Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Jeg ser du oppdaterte den tidligere posten din. Kan du være snill å peke på den tegning hvor du mener at klienten i hastighetstesten kjører? (altså programvaren som sitter og teller millisekundene i forhold til dataene den mottar). bare så vi er på same page her... -Stigma Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Kan forklare den en gang til? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er riktig som Chris sier. VPN-serveren du benytter krypterer trafikken du sender og mottar til resten av nettet. Trafikken fra en host på internett ikke skal kunne spores til deg. Bl.a. for anonymitet. Derav begrepet tunnel. At trafikken går via VPN serveren er det vel ingen disputt over... -Stigma Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er riktig som Chris sier. VPN-serveren du benytter krypterer trafikken du sender og mottar til resten av nettet. Trafikken fra en host på internett ikke skal kunne spores til deg. Bl.a. for anonymitet. Derav begrepet tunnel. At trafikken går via VPN serveren er det vel ingen disputt over... -Stigma Så hva er problemet da??? Serveren mottar jo dataene fra speedtest.net serveren, og tydeligvis, så har VPN serveren bedre linje ut mot internett enn det TS har... Ergo så kan VPN serveren motta mere data på kortere tid (= høyere hastighet) enn det TS selv kan når han ikke bruker VPN... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er riktig som Chris sier. VPN-serveren du benytter krypterer trafikken du sender og mottar til resten av nettet. Trafikken fra en host på internett ikke skal kunne spores til deg. Bl.a. for anonymitet. Derav begrepet tunnel. At trafikken går via VPN serveren er det vel ingen disputt over... -Stigma Da burde det ikke være disputt over at trafikken heller ikke kan spores videre til deg via tunnellen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Kan forklare den en gang til? Når du starter en hastighetstest så kjører du et liten klient inne i webleseren din (i form av flash eller java normalt sett). Dette programmet åpner en kom. kanal for å sende og motta data mot et testprogram som kjører på en ekstern server (i praksis ikke anderledes enn klienten som kjører på din maskin). Så sender de to programmene data frem og tilbake til hverandre mens de tar tiden. mengde data dividert på tid = hastighet. Slik får du en måling. TS----------50Mbits---------------VPN----------------117Mbits------------Internett [X] Jeg anntar at på denne tegning din så er vi enige om at server-siden av prgrammet som måler sitter her [X]. I hvilket ledd på tegningen er det du mener at klienten for hastighetstesten kjører rent fysisk? (ikke VPN klienten - men klientsoftwaren for selve hastighetsmålingen som kommuniserer med speedtest programmet på den eksterne serveren). -Stigma Da burde det ikke være disputt over at trafikken heller ikke kan spores videre til deg via tunnellen. Nei, det er det heller ikke. Ihvertfall har jeg aldri sagt noe sånt... Hva snakker du om? -Stigma Endret 16. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Du bestrider jo at målingen har gått mellom noe annet enn hastighetstilbyderen og vpn-serveren? Da burde det ikke være disputt over at trafikken heller ikke kan spores videre til deg via tunnellen. Nei, det er det heller ikke. Ihvertfall har jeg aldri sagt noe sånt... Hva snakker du om? -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er riktig som Chris sier. VPN-serveren du benytter krypterer trafikken du sender og mottar til resten av nettet. Trafikken fra en host på internett ikke skal kunne spores til deg. Bl.a. for anonymitet. Derav begrepet tunnel. At trafikken går via VPN serveren er det vel ingen disputt over... -Stigma Så hva er problemet da??? Serveren mottar jo dataene fra speedtest.net serveren, og tydeligvis, så har VPN serveren bedre linje ut mot internett enn det TS har... Ergo så kan VPN serveren motta mere data på kortere tid (= høyere hastighet) enn det TS selv kan når han ikke bruker VPN... Problemet er at kalkulasjonen gjøres ikke på VPN serveren. Den gjøres på den lokale maskinen - i en liten javasnutt (eller tilsvarende) i nettleseren. Dataene kan ikke bare stoppe i VPN serveren. Det er ingen end-socket der som dataene ender opp i. For at 117Mbit skal telles av programmet som kjører i nettleseren når du kjører testen så må 117Mbit nå programmet som teller - og det programmet kjører lokalt, ikke på VPN serveren. Scenarioet du beskriver høres ut som samme logikk som sier at om du har et sugerør med en tykk ende og en tynn ende så suger du fortere om den tykke enden er ned en om den er opp... når data inn til en socket så må det gå ut et sted til den socketen også - det forsvinner jo ikke ut i etheren. -Stigma Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Ok, sakene kommer i ett sugerør og går deretter over i et annet. Når sakene kommer dit de må bytte rør, teller denne hastighetsmåleren til det skillet og ikke lenger siden den ikke lenger kan se trafikken videre i det andre røret. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Du bestrider jo at målingen har gått mellom noe annet enn hastighetstilbyderen og vpn-serveren? Nei det gjør jeg selfølgleig ikke. Det jeg sir er at hastighetsmålingen skjer gjennom hele denne kjeden: MinPC - minVPNserver - hastighettesten (i begge retninger) og, i så tilfelle så kan du aldri pushe mer data gjennom denne kjeden enn det som det tregeste leddet klarer å henge med på. hastighetstesten snakker aldri direkte med "minPC", men den gjør jo det indirekte, via VPN (det er jo hele poenget). Det som ChrisCo beskriver derimot kutter jo på en eller annen måte vekk den loakle PCen fra denne lenken og sier at VPN serveren kan kommunisere helt uavhengig med en ekstern server - og noe slikt har jeg aldri hørt om i en VPN sammenheng. -Stigma Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) (too late) Endret 16. mai 2014 av nomore Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Hastigheten måles ved å beregne tiden det tar å overføre X antall bits/bytes... Mellom speedtest.net og VPN serveren TS var koblet til på det aktuelle tidspunktet, ble det overført 117Mbit pr. sekund... Det er ikke mere utrolig enn det.... Ja, TS initierte det hele, men første leddet her (det blir da altså mellom VPN og speedtest) målte 117Mbits... Alt annet er helt uviktig! Når man bruker VPN, så er det i praksis ikke du som utfører noe, det er det VPN serveren som gjør.. Du bare forteller serveren hva den skal gjøre, og serveren videreformidler dataene mellom deg og endepunktet.... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Ok, sakene kommer i ett sugerør og går deretter over i et annet. Når sakene kommer dit de må bytte rør, teller denne hastighetsmåleren til det skillet og ikke lenger siden den ikke lenger kan se trafikken videre i det andre røret. Ok, den logikken holder i teorien - men da påstår du at VPN serveren kjører datakode for deg. Det har jeg aldri hørt om en VPN server som gjør. Hva er det som skjer hvis du spiller minecraft i nettleseren din over VPN da? Med samme logikk så måtte i såfall da spillkoden for mincraft eksekveres på VPN serveren sin hardware - og det er jo litt lettere absurd... Det er ingen prinsippiell forskjell mellom å kjøre minecraft i nettleseren og å kjøre det klientprogrammet som måler hastigheten. Hvordan får du dette paradokset til å stemme? -Stigma Endret 16. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Ok, sakene kommer i ett sugerør og går deretter over i et annet. Når sakene kommer dit de må bytte rør, teller denne hastighetsmåleren til det skillet og ikke lenger siden den ikke lenger kan se trafikken videre i det andre røret. Ok, den logikken holder i teorien - men da påstår du at VPN serveren kjører datakode for deg. Det har jeg aldri hørt om en VPN server som gjør. Hva er det som skjer hvis du spiller minecraft i nettleseren din over VPN da? Med samme logikk så måtte i såfall da spillkoden for mincraft eksekveres på VPN serveren sin hardware - og det er jo litt lettere absurd... -Stigma Datakode? Hva skal det være? Den kjører trafikken for deg, så du kan være på nett uten at noen sporer hvor trafikken går til etter vpn-serveren. Nei nei nei, du må ikke ha spillet på vpn-serveren. Du har bare fortalt hvor trafikken skal gå. Nå kan det ikke forklares mer. Les om vpn selv. Beklager. 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Stigma, du snakker om noe helt annet! Det er ikke fjernstyring av en annen maskin det er snakk om... For det er det du beskriver.... VPN serveren sitter i midten, med to separate tilkoblinger.. Det er essensielt ingen forskjell på om VPN serveren ber en annen serveren om noe, på "oppdrag" fra deg på den andre siden, enn at du gjør det selv direkte.... Du har to armer som er uavhengige av hverandre, den ene, la oss si høyre , er større og sterke enn venstre... Du klarer å ta i mot 117kg med høyre hånda, men venstre klarer ikke mer enn 50kg, så du må redusere overføringen til mindre deler på 50kg... Litt dårlig/feil metafor, da det ikke er snakk om oppdeling av data her, men prinsippet er det samme; det er to separate linjer, med forskjellig kapasitet i hver sin ende, ikke en og samme... Det er ingen direkte forbindelse mellom A og C (TS og speedtest).. B er i mellom (VPN serveren) Serveren kjører TCP/IP som alt annet, og mottak og sending av data gjøres både av TS og VPN serveren, på nøyaktig samme grunnlag... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Altså, VPN serveren vet jo ikke at trafikken som sendes/mottas skal brukes til måling, og den kjører heller ingen kode som måler tiden det tar. Det gjør derimot klienten til trådstarter... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Ok, sakene kommer i ett sugerør og går deretter over i et annet. Når sakene kommer dit de må bytte rør, teller denne hastighetsmåleren til det skillet og ikke lenger siden den ikke lenger kan se trafikken videre i det andre røret. Ok, den logikken holder i teorien - men da påstår du at VPN serveren kjører datakode for deg. Det har jeg aldri hørt om en VPN server som gjør. Hva er det som skjer hvis du spiller minecraft i nettleseren din over VPN da? Med samme logikk så måtte i såfall da spillkoden for mincraft eksekveres på VPN serveren sin hardware - og det er jo litt lettere absurd... -Stigma Datakode? Hva skal det være? Den kjører trafikken for deg, så du kan være på nett uten at noen sporer hvor trafikken går til etter vpn-serveren. Nei nei nei, du må ikke ha spillet på vpn-serveren. Du har bare fortalt hvor trafikken skal gå. Nå kan det ikke forklares mer. Les om vpn selv. Beklager. Helt korrekt! Og nå gidder ikke jeg mer... Dette er ikke rocket sience! Dette er veldig enkel logikk og nettkunnskap.. Les om TCP/IP, VPN og hvordan alt henger sammen...... Og til slutt, enkelt og greit, det er hastigheten mellom VPN server og speedtest.net som måles! Uansett hva noen andre innbiller seg og ikke forstår, så er det det som faktisk skjer! End of discussion! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Kanskje enklere forklart, det blir det samme som å flytte maskinen til trådstarter til samme nettverk til VPN tilbyderen, med tilkoblet trådløs eller kablet, kablet blir kanskje litt enklere å sammenligde dette med. Men nå er vel VPN litt mere avansert en det, siden man må logge seg på. Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er bare sprøyt at det er hastigheten til VPN-serveren som måles. Jeg har gjort masse målinger både på VPN og uten VPN, og jevnt over stemmer det veldig bra overens med min egen hastighet, med et fratrekk for VPN-svinn. Jeg har hatt en 2 mbps-linje og fått målt 1 mbps via VPN. Påstår du at VPN-serveren bare har 1 mbps kapasitet? Etter denne teorien burde jeg fått flere hundre mbps hvis det er VPN-en som testes. Nå har jeg 100 mbps og fikk målt 65 i dag over VPN. Jeg har allid lavere nedlastingshastighet med VPN eller uten (har ved noen tilfeller sett høyere opplasting). Hvis denne absurde teorien hadde stemt, ville alle VPN-brukere målt skyhøye hastigheter hele tiden. Trådstarters tilfelle er nok et unntak der et eller annet er feil med målingen. Jeg fant en mulig forklaring med litt googling: 2) Personal VPNs that use OpenVPN usually employ compression on their connection to maximize speed. However, the test files used by the speed test sites are already compressed. This results in outcomes that are sometimes very odd. We have seen cases where someone on a 8 Mbps downlink and 1 Mbps uplink network was running the speed test and reported having a speed of 2 Mbps down and 6 Mbps up. Of course, this is not possible based on the service the person has. However, it's an anomaly of trying to get accurate speeds from a speed test over a VPN. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Stigma, du snakker om noe helt annet! Det er ikke fjernstyring av en annen maskin det er snakk om... For det er det du beskriver.... VPN serveren sitter i midten, med to separate tilkoblinger.. Det er essensielt ingen forskjell på om VPN serveren ber en annen serveren om noe, på "oppdrag" fra deg på den andre siden, enn at du gjør det selv direkte.... Du har to armer som er uavhengige av hverandre, den ene, la oss si høyre , er større og sterke enn venstre... Du klarer å ta i mot 117kg med høyre hånda, men venstre klarer ikke mer enn 50kg, så du må redusere overføringen til mindre deler på 50kg... Litt dårlig/feil metafor, da det ikke er snakk om oppdeling av data her, men prinsippet er det samme; det er to separate linjer, med forskjellig kapasitet i hver sin ende, ikke en og samme... Det er ingen direkte forbindelse mellom A og C (TS og speedtest).. B er i mellom (VPN serveren) Serveren kjører TCP/IP som alt annet, og mottak og sending av data gjøres både av TS og VPN serveren, på nøyaktig samme grunnlag... Alt det du sier er veldig basic og strider på ingen måte imot det jeg mener... men ok, la oss bruke bøtteanalogen din. Per gir bøtter til en dum robot og den dumme roboten gir bøtter til Ole på andre siden. Robotoen har to armer, og den armen på Per sin side kan bare arbeide halvparten så raskt. La oss si venstre kan bearbeide 4 bøtter i minuttet, og høyre kan ta unna 8 teoretisk sett. Så sier Per "la oss ta tiden på hvor fort vi kan overføre bøtter mellom oss Ola!" Ola sender noen bøtter til Per via roboten mens Per tar tiden. Så sender Per noen bøtter i andre retningen også mens Per tar tiden til Ola roper "ferdig!" tilbake. Hvordan i alle dager skal du da få til at Per måler 8 bøtter i minuttet? Da må du enten påstå at det er faktisk roboten som teller - ikke Per (og da må VPNserveren i så fall kjøre prgramvare på dine vegne hvilket virker helt villt for meg...) Eller så må det være tilfellet at det er Per som teller - men at han kan telle bøttene som roboten behandler uten å noen gang motta (alle) bøttene. (vi må da annta i denne sammenlignngen at Per ikke bare kan se bort på roboten naturligvis...). Noe slikt fysisk prinsipp har jeg aldri hørt om ihvertfall - uten evt. quantum entanglement. For å kunne telle data må du nødvendigis motta disse dataene. -Stigma Endret 16. mai 2014 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå