mhd Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Hei. Jeg er en jente på 19 år som skal ta MC lappen. Har tenkt å ta teorien om 2 uker og jeg fikk vite at jeg måtte lese om klasse B også og ikke bare A2 for teoriprøven? Jeg har ikke bil lappen. Noen som vet om det er riktig og hvor mye jeg må lese om klasse B? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Har du ikke fått beskjed fra kjøreskolen hva du bør lese på og evt. bøker etc? 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 ATL sin MC-bok er svært tynn, og tar omtrent bare for seg det som er motorsykkelspesifikt. Du bør derfor supplere med å lese klasse B også, det virker som om de legger opp til at det skal være en forutsetning - hvis du i det hele tatt bruker ATL-boken da. Lenke til kommentar
mhd Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Har du ikke fått beskjed fra kjøreskolen hva du bør lese på og evt. bøker etc? Jo, men det var bare MC bøker. Stod ikke noe særlig om klasse B. Fikk faktisk vite at en kjørelærer jeg kjenner fra en annen skole som sa at jeg skulle lese om klasse B i og med at jeg ikke har den lappen da.. Lenke til kommentar
mhd Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 ATL sin MC-bok er svært tynn, og tar omtrent bare for seg det som er motorsykkelspesifikt. Du bør derfor supplere med å lese klasse B også, det virker som om de legger opp til at det skal være en forutsetning - hvis du i det hele tatt bruker ATL-boken da. Men greier jeg å bestå teorien om 2 uker hvis jeg må lese om klasse B også? Fordi da utsetter jeg den hvis jeg virkelig må sette meg inn i klasse B også, og det er en del å lese. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Etter 20 år bak rattet er jo mye logisk og selv så bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle lese noe som helst før prøven og jeg fikk kun 2 feil og var ferdig på 9 minutter. Så jeg tror du i vesentlig grad bør lese på klasse B også og kanskje mest på det. Les også på plassering i veibanen når det gjelder motorsykkel. Dem er også ivrige på disse utregningene av bremselengde fra diverse hastigheter etc. I det hele tatt så mener jeg du bør lese en god del siden du ikke har førerkort på bil heller...? For meg så høres det ut som du har litt feil holdning til dette. Du vil lese minst mulig og jobbe minst mulig for å komme til målet. Jeg ville nok mye heller gjøre det skikkelig EN gang enn halveis fire ganger. Men nå vet som sagt ikke jeg noe som helst om kunnskapene dine så det kan jo være du er klar for denne prøven. Det liger vel noen slike prøver ute på nett som du kan prøve deg på kanskje? Lenke til kommentar
mhd Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Etter 20 år bak rattet er jo mye logisk og selv så bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle lese noe som helst før prøven og jeg fikk kun 2 feil og var ferdig på 9 minutter. Så jeg tror du i vesentlig grad bør lese på klasse B også og kanskje mest på det. Les også på plassering i veibanen når det gjelder motorsykkel. Dem er også ivrige på disse utregningene av bremselengde fra diverse hastigheter etc. I det hele tatt så mener jeg du bør lese en god del siden du ikke har førerkort på bil heller...? For meg så høres det ut som du har litt feil holdning til dette. Du vil lese minst mulig og jobbe minst mulig for å komme til målet. Jeg ville nok mye heller gjøre det skikkelig EN gang enn halveis fire ganger. Men nå vet som sagt ikke jeg noe som helst om kunnskapene dine så det kan jo være du er klar for denne prøven. Det liger vel noen slike prøver ute på nett som du kan prøve deg på kanskje? Jeg vil ikke lese minst mulig og jobbe minst mulig for å nå målet mitt. Jeg har lest MC boken flere ganger. Men visste ikke om jeg også måtte lese om klasse B. Men da vet jeg det, da leser jeg om det Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Myst Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Siden det er første gang du skal ta førerkort, skal du egentlig gjennom Trafikalt grunnkurs på trafikkskolen. Det regner jeg med du har allerede begynt på. Vet ikke hvilken lærebok de har gitt dere, men jeg leste både Veien til førerkorte:motorsykkel (den av Odd G. og Arne R.) og MC-boka som jeg ikke husker forfatterne på. Begge er supplert med heftene Godt tenkt og Full kontroll også. De tar for seg kun det som har med motorsykkelen å gjøre, og mener det sto i VTF at man bør supplere med teori for kl. B også. Når du har lest gjennom det meste og ting sitter, kan du kjøpe dagspass på teoritentamen.no og teste deg selv. Spørsmålene er utformet på samme måte som på teoriprøven, så du får innblikk i hva du har i vente. Du har nettopp startet på en lang eventyr, håper du klarer teorien snarest mulig og får kommet i gang med kjøringen. Jeg skal selv ut i trafikken for første gang på onsdag etter 8 timer på kjørebanen. Gleder meg masse! Får ha masse lykke til videre. Lenke til kommentar
mhd Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Siden det er første gang du skal ta førerkort, skal du egentlig gjennom Trafikalt grunnkurs på trafikkskolen. Det regner jeg med du har allerede begynt på. Vet ikke hvilken lærebok de har gitt dere, men jeg leste både Veien til førerkorte:motorsykkel (den av Odd G. og Arne R.) og MC-boka som jeg ikke husker forfatterne på. Begge er supplert med heftene Godt tenkt og Full kontroll også. De tar for seg kun det som har med motorsykkelen å gjøre, og mener det sto i VTF at man bør supplere med teori for kl. B også. Når du har lest gjennom det meste og ting sitter, kan du kjøpe dagspass på teoritentamen.no og teste deg selv. Spørsmålene er utformet på samme måte som på teoriprøven, så du får innblikk i hva du har i vente. Du har nettopp startet på en lang eventyr, håper du klarer teorien snarest mulig og får kommet i gang med kjøringen. Jeg skal selv ut i trafikken for første gang på onsdag etter 8 timer på kjørebanen. Gleder meg masse! Får ha masse lykke til videre. Tusen takk for svaret Skal lese om klasse B også. Skjønner at du gleder deg! Lykke til Lenke til kommentar
Myst Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Takk du. Hvis det blir andre ting du lurer på etterhvert, ikke nøl med å spørre. Er noen fine tråder her om MC-lappen, og kan ikke vi svare (selv om folk her er flinke og gir svar på det meste), finnes det par andre motorsykkelforum du kan registrere deg på (eks. forumet jeg har bloggen min i). Er sikker det vil dukke opp flere problemstillinger og valg etterhvert, men den tid, den sorg. Lenke til kommentar
mhd Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Takk du. Hvis det blir andre ting du lurer på etterhvert, ikke nøl med å spørre. Er noen fine tråder her om MC-lappen, og kan ikke vi svare (selv om folk her er flinke og gir svar på det meste), finnes det par andre motorsykkelforum du kan registrere deg på (eks. forumet jeg har bloggen min i). Er sikker det vil dukke opp flere problemstillinger og valg etterhvert, men den tid, den sorg. Setter pris på det Tusen takk! Skal registrer meg inne på det. Takk for svarene engang til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå