larriss Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 jeg lurer på hvorfor jeg får over over 50% høyere hastighet med vpn.. jeg har en 50/10 line fra canal digital Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Bruker du samme speedtest server? Lenke til kommentar
larriss Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Bruker du samme speedtest server? typa bare inn speedtest.net kjørte testen. lokka siden starta den på nytt igjen med vpn og kjørte den igjen. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 På det øverste bildet har du vel målt inn til VPN-tilbyderen din? Står jo Leaseweb Germany istedenfor Canal Digital... 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Stor forskjell i resultatene på båndbredde og latency tyder på at du har målt to forskjellige steder. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Ville også sjekket mere en bare speedtest ved å måle linjen hastighet siden speedtest gir ofte variable hastigher over VPN, jeg fikk 240 mbit fra sverige, når jeg kun har 100 mbit på VPN problemet så får jeg kun 1 MB/S nedlasting hastigheter på samtlige nedlasting fra uninett eller svensk nedlasting sted. Enkelte ganger får jeg kun 10, 25 eller 40 mbit nedlastinghastighet gjennom speedtest. Men bruker jeg http://www.bredbandskollen.se/ får jeg mere likt resultat. Endret 16. mai 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Når du er koblet opp via VPN, så er det ikke DIN hastighet som vises.. Det er hastigheten til/fra VPN serveren og internett. Når du oppnår 1Mbits via VPN, så er det VPN serveren som får den hastigheten, ikke du.. Eneste måten du får sjekket korrekt hastighet hos deg, er utenom VPN... Du får ikke sjekket hastigheten din mellom deg og VPN serveren, med mindre de har en speedtest tjeneste hos seg, på serveren.... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Når du er koblet opp via VPN, så er det ikke DIN hastighet som vises.. Det er hastigheten til/fra VPN serveren og internett. Når du oppnår 1Mbits via VPN, så er det VPN serveren som får den hastigheten, ikke du.. Eneste måten du får sjekket korrekt hastighet hos deg, er utenom VPN... Du får ikke sjekket hastigheten din mellom deg og VPN serveren, med mindre de har en speedtest tjeneste hos seg, på serveren.... Hvor tror du pakkene som blir sendt frem og tilbake - som er grunnlaget for testen - kommer fra? 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Når du er koblet opp via VPN, så er det ikke DIN hastighet som vises.. Det er hastigheten til/fra VPN serveren og internett. Når du oppnår 1Mbits via VPN, så er det VPN serveren som får den hastigheten, ikke du.. Eneste måten du får sjekket korrekt hastighet hos deg, er utenom VPN... Du får ikke sjekket hastigheten din mellom deg og VPN serveren, med mindre de har en speedtest tjeneste hos seg, på serveren.... Dette stemmer jo ikke. Testen sender dataene fra testserveren til din klient for å måle. I tilfelle VPN sendes dataene via en tredjepart får de går til klienten. Testresulatene er jo da fremdeles fullstendig avhengig av båndbredden du har tilgjengelig på klienten og ikke bare hvilken båndbredde VPN serveren har. Altså om du har en 2Mbit DSL linje og kobler med VPN ti en server som har 1000Mbit fiberoptisk så vil du naturligvis fremdeles bare måle 2Mbit. Det er bare dersom VPN serveren utgjør en begrensning at det vil ha noe utslag i målingen din (utenom ping og slikt ihvertfall). -Stigma 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) jeg lurer på hvorfor jeg får over over 50% høyere hastighet med vpn.. jeg har en 50/10 line fra canal digital Det er vel rimelig åpenbart at her er det en teknisk feil i målingen som du kjører over VPN forbindelsen. Du kan naturligvis ikke oppnå 117Mbit på en 50Mbit forbindelse... VPN er ikke magi. Det er ikke første gang jeg har sett merkelige feildata som dette. Jeg ville forsøkt å teste med et par andre testprogrammer så vil du sikkert få noen mer realistiske data (dvs. hastigheter som ligger et bittelite hakk under den hastigheten du får utenom VPN - for du vil nok desverre bare tape hastighet og responstid over VPN - ikke få bedre. It dosn't work like that ) EDIT: Du kan kanskje sjekke med tptest.se for eksempel. -Stigma Endret 16. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Nei dere tar feil! Det er i praksis VPN serveren som kjører målingen, og videresender det til sluttbruker (TS)... Det er hastigheten VPN serveren oppnår som vises på bildet bildet med 117Mbits.. Det ser man jo også på lokasjonsinformasjonen i høyre kolonne... Hastigheten mellom TS og VPN serveren viser ikke her! Så både nomore og Stigma bommer.....! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Forsøk igjen. Skal VPN-tilbyderen ha installert programvare hos seg for å støtte slike målinger da kanskje? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) TS tror han oppnår høyere hastighet (117Mbits) når han bruker VPN, på ei linje som ikke har mer enn 50Mbits... Det sier seg selv at ikke er korrekt... For det resultatet TS får, på 117Mbits, er hastigheten mellom VPN serveren og speedtest.net, ikke mellom TS og speedtest.net, noe som også bekreftes ved lokasjonsinformasjonen til høyre på bildet... Det er i praksis VPN serveren som kjører speedtesten og videresender infoen til TS, så TS blir lurt til å tro at det er hans hastighet som vises, fordi han ikke vet og skjønner bedre (no offence!).... Hvis TS skulle ha fått korrekt hastighet på speedtesten via VPN, så måtte det ha blitt målt mellom han og VPN serveren og ikke VIA VPN serveren... Og da måtte nødvendigvis VPN serveren ha hatt en måletjeneste, noe den garantert ikke har.... TS er IKKE direkte tilkoblet speedtest.net, som er hele poenget ved VPN (anonymitet), men til VPN serveren, som igjen er tilkoblet internett og videresender til/fra TS/internett..,. Så for å poengtere igjen: Hvor tror du pakkene som blir sendt frem og tilbake - som er grunnlaget for testen - kommer fra? Mellom VPN serveren og speedtest.net! Klart og tydelig nok nå??? Endret 16. mai 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Så hva er det på VPN serveren som sender/mottar disse pakkene da? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Nei dere tar feil! Det er i praksis VPN serveren som kjører målingen, og videresender det til sluttbruker (TS)... Det er hastigheten VPN serveren oppnår som vises på bildet bildet med 117Mbits.. Det ser man jo også på lokasjonsinformasjonen i høyre kolonne... Hastigheten mellom TS og VPN serveren viser ikke her! Så både nomore og Stigma bommer.....! Hvordan skulle det da fungert enn om bare i teorien? ... VPN serveren har jo ingen peiling p at du kjører en hastighetstest i det hele tatt. Den er bare en dumt relay. klienten spør VPN serveren om å sende ut data et sted på sine vegne, og VPN serveren spytter dataene den får i retur tilbake via VPN linken tilnake til klienten. Slik som du snakker så vil du ha meg til å tro at at VPN serveren kjører softwareklienten som måler? Thats news to me... Så jeg kan spille Crysis via VPN dermed i praksis få VPN serveren min til å kjøre crysis på sin loake hardware da altså. Oi... håper de oppdaterte hardwaren på serverrommet... Det du snakker om oppnår du bare dersom du kjører en speedtest via en maskin som du fjernstyrer. Det er ikke det samme som VPN. Forskjellen er at om du fjernstyrer en maskin du måler med så kjøres målesoftwareklienten på den maskinen og dataene sendes aldri hele veien til styremaskinen - kun sluttresultatene av testen. Med VPN så finnes det jo ingen sluttklient på VPN serveren og alt må nødvndigvis relayes helt tilbake til deg. Ved mindre dette er noen slags spesialfunksjon i speedtest som spesifikt tar høyde for VPN på en eller annen metamagisk måte så stiller jeg med høyst skeptisk. Grunnen til at VPN sin plassering kommer opp derimot er jo ingen mysterium. Det er jo VPN serveren testen kommuniserer med. klart dens lokale brukes (inkludert språkvalg som du ser) - men dataene stopper jo ikke der - de må jo sendes vider til klienten også før de faktisk lander i klientsoftwaren for hastighettesten som er et program som kjøres inne i whatever nettleser du bruker der og da på din personlige lokale maskin... -Stigma Endret 16. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det samme som er på ALLE andre systemer - TCP/IP Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Nettopp! VPN serveren er et relè! Det er på dens linje at hastigheten blir målt! Hvis dette er så vanskelig å forstå, så forslår jeg at dere leser dere opp litt på VPN og TCP/IP og andre nettprotokoller, og hva det faktisk er og fungerer.... Veldig enkelt forklart (eks): TS----------50Mbits---------------VPN----------------117Mbits------------Internett Trafikken mellom VPN serveren og internett styres ikke av hastigheten mellom TS og VPN serveren! Når TS ber VPN serveren (essensielt) om å hente data fra nettet, så gjør den det, på sin 117Mbits linje, med den hastigheten den kan få fra serveren den skal hente dataene fra, men TS har bare 50Mbits, så TS får ikke mottatt mer enn maks 50Mbits... Så VPN serveren får 117Mbits med data fra speedtest sin server, men kan ikke levere mer enn maka 50Mbits til TS, som ikke kommer fram her... Så igjen, hvis TS skulle ha fått korrekt måling, så måtte hastighetsmålingen ha skjedd mellom TS og VPN serveren og ikke via VPN serveren mot speedtest.net...... Derfor blir resultatet feil og det ser ut som TS får 117Mbits, mens det i realiteten er VPN serveren som får det.... Endret 16. mai 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 (endret) Nettopp! VPN serveren er et relè! Det er på dens linje at hastigheten blir målt! Hvis dette er så vanskelig å forstå, så forslår jeg at dere leser dere opp litt på VPN og TCP/IP og andre nettprotokoller, og hva det faktisk er og fungerer.... Hvis den måler hastigheten kun mellom VPN serveren og webtesten så ville den jo nettop ikke være et relè... men en proxytjener (som et generellt utttrykk da alstå - ikke spesifikt webservertjenesten som oftest assosieres med ordet). Testdataene måtte kalkuleres på VPN serveren i stedet for den lokale maskinen - og det gjør jo ikke et relè - den bare sender data videre. -Stigma Endret 16. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Forskjellen på proxy og VPN, er i bunn og grunn kryptering og tunnellering.... Gammel vs. ny teknologi, strengt tatt.... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Det er riktig som Chris sier. VPN-serveren du benytter krypterer trafikken du sender og mottar til resten av nettet. Trafikken fra en host på internett ikke skal kunne spores til deg. Bl.a. for anonymitet. Derav begrepet tunnel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå