Gå til innhold

Nikon D3200 - 18-55 med VR, eller 18-55 + 55-200?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til å velge vårt første DSLR-kamera. Bruken skal i hovedsak være å ta bilder av vår nyfødte, og ved reise og feriering. Har ingen erfaring med systemkamera fra før, så trenger noe som er greit å bruke, og som byr på litt muligheter for å bli mer avansert etter hvert.

Jeg har sirklet meg inn på Nikon D3200, og kan spare noen kroner på å kjøpe i USA (har en svigermor som kan ta det med seg fra statene). For å holde det på ca 3000,-, vurderer jeg følgende to alternativer:

Med 18-55 VR:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/856049-REG/Nikon_25492_D3200_DSLR_Camera_With.html

Med 18-55 og 55-200 (men uten VR):

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1027229-REG/nikon_13313_d3200_dslr_camera_with.html

Så, hvor mye vil VR være til hjelp? Og er det viktigere å ha VR på 18-55-objektivet, enn å få et ekstra objektiv? Det er vel også ved større grad av zooming VR virkelig hjelper, så er kanskje på det større objektivet det vil være til hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger litt hjelp til å velge vårt første DSLR-kamera. Bruken skal i hovedsak være å ta bilder av vår nyfødte, og ved reise og feriering. Har ingen erfaring med systemkamera fra før, så trenger noe som er greit å bruke, og som byr på litt muligheter for å bli mer avansert etter hvert.

Jeg har sirklet meg inn på Nikon D3200, og kan spare noen kroner på å kjøpe i USA (har en svigermor som kan ta det med seg fra statene). For å holde det på ca 3000,-, vurderer jeg følgende to alternativer:

Med 18-55 VR:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/856049-REG/Nikon_25492_D3200_DSLR_Camera_With.html

Med 18-55 og 55-200 (men uten VR):

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1027229-REG/nikon_13313_d3200_dslr_camera_with.html

Så, hvor mye vil VR være til hjelp? Og er det viktigere å ha VR på 18-55-objektivet, enn å få et ekstra objektiv? Det er vel også ved større grad av zooming VR virkelig hjelper, så er kanskje på det større objektivet det vil være til hjelp?

Selv så hadde jeg garantert valgt objektivet med stabilisering... Alle tre objektivene har dårlig lysstyrke, og da trenger du stabilisering. Den innebygde blitsen er først og fremst for innfyllinglys. Du bør ihvertfall kjøpe en ekstern blits i tillegg, som kan vinkles i tak/vegger. Det kan selvfølgelig kjøpes seinere, men da er ungen vokst opp.... Jeg har lagt kit-objektivet som fulgte med kamera på hylla, og kjøpt en ny normalzoom med stabilisator og lysstyrke 2.8, det angrer jeg ikke på...

Endret av Trøttingen
Lenke til kommentar

Jeg vil fraråde å kjøpe i utlandet, norske garanti/reklamasjonsregler er viktige å få med seg, du mister disse ved å kjøpe i utlandet. Samme kamera med kitobjektiv tipper jeg ligger kun noen hundrelapper høyere her og antagelig vil du rett som det er finne tilbud som er enda lavere.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, jeg vil nok aldri kjøpe meg ekstern blits. Men rent praktisk, hva menes med dårlig lys? Alt annet enn en solfylt dag ute?

Ekstern blits er egentlig kjempefint, innendørs kan du rette blitsen mot taket så du slipper direkte blitslys på motivet som ofte blir overeksponert da.

En standard 18-55 WR "stabilisering" fungerer fint utendørs i overskyet vær og når det begynner å bli litt mørk sålenge du ikke skal fotografere action og trenger raske lukkertider.

Du kan vurdere et lyssterkt fastobjektiv i tillegg for innendørs fotografering, foreksempel en Nikon 50mm f/1.8 det vil forenkle fotografering innendørs uten bruk av blits og du kan få nydelige bilder av førstefødte med litt opplæring :)

Jeg vil fraråde å kjøpe i utlandet, norske garanti/reklamasjonsregler er viktige å få med seg, du mister disse ved å kjøpe i utlandet. Samme kamera med kitobjektiv tipper jeg ligger kun noen hundrelapper høyere her og antagelig vil du rett som det er finne tilbud som er enda lavere.

Tor

Tja, har man grei tilgang til utlandet og mulighet til å reklamere så er det ingen fare, det er stort sett første året kameraet går i stykker.

Men D3200 m/18-55WR koster fra en 3600.- her på berget, så en merkostnad på 600.- kan være fornuftig for 4 år ekstra med rettigheter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

det er stort sett første året kameraet går i stykker.

Min erfaring er i hvertfall mer det motsatte, dvs at det oftere er etter første året det blir problemer (hvis man får problemer da og såfremt man ikke har fått en mandagsutgave, men slike skaper som regel problemer hele tiden)

Tor

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Er ikke videre bekymret for å kjøpe i USA, siden jeg har mulighet for å reklamere første året. Er også heller sjeldent at man får problemer (bank i bordet...).

De aller fleste i min situasjon vil vel klare seg med 'standard'-objektivene, og det virker som om det er anbefalt å gå for VR-objektivene. Er det også smart å kjøpe et større zoom-objektiv med det samme? Ser at jeg kan legge til VR-versjonen av 55-200mm for knappe $150, slik at kamera med 2 VR-objektiv (18-55 og 55-200mm) blir ca 3800,-. Det blir noen hundrelapper mer enn hva jeg hadde tenkt, men bør vel være en pakke som gir et godt utgangspunkt for en nybegynner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...