Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Smerter i hender - må jeg bytte sykkel?

Mysla

Anbefalte innlegg

Jeg har en GT Agressor som jeg liker veldig godt, det er først denne våren at jeg har brukt den såpass ofte, 2-4 dager i uka sykler jeg til og fra jobb. På vei til jobb i dag gikk det opp for meg hvor jeg har fått smerter i "fettputene" ved tomlene og i tommelleddene - det skyldes at hånden presser for hardt mot sykkelstyret rett og slett!

Styret kan ikke heves og setet kan ikke senkes mer (da får jeg knærne oppunder haka...) og jeg ligger jo litt fremover på denne sykkelen selv om avstanden mellom sete og styre er kort (det er den minste damemodellen).

Har også en GT Avalanche 2.0 (hakket større enn Agressoren) og har ikke opplevd dette problemet på den - men den er det ikke mulig å sette bagasjebærer på så den er for upraktisk for meg som er nesten avhengig av sykkelveske til og fra jobben. Har styreveske, men foretrekker definitivt veske på bakhjulet, ryggsekk er totalt uaktuelt.

Er det noen som har noen råd for Agressoren? Vil det hjelpe med hansker med tykkere padding? Eller er ny sykkel den eneste løsningen? Sitter man mer oppreist på en hybrid? Begge mine er terrengsykler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Forandre vinkelen på setet..... Du skal ikke ha så mye vekt på hendene, men utifra det du skriver, så virker det som om hele sykkelen er feil størrelse for deg...

Lenke til kommentar

Forandre vinkelen på setet..... Du skal ikke ha så mye vekt på hendene, men utifra det du skriver, så virker det som om hele sykkelen er feil størrelse for deg...

Sykkelen skal passe sånn i forhold til kroppshøyde, jeg rager knapt halvannen meter over bakken, men det er noe som ikke stemmer det er helt klart. Jeg bør ha fronten på setet opp er det det du mener? Høres litt ubehagelig ut... Men jeg kan alltids prøve. :)

Lenke til kommentar

For å få litt bedre oversikt kan du jo starte med å måle avstander mellom sete og styre på de to syklene.

Kortere stem med mere vinkel kan hjelpe.

Noen har opplevd smerte i hendene ved bruk av et styre som er rett.

WEB_Image%20Deda%20Elementi%20BIG%20BAR%

Løsningen kan være å bruke et styre som har backsweep (og evt rize ) :

Syntace_PICTURE4303.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar

Som er inne på er den typiske grunnen til vondt i hendene et sete som er tippet forover. Da sklir man frem og må holde igjen med hendene. Normalt skal setet være vannrett, men vær obs på at sykler med demping ikke har samme geometri med og uten rytter. Med rytter vil en hardtail typisk tippe forover ca 1 grad.

En annen kilde til hånleggsproblemer (Og kanskje derav til det du beskriver) er feiljusterte bremsehendler. Du bør kunne legge en pekefinger over hendleneog ha denne pekende langs samme akse som underarmen. Om hendelen er for langt ut slik at du dekker den med mer enn peke/langfinger kan det også gi noen problemer. Hendelen bør justeres innover til at du kan nå den med pekefinger eller maksimalt peke og langfinger.

De to rammene du lister opp har svært lik geometri, og den eneste praktiske forskjellen er overrørslengde. Denne samt styregeometrien (Stemlengde, vinkel, spacere under stem samt sweep/rise på styret) bestemmer hvordan du sitter (Gitt at sadelhøyde er justert likt på begge. Siden du har en sykkel som fungerer bra for deg ville jeg startet med å passe på at sadelen er justert likt på begge syklene, og om du ikke får resultat med de enkle justeringene av sadel/bremser, så kan du kikke på å justere styregeometrien. Dette involverer gjerne nytt stem/styre. Du kan også kikke på andre holker som f.eks Ergon GP1 (http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gp1), men nye holker er ikke en fiks på feil sittestilling.

Lenke til kommentar
johome skrev (På 12.5.2014 den 15.43):

For å få litt bedre oversikt kan du jo starte med å måle avstander mellom sete og styre på de to syklene.

Kortere stem med mere vinkel kan hjelpe.

Noen har opplevd smerte i hendene ved bruk av et styre som er rett.

WEB_Image%20Deda%20Elementi%20BIG%20BAR%

Løsningen kan være å bruke et styre som har backsweep (og evt rize ) :

Syntace_PICTURE4303.jpg

Kortere stem - vil ikke det bare føre til at jeg kommer enda lenger frem og ned? Hadde det vært lengre hadde jeg jo kommet lengre opp? Men jeg mener vi prøvde å bytte det ut da sykkelen var ny, men at div. wirer ble for korte - nå er det jo en løsning å bytte samtlige wirer til lengre, men da begynner det å bli arbeidssomt.

Styre med mer vinkel - jeg ser den og antar det er en vanesak hvordan det er å sykle med. :) Men hva er rize?

sverreb skrev (På 12.5.2014 den 18.52):

Som er inne på er den typiske grunnen til vondt i hendene et sete som er tippet forover. Da sklir man frem og må holde igjen med hendene. Normalt skal setet være vannrett, men vær obs på at sykler med demping ikke har samme geometri med og uten rytter. Med rytter vil en hardtail typisk tippe forover ca 1 grad.

En annen kilde til hånleggsproblemer (Og kanskje derav til det du beskriver) er feiljusterte bremsehendler. Du bør kunne legge en pekefinger over hendleneog ha denne pekende langs samme akse som underarmen. Om hendelen er for langt ut slik at du dekker den med mer enn peke/langfinger kan det også gi noen problemer. Hendelen bør justeres innover til at du kan nå den med pekefinger eller maksimalt peke og langfinger.

De to rammene du lister opp har svært lik geometri, og den eneste praktiske forskjellen er overrørslengde. Denne samt styregeometrien (Stemlengde, vinkel, spacere under stem samt sweep/rise på styret) bestemmer hvordan du sitter (Gitt at sadelhøyde er justert likt på begge. Siden du har en sykkel som fungerer bra for deg ville jeg startet med å passe på at sadelen er justert likt på begge syklene, og om du ikke får resultat med de enkle justeringene av sadel/bremser, så kan du kikke på å justere styregeometrien. Dette involverer gjerne nytt stem/styre. Du kan også kikke på andre holker som f.eks Ergon GP1 (http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gp1), men nye holker er ikke en fiks på feil sittestilling.

Her var det mange gode tips - tusen takk! Jeg skal se på dem og se om jeg får gjort noe! :)

Lenke til kommentar

Kortere stem - vil ikke det bare føre til at jeg kommer enda lenger frem og ned?

Ikke nødvendigvis.

Jeg satte ganske nylig på et kortere stem på sykkelen , da jeg syntes at det lange stemet gjorde at jeg kom for langt fram.

Du kan jo alltis sette på et regulerbart stem ,slik at du kommer høyere opp.

Slik som i denne videoen ( fra 50 sec og utover ) :

________

Men hva er rize?

Dette er et styre med rize , slik at du kan komme høyere opp.

2elcoih.jpg

Lenke til kommentar

Kortere stem - vil ikke det bare føre til at jeg kommer enda lenger frem og ned?

Ikke nødvendigvis.

Jeg satte ganske nylig på et kortere stem på sykkelen , da jeg syntes at det lange stemet gjorde at jeg kom for langt fram.

Du kan jo alltis sette på et regulerbart stem ,slik at du kommer høyere opp.

Slik som i denne videoen ( fra 50 sec og utover ) :

________

Men hva er rize?

Dette er et styre med rize , slik at du kan komme høyere opp.

2elcoih.jpg

Det regulerbare stemet så både praktisk og tøft ut! Men jeg er usikker på om wirene på sykkelen vil være lange nok til noe slikt?

Syklet på en annen sykkel med mye mer oppreist sittestilling i dag og må bare si at på flat mark og i nedoverbakke var det veldig behagelig og jeg fikk avlastet hendene veldig, men jeg er litt usikker på om jeg vil få til å sykle med samme "kraft" på pedalene i motbakke? (sykkelsko som sitter fast på pedalene er ikke tingen for meg) Sykkelen jeg brukte i dag er en trehjuls transportsykkel så den er ikke helt sammenlignbar med en vanlig sykkel. :)

Lenke til kommentar

Det må du nesten selv finne ut av.

Jeg har satt på uttallige stemmer, med ulike lengder på diverse sykler , og har aldri hatt problemer med at wirene er for korte.

Tror ikke at du taper noe kraft i motbakker ved å ha en oppreist sittestilling.

For min del vil jeg sitte lavt på flater og nedoverbakke , mens jeg gjerne sitter mere oppreist i motbakker.

Lenke til kommentar

Det må du nesten selv finne ut av.

Jeg har satt på uttallige stemmer, med ulike lengder på diverse sykler , og har aldri hatt problemer med at wirene er for korte.

Tror ikke at du taper noe kraft i motbakker ved å ha en oppreist sittestilling.

For min del vil jeg sitte lavt på flater og nedoverbakke , mens jeg gjerne sitter mere oppreist i motbakker.

Ser ut til at et nytt, justerbart stem løste saken! :) Fikk styret 4-5 cm lengre opp i går og måtte jo teste sykkelen! Det ballet på seg - jeg måtte jo bare sykle dit og så litt lenger og så litt lenger og innen jeg kom hjem hadde jeg tilbakelagt 3 mil... Var veldig spent på hvordan hendene ville være i dag, men jeg kjenner ingen ting! Det er helt sprøtt jo! Men herlig! :) Takker for alle tips! :)

Lenke til kommentar

Ser ut til at et nytt, justerbart stem løste saken! :) Fikk styret 4-5 cm lengre opp i går og måtte jo teste sykkelen! Det ballet på seg - jeg måtte jo bare sykle dit og så litt lenger og så litt lenger og innen jeg kom hjem hadde jeg tilbakelagt 3 mil... Var veldig spent på hvordan hendene ville være i dag, men jeg kjenner ingen ting! Det er helt sprøtt jo! Men herlig! :) Takker for alle tips! :)

Bra det har løst seg.

Merk at justerbare stem er best for å finne ut av geometri. Som permanent løsning ville jeg anbefalt en fast stem med ønnsket vinkel og lengde. 4-5 cm er jo også kanske mye opp med ett justerbart stem. Hvordan ser styregeometrien ut nå? Hvis det effektive fremspringet fra stemmet blir veldig kort kan sykkelen føles nervøs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...