serveren, betyr ingenting for hastigheten mellom VPN serveren og speedtest! VPN serveren er jo essensielt "TS"...

Hva skjer når du ber VPN serveren om å hente ned www.hw.no da?

Går dataene til VPN serveren og så leser den siden for deg? går dataene fra hw.no aldri faktisk inn på din lokale datamaskin?

hvis du sier "joda, selvfølgelig må de det" - hvordan er disse dataene anderledes fra dataene som telles under hastighetsmålingen?

hvis du sier "nei, selfølgelig ikke" - så tror jeg vi kommer fra forskjellige dimensjoner eller noe sånt...

-Stigma

Lenke til kommentar

Er du helt bortreist eller?! Jeg forteller deg hvordan VPN fungerer i praksis! Er dere som babler om script og annet piss! Har aldri nevnt det med et ord!

For siste gang! VPN serveren utfører de samme tingene fra seg mot internett, som fra TS til internett..

Hvordan kan den det? TCP/IP protokollen som er helt grunnleggende for nettverkskommunikasjon!

Om du sender en forespørsel direkte til en webserver, eller ber en annen server om å gjøre det, er akkurat det samme! Det er de samme protokollene som blir brukt i alle ledd på alle måter...!

VPN serveren ber speedtest om måling! Beregninga går på antall bits/bytes på gitt tid, og har ikke noe med Flash eller Java å gjøre på sånn måte...

Lenke til kommentar

Neeeeeiii. Det er trådstarter som kjører script/kode hos seg som foretar selve målingen. Ikke speedtest eller VPN-serveren. Og derfor inkluderer hastighetsmålingen ALLE leddene fra trådstarter til serveren det blir målt mot.

Lenke til kommentar

VPN serveren ber speedtest om måling! Beregninga går på antall bits/bytes på gitt tid, og har ikke noe med Flash eller Java å gjøre på sånn måte...

Veldig kort - mener du at "måle hastighet" er en funksjon som kan utføres uten at det er et program i hver enda av målingen som samarbeider? yes or no.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hva skjer når du ber VPN serveren om å hente ned www.hw.no da?

Går dataene til VPN serveren og så leser den siden for deg? går dataene fra hw.no aldri faktisk inn på din lokale datamaskin?

hvis du sier "joda, selvfølgelig må de det" - hvordan er disse dataene anderledes fra dataene som telles under hastighetsmålingen?

hvis du sier "nei, selfølgelig ikke" - så tror jeg vi kommer fra forskjellige dimensjoner eller noe sånt...

-Stigma

Nei, men siden lastes ned via VPN serveren, og DATAOVERFØRSELEN mellom VPN serveren og webserveren kan ha en helt annen hastighet, enn mellom deg og VPN serveren.. VPN serveren kan motta hele hw.no på f.eks 2 sekunder, grunnet båndbredden mellom VPN serveren og webserveren, men VPN serveren bruker 10 sekunder på å videresende pakkene til deg pga din hastighet til VPN serveren.. Ergo, for deg, så tar det 10 sekunder å laste hw.no.... Mens dataene buffres selvfølgelig i VPN serveren.. Den mottar mer enn den kan gi ut igjen til deg....

Så for webserveren, så har den utført overføringen av hw.no på 2 sekunder.. Og driter i hvor lang tid det tar for deg å få sida... Den vet jo ikke om deg en gang... Webserveren fikk beskjed fra VPN serveren om å sende hw.no til VPN serveren, og det har webserveren gjort... Da er den ferdig.... Den har gjort oppgaven sin på 2 sekunder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...